stop aanbesteding openbaar vervoer

15.03.2007 / 11:31 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Abvakabo fnv

Abvakabo fnv

Zoetermeer / Utrecht, 15 maart 2007

Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten: stop aanbesteding openbaar vervoer

De belangen van reizigers zijn niet gediend door marktwerking binnen het openbaar vervoer. Het is allang duidelijk dat het openbaar aanbesteden veel negatieve effecten heeft: lijnen worden geschrapt, bussen vallen uit, op onderhoud wordt beknibbeld en er wordt bezuinigd op veiligheid. Dat vinden vakbonden FNV Bondgenoten en Abvakabo FNV. Gisteren kondigde staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer een onderzoek aan naar de prestaties van openbaarvervoerbedrijven. De bonden vragen zich af waarom er niet ook kritisch wordt gekeken naar het systeem van aanbesteding, gelet op de vele problemen die aanbestedingen hebben veroorzaakt.
Met de wet Personenvervoer wilde men een groei van het aantal reizigers bereiken. Deze doelstelling wordt niet gerealiseerd.
De bonden zijn blij dat de Partij van de Arbeid heeft opgeroepen direct te stoppen met de openbare aanbestedingsprocedures voor het openbaar vervoer in de grote steden. De FNV-bonden roepen andere politieke partijen op het voorbeeld van de PvdA te volgen.

Peter Wiechmann, bestuurder Abvakabo FNV: 'Wij hebben altijd gepleit om het openbaar aanbesteden niet bij wet te verplichten. In de eerste plaats omdat er betere methoden zijn om de kwaliteit en efficiency van het openbaar vervoer te verbeteren. In de tweede plaats om regionale overheden zelf te laten bepalen of het zinvol is gebruik te maken van deze vorm van marktwerking.' Wiechmann deelt de mening van de PvdA over de bereikbaarheid van de Randstad:'Er is een integrale visie nodig, in plaats van aanbestedingen per stad.'

Met een zeer kleine meerderheid besloot de vorige Tweede Kamer november vorig jaar echter door te gaan met de plicht tot openbaar aanbesteden, ook voor de grote steden. Onbegrijpelijk, vindt Janny Koppens, bestuurder FNV Bondgenoten:'Het is op tal van plekken in het land, niet alleen in Noord Brabant, duidelijk is dat dit systeem uit zijn voegen barst en desastreus uitpakt voor de kwaliteit en het imago van het openbaar vervoer en voor de arbeidsomstandigheden en voorwaarden van de chauffeurs.'

Koppens hoopt dat de nieuwe Tweede Kamer de moed toont om het openbaar aanbesteden van het openbaar vervoer te heroverwegen. 'Stel het aanbesteden zowel voor de grote steden als het streekvervoer met twee jaar uit', zegt Koppens. 'Gebruik die tijd om in overleg met bonden en andere betrokken partijen tot een ander systeem te komen, gericht op investering in een kwalitatief beter openbaar vervoer.'