Nederlandse Bedrijven onvoldoende voorbereid op vergrijzing
15.03.2007 / 14:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Adecco
Adecco
http;//www.adecco.nl
Nederlandse bedrijven zijn onvoldoende voorbereid op vergrijzing
- Nederland scoort niet beter dan Europese gemiddelde
- Nederlandse bedrijven goed in coaching en werk/privé-planning
- Nederlandse bedrijven op kop wat management informatiesystemen en interne online forums
betreft
- Nederlandse bedrijven scoren niet goed op vlak van maatregelen ter stimulering van
gezondheid en diversiteit
Brussel, 15 maart 2007 - Nederlandse bedrijven nemen vandaag nog onvoldoende maatregelen
om de vergrijzing van de werkende bevolking op te vangen. Dat blijkt uit een Europese
studie die werd uitgevoerd door het Adecco Institute, een denktank en centrum dat
onderzoek verricht naar de toekomst van werkgelegenheid. Nederland komt niet verder dan
een gemiddelde score tussen de acht Europese landen die in het onderzoek aan bod komen.
Adecco wijst tegelijk op de dramatische demografische situatie waaraan de Nederlandse
arbeidsmarkt het hoofd moet bieden. De resultaten van het onderzoek werden bekendgemaakt
tijdens de European Business Summit in Brussel, een topevent voor Europese
bedrijfsleiders en politici, in aanwezigheid van Dieter Scheiff, de CEO van Adecco.
De veroudering van de werkende bevolking zal op korte termijn een grote impact hebben op
de Europese economie. Ook voor Nederland zijn recente prognoses onrustwekkend. Het aantal
werkende 60-plussers zal meer dan verdubbelen tussen 2000 en 2015. In 2015 zullen er ook
40% meer mensen werken boven de 50, en tegelijk een vijfde minder dertigers aan de slag
zijn.
Het Adecco Institute lanceerde een Demografic Fitness Index (DFX) om te meten hoe sterk
Europese bedrijven staan in vijf cruciale domeinen om met die vergrijzing om te gaan :
- het begeleiden van het personeel in de carrière
- levenslang leren
- het stimuleren van gezondheid op de werkvloer
- kennisbeheer,
- diversiteit op het vlak van leeftijd.
Het onderzoek ging na welke specifieke instrumenten bedrijven inzetten ter verbetering van
al die aspecten van een personeelsbeleid dat optimaal rekening houdt met een verouderende
bevolking. De bevraagde bedrijven kregen scores in de vijf gebieden gaande van 100
(minimum) tot 400 (maximum), met de meeste punten voor bedrijven die alle gedefinieerde
instrumenten in alle gebieden inzetten.
In de laatste studie, die uitgevoerd werd in maart 2007, werd Nederland voor het eerst
opgenomen, en vergeleken met België, Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland,
Spanje, Zwitserland en Italië. In Nederland werden 500 bedrijven uit de
dienstensector, de industrie en de handel anoniem bevraagd.
Resultaten DFX- studie
Algemeen
- 54% van de Nederlandse bedrijven beschouwt demografische veranderingen als de
belangrijkste uitdaging vandaag, meer dan globalisering (41%), technologische vooruitgang
(37%) en politiek/sociale veranderingen (32%).
- Europese bedrijven plannen hun personeelsnoden op erg korte termijn. Nederlandse
bedrijven plannen evenwel hun personeelsbeheer gemiddeld 12 maanden op voorhand, het
Europese gemiddelde. Wat de categorie:'professionals and executives' betreft, plant
Nederland zelfs op nog kortere termijn dan het Europese gemiddelde.
- Nederlandse bedrijven scoren gemiddeld 181 punten (op 400) in de DFX,
o Dat is in absolute termen erg laag: net als alle Europese landen is Nederland nog
onvoldoende voorbereid op de vergrijzing van de werkende bevolking.
o Nederland scoort daarmee slechter dan het Europese gemiddelde van 182 punten. Spanje en
België behalen 185 punten, het VK scoort scoort het best met 189 punten. Frankrijk
behaalt slechts 172 (laagste score).
o Ongeveer tweederde van de Nederlandse bedrijven scoren 200 punten of minder.
o Het betere nieuws is dat 27% van de Nederlandse bedrijven al tussen de 201 en de 250
punten scoort, bijna dubbel zoveel als gemiddeld in Europa.
