Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 15-03-'07                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Utrecht maakt werk van aanbevelingen onderzoekscommissie trapongeluk  |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Alle werftrappen zijn geïnspecteerd en het beheer is geregeld. Bij de |
|verlening van vergunningen voor evenementen wordt voortaan            |
|systematisch gekeken naar de veiligheidsrisico's. De hulpverlening bij|
|crises wordt verder geprofessionaliseerd. De meldingen van inwoners   |
|over gebreken in de openbare ruimte worden beter opgevolgd. Bij de    |
|toetsing van bouwvergunningen wordt bekeken of een controle van de    |
|constructie nodig is. Deze maatregelen heeft de gemeente Utrecht      |
|genomen naar aanleiding van het trapongeluk vorige zomer.             |
|De toedracht van het trapongeluk (van 6 augustus 2006) in Utrecht is  |
|onderzocht door een onafhankelijke onderzoekscommissie. Bij de        |
|presentatie (13 november 2006) van het onderzoeksrapport van de       |
|Commissie Schutte heeft het college van b&w meteen aangegeven dat zij |
|alle aanbevelingen uit het rapport over zou nemen. In vervolg daarop  |
|zijn 5 deelplannen uitgewerkt, waarin beschreven is hoe de            |
|aanbevelingen uitgewerkt zijn dan wel worden ('Toetsing               |
|bouwvergunning', 'Eigendom en beheer', ''Utrecht: veilige             |
|evenementenstad', 'Crisisbeheersing' en 'Verbetering                  |
|bewonersmeldingen'). Ook de uitkomsten van technisch onderzoek naar   |
|alle werftrappen, de evaluatie van de Veiligheidsregio van de aanpak  |
|van de crisis en toezeggingen aan de gemeenteraad zijn daarin         |
|meegenomen. Uitvoering van de aanbevelingen brengt dit jaar kosten van|
|ongeveer                                                              |
|E 550.000 met zich mee, de jaarlijkse kosten in de toekomst zijn nog  |
|niet in te schatten.                                                  |
|                                                                      |
|Toetsing bouwvergunning                                               |
|De werkwijze bij de toetsing van bouwvergunningen door de gemeente is |
|(aan de hand van nieuwe toezichtmethodes en protocollen) in de        |
|afgelopen jaren al zodanig veranderd dat er altijd wordt bekeken of   |
|controle van de constructie nodig is. Er wordt weer gewerkt met een   |
|hoofdconstructeur en controle van de constructie is niet langer alleen|
|de verantwoordelijkheid van de buitendienst. Het college heeft onlangs|
|het plan van aanpak 'Constructieve Veiligheid' vastgesteld en de      |
|kwaliteit van het bouwtoezicht wordt systematisch verbeterd, onder    |
|andere door permanente scholing van medewerkers.                      |
|                                                                      |
|Eigendom en beheer                                                    |
|De gemeente heeft in de binnenstad alle werftrappen en balustrades    |
|geïnspecteerd. Waar nodig zijn extra voorzieningen aangebracht,       |
|rekening houdend met het gedrag van mensen bij evenementen. De        |
|veiligheid van de trappen is daarmee gegarandeerd. Alle werftrappen   |
|worden nu beheerd en onderhouden door de gemeente. Nieuw te plaatsen  |
|trappen (Oudaen, Stadshuisbrug) worden altijd gemeentelijk eigendom.  |
|Ook het eigendom van andere objecten in de openbare ruimte wordt      |
|nagegaan en vastgelegd in een database. De gegevens worden gekoppeld  |
|aan de beheersystemen van de gemeente, zodat er altijd meteen         |
|duidelijkheid is over eigendom, beheer en conditie van het object.    |
|                                                                      |
|Utrecht: veilige evenementenstad                                      |
|Inmiddels heeft het college de nota 'Utrecht Veilige Evenementenstad' |
|voorgelegd aan de gemeenteraad. Daarin staan voorstellen om het proces|
|van vergunningverlening aan te scherpen vanuit het oogpunt van        |
|veiligheid. Er worden risicoanalyses gemaakt voor ieder evenement. De |
|organisator is ervoor verantwoordelijk dat een evenement 'schoon, heel|
|en veilig' verloopt. Daarvoor moet altijd een hoofduitvoerder         |
|aanspreekbaar zijn, die ook de verzekering en aansprakelijkheid       |
|regelt. De aanvraagtermijn wordt vanaf 2008 verlengd naar 12 weken.   |
|Organisatoren worden kritisch beoordeeld. Bestuurlijk is de           |
|burgemeester voortaan verantwoordelijk voor de                        |
|evenementenvergunningen.                                              |
|                                                                      |
|Crisisbeheersing                                                      |
|Ook de aanbevelingen uit het evaluatierapport van de Veiligheidsregio |
|over het optreden na het ongeluk worden overgenomen. Het werken met   |
|gedetailleerde draaiboeken voor crisissituaties wordt tegen het licht |
|gehouden, met name in relatie tot het improvisatievermogen dat bij een|
|crisis verwacht wordt van de medewerkers. In dit licht worden         |
|draaiboeken verder op elkaar afgestemd, zodat er bij een incident     |
|duidelijkheid bestaat over (de verantwoordelijkheid voor)             |
|deelprocessen. Er wordt een opleidings-, oefen- en trainingsplan      |
|gemaakt voor medewerkers.                                             |
|                                                                      |
|Verbetering bewonersmeldingen                                         |
|Het systeem voor meldingen van inwoners van Utrecht (BMU) wordt       |
|verbeterd. De veiligheidsrisico's van gebreken in de openbare ruimte  |
|worden meteen beoordeeld, ook als het gaat om gevallen waarin de      |
|gemeente niet verantwoordelijk is voor het beheer. De meldingen over  |
|een gebied worden betrokken bij de voorbereiding van een evenement. Er|
|worden servicenormen opgesteld voor de afhandeling van klachten.      |
|Terugkoppeling aan de melder wordt verbeterd, het wordt mogelijk      |
|gemaakt om via internet de behandeling van een melding te volgen. In  |
|2008 komt er een compensatieregeling voor burgers als de              |
|afhandelingtermijnen niet gehaald worden.                             |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie  |
|gemeente Utrecht, 030- 286 11 32                                      |

---- --


[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/15/E266-utrecht-maakt-werk-van-aanbevelingen-onderzoekscom.html" title="Utrecht maakt werk van aanbevelingen onderzoekscommissie trapongeluk "]