Groen!
Brussel, 15 maart 2007
Groen! steunt CO2-heffing op vliegtuigtickets
Opbrengst moet naar Kyotofonds gaan
Groen! steunt het voorstel van staatssecretaris Els Van Weert om een
CO2-heffing in te voeren op vliegtuigtickets. Maar dan niet alleen
voor vliegreizen van ambtenaren. Groen! vraagt dat een dergelijke
groene belasting op alle vliegtuigtickets geheven wordt. Vliegen is de
meest milieuvervuilende manier om je te verplaatsen. Het feit dat
vliegen helemaal niet belast wordt, hebben de Groenen altijd
aangeklaagd.
Voorwaarde voor ons is wel dat de opbrengst van zon heffing niet
gebruikt wordt om het tekort aan te vullen op de begroting 2007. Voor
Groen! moet het om een echte milieutaks gaan. En dat wil zeggen dat de
opbrengst zo moet besteed worden dat het milieu er echt beter van
wordt. De beste oplossing lijkt ons dan ook om het geld te storten in
het Kyotofonds. zegt Vera Dua
Groen! vraagt dat de middelen van dit Kyotofonds vooral worden
gebruikt om klimaat-inspanningen te financieren in eigen land op vlak
van energiebesparing of hernieuwbare energie. Want wat dat betreft
hebben we een forse achterstand opgelopen t.o.v. andere Europese
landen. Zo komt België met 2,1 procent groene stroom op de op een na
laatste plaats in Europa. In tweede instantie kunnen ook duurzame
projecten gesteund worden in het Zuiden, op voorwaarde dat die een
echte meerwaarde opleveren voor klimaat en milieu, en ook sociaal
verantwoord zijn.
Groen! is dan ook blij dat het de bedoeling is om in eerste instantie
vliegen te ontraden. Groen! vraagt al lang dat voor reizen beneden de
500 kilometer alternatieven zoals een snelle trein zouden gekozen
worden. Het zou goed zijn als ambtenaren en ministers hier het goede
voorbeeld geven.
>br>Ook PS-voorzitter Di Rupo kant zich gelukkig tegen een misbruik
van een groene milieutaks op vliegtuigtickets voor het opsmukken van
de begroting. Hij wil het geld aan ontwikkelingshulp besteden. Groen!
dringt echter ook hier aan op een structurele verhoging van de
middelen voor ontwikkelingssamenwerking. Volgens 11.11.11 heeft Paars
te weinig inspanningen gedaan voor ontwikkelingssamenwerking: in 2010
zouden we niet 0,7% van het Belgisch Binnenlands Product (BBP)
besteden aan ontwikkelingssamenwerking, maar slechts 0,5%. De
vooruitgang geboekt onder Paarsgroen is dus teniet gedaan. Om dit
falen goed te maken, is meer nodig dan de toewijzing van een minimale
taks op vliegtuigtickets aan ontwikkelingshulp, zoals Di Rupo
voorstelt. Groen! vraagt dat de nieuwe superministerraad te Leuven dit
punt ook prioritair op haar agenda plaatst.
Vera Dua, voorzitter Groen!