- Nederlandse bedrijven kunnen tot 17% van hun concurrentie-, innovatie- en
productievermogen verbeteren door hun demografische fitheid te verbeteren.
Specifieke resultaten over de vijf deelgebieden van demografische fitheid
Carrièremanagement en -begeleiding
- Van de belangrijkste instrumenten en maatregelen die carrièremanagement
bevorderen, zet het gemiddeld Nederlands bedrijf er de helft in (4,6 van de 9 tools).
Daarmee scoort het beter dan het Europese gemiddelde.
- Nederlandse bedrijven scoren zeer goed op het vlak van hun aanbod van
coachingprogramma's en mentorprogramma's aan hun werknemers, met sommige van de beste
scores in Europa in die gebieden.
Levenslang leren
- Nederlandse bedrijven behalen hier het Europese gemiddelde: 5,4 van de 8 gangbare
instrumenten worden door het gemiddelde Nederlandse bedrijf ingezet.
- Nederland scoort het best van alle Europese landen op het vlak van training van sociale
vaardigheden: maar liefst 60% van de bedrijven beweert hiervoor programma's te hebben.
- In Europa zijn het vooral jonge werknemers die gebruik maken van de instrumenten voor
levenslang leren.
- Nederlandse bedrijven bieden met 4,5 dagen beduidend minder opleidingsdagen aan hun
personeel dan het Europese gemiddelde van 5,8.
Kennisbeheer
- Met gemiddeld 6,4 instrumenten (op 12) die worden ingezet door de Nederlandse bedrijven,
scoort ons land beter dan het Europese gemiddelde (5,8)
- Nog niet de helft van de Europese bedrijven heeft een volledig zicht op bestaande kennis
in het bedrijf en op de werkvloer. In Nederland is dat ongeveer een derde van de
bedrijven.
- Nederlandse bedrijven schatten wel beter in dan het Europese gemiddelde wie er over
bedrijfskritieke informatie beschikt.
- Nederlandse bedrijven staan samen met het VK op kop wat management informatiesystemen en
interne online forums betreft.
Gezondheid
- Nederlandse bedrijven behalen slechte scores vergeleken met andere Europese landen
wanneer het aankomt op het stimuleren van gezondheid op de werkvloer. Van de 9
belangrijkste instrumenten biedt het gemiddelde Nederlandse bedrijf er slechts 2.5,
versus 3.8 voor Spanje en 3.4 voor België.
- Nederlandse bedrijven scoren ook ver onder de norm op het vlak van reguliere medische
check-ups, check-ups voor werving en gezondheidsadvies op het werk.
- 34 procent van de Nederlandse bedrijven beweert het personeel gezonde maaltijden te
verstrekken. Daarmee is het een van de koplopers in Europa.
- Gezondheidzorg is het enige van de 5 onderzochte domeinen waarin meer gebruik gemaakt
wordt van voorzieningen door oudere werknemers dan door jongere. Driekwart van de
Nederlandse (en Europese) werknemers maken gebruik van gezondheidsprogramma's op het werk
en 54% daarvan zijn meer dan 45 jaar.
Diversiteit van leeftijd
- In de meeste betrokken landen bestaat er wetgeving rond diversiteit van het personeel,
die ook over het algemeen gerespecteerd wordt.
- Nederland scoort ook hier beduidend minder dan het Europese gemiddelde. Het scoort ook
op de individuele maatregelen vaak een stuk minder dan het Europese gemiddelde, zoals het
voorzien van uitwisselingsplatformen voor werknemers, leeftijdsheterogene werkgroepen en
prestatiegerichte verloningssystemen.
