Groen!

Brussel, 15 maart 2007

Groen! steunt CO2-heffing op vliegtuigtickets

Opbrengst moet naar Kyotofonds gaan

Groen! steunt het voorstel van staatssecretaris Els Van Weert om een CO2-heffing in te voeren op vliegtuigtickets. Maar dan niet alleen voor vliegreizen van ambtenaren. Groen! vraagt dat een dergelijke groene belasting op alle vliegtuigtickets geheven wordt. Vliegen is de meest milieuvervuilende manier om je te verplaatsen. Het feit dat vliegen helemaal niet belast wordt, hebben de Groenen altijd aangeklaagd.

Voorwaarde voor ons is wel dat de opbrengst van zon heffing niet gebruikt wordt om het tekort aan te vullen op de begroting 2007. Voor Groen! moet het om een echte milieutaks gaan. En dat wil zeggen dat de opbrengst zo moet besteed worden dat het milieu er echt beter van wordt. De beste oplossing lijkt ons dan ook om het geld te storten in het Kyotofonds. zegt Vera Dua

Groen! vraagt dat de middelen van dit Kyotofonds vooral worden gebruikt om klimaat-inspanningen te financieren in eigen land op vlak van energiebesparing of hernieuwbare energie. Want wat dat betreft hebben we een forse achterstand opgelopen t.o.v. andere Europese landen. Zo komt België met 2,1 procent groene stroom op de op een na laatste plaats in Europa. In tweede instantie kunnen ook duurzame projecten gesteund worden in het Zuiden, op voorwaarde dat die een echte meerwaarde opleveren voor klimaat en milieu, en ook sociaal verantwoord zijn.

Groen! is dan ook blij dat het de bedoeling is om in eerste instantie vliegen te ontraden. Groen! vraagt al lang dat voor reizen beneden de 500 kilometer alternatieven zoals een snelle trein zouden gekozen worden. Het zou goed zijn als ambtenaren en ministers hier het goede voorbeeld geven. >br>Ook PS-voorzitter Di Rupo kant zich gelukkig tegen een misbruik van een groene milieutaks op vliegtuigtickets voor het opsmukken van de begroting. Hij wil het geld aan ontwikkelingshulp besteden. Groen! dringt echter ook hier aan op een structurele verhoging van de middelen voor ontwikkelingssamenwerking. Volgens 11.11.11 heeft Paars te weinig inspanningen gedaan voor ontwikkelingssamenwerking: in 2010 zouden we niet 0,7% van het Belgisch Binnenlands Product (BBP) besteden aan ontwikkelingssamenwerking, maar slechts 0,5%. De vooruitgang geboekt onder Paarsgroen is dus teniet gedaan. Om dit falen goed te maken, is meer nodig dan de toewijzing van een minimale taks op vliegtuigtickets aan ontwikkelingshulp, zoals Di Rupo voorstelt. Groen! vraagt dat de nieuwe superministerraad te Leuven dit punt ook prioritair op haar agenda plaatst.

Vera Dua, voorzitter Groen!