- Toch beweert 73% van de Nederlandse bedrijven geen rekening te houden met leeftijd bij
werving of aanstelling. 83% beweert gelijke kansen te bieden voor alle leeftijdsgroepen,
ongeveer het Europese gemiddelde.
Conclusies
De DFX biedt waardevolle kwalitatieve en kwantitatieve inzichten in hoeverre Europese
bedrijven klaar zijn voor de snelle vergrijzing van de bevolking. Met gemiddeld 182
punten op een schaal van 100 tot 400, en tweederde van de Europese bedrijven onder de
200, moet iedereen bezorgd zijn over de huidige situatie,zeker Nederlandse bedrijven, die
het met 181 punten iets slechter doen dan het Europese gemiddelde.
Demografische fitheid is geen kernfysica. Alle maatregelen die bedrijven kunnen nemen op
het vlak van carrièremanagement, levenslang leren, gezondheidsbeheer,
kennisbeheer, en diversiteit op het vlak van leeftijd zijn makkelijk te ontwikkelen en te
implementeren, en zijn relatief gezien betaalbaar. Een betere demografische fitheid kan
Nederlandse bedrijven tot 17% verbetering opleveren van hun concurrentiekracht en het
vermogen om te produceren en te innoveren.
'Voor Nederland, net als andere Europese landen, is de veroudering van de bevolking een
feit,' aldus Mark De Smedt, managing director Adecco Benelux. 'Dat maakt dat er op korte
termijn te weinig arbeidskrachten beschikbaar zullen zijn, niet alleen omwille van de
vergrijzing maar ook omdat er steeds minder instroom zal zijn op de arbeidsmarkt. Voor
sommige bedrijven lijkt de demografische uitdaging echter nog ver weg. Toch zullen ze
vroeg of laat het potentieel en de ware bijdrage van oudere werknemers moeten inzien. De
vergrijzing van de arbeidsmarkt is tegelijk een uitdaging en een opportuniteit.'
Adecco, 's werelds grootste HR-diensten supplier, engageert zich om bedrijven en
organisaties te helpen demografische uitdagingen aan te gaan. Concreet plant Adecco
lokaal in Nederland extra inspanningen op korte termijn om die diensten nog te versterken
en bedrijven intensiever te begeleiden bij het opzetten van maatregelen en programma's om
de uitdaging van de vergrijzende werkende bevolking het hoofd te bieden.
Het Adecco Institute zal op regelmatige basis een nieuwe DFX index uitbrengen, waarmee het
bedrijven en beleidsmakers een instrument wil geven om vooruitgang in Europa op het vlak
van demografische fitheid te meten.
De volledige resulaten van de studie kunnen worden opgevraagd worden bij Rinus Wittenberg,
E: rinus.wittenberg@adecco.nl
Over het Adecco Institute
Het Adecco Institute is een onderzoekscentrum dat werd opgezet om bij te dragen aan de
maatschappij door leiderschap te bieden op het vlak van arbeid en hoe arbeid een impact
heeft op individuen, regio's en organisaties.
Meer informatie over het Adecco Institute vindt u op adeccoinstitute.com
Over Adecco
Adecco S.A. is wereldleider in HR-oplossingen. De Adecco Group stelt dagelijks 700 000
mensen tewerk en beschikt over een netwerk van 33 000 eigen medewerkers en 6 600 kantoren
in meer dan 70 landen. In Nederland telt Adecco 1000 medewerkers en bijna 200 vestigingen.
De Adecco Group biedt ook in Nederland een ongeëvenaard gamma flexibele personeels-
en carrière-oplossingen aan bedrijven en gekwalificeerde kandidaten. Meer
informatie op www.adecco.nl
Adecco S.A. is genoteerd op de Zwitserse beurs (SWX/VIRT-X: ADEN), de New York Stock
Exchange (NYSE: ADO) en Euronext Parijs - Premier Marché (EURONEXT: ADE).
Contact :
Adecco
Mark De Smedt
Managing Director Adecco Benelux
T: +32 (0)2 583 91 30
Rinus Wittenberg
Marketing manager/perscontacten
E: rinus.wittenberg@adecco.nl