stop aanbesteding openbaar vervoer
15.03.2007 / 11:31 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Abvakabo fnv
Abvakabo fnv
Zoetermeer / Utrecht, 15 maart 2007
Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten: stop aanbesteding openbaar vervoer
De belangen van reizigers zijn niet gediend door marktwerking binnen het openbaar vervoer.
Het is allang duidelijk dat het openbaar aanbesteden veel negatieve effecten heeft: lijnen
worden geschrapt, bussen vallen uit, op onderhoud wordt beknibbeld en er wordt bezuinigd
op veiligheid. Dat vinden vakbonden FNV Bondgenoten en Abvakabo FNV.
Gisteren kondigde staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer een onderzoek aan naar de
prestaties van openbaarvervoerbedrijven. De bonden vragen zich af waarom er niet ook
kritisch wordt gekeken naar het systeem van aanbesteding, gelet op de vele problemen die
aanbestedingen hebben veroorzaakt.
Met de wet Personenvervoer wilde men een groei van het aantal reizigers bereiken. Deze
doelstelling wordt niet gerealiseerd.
De bonden zijn blij dat de Partij van de Arbeid heeft opgeroepen direct te stoppen met de
openbare aanbestedingsprocedures voor het openbaar vervoer in de grote steden. De
FNV-bonden roepen andere politieke partijen op het voorbeeld van de PvdA te volgen.
Peter Wiechmann, bestuurder Abvakabo FNV: 'Wij hebben altijd gepleit om het openbaar
aanbesteden niet bij wet te verplichten. In de eerste plaats omdat er betere methoden
zijn om de kwaliteit en efficiency van het openbaar vervoer te verbeteren. In de tweede
plaats om regionale overheden zelf te laten bepalen of het zinvol is gebruik te maken van
deze vorm van marktwerking.' Wiechmann deelt de mening van de PvdA over de bereikbaarheid
van de Randstad:'Er is een integrale visie nodig, in plaats van aanbestedingen per stad.'
Met een zeer kleine meerderheid besloot de vorige Tweede Kamer november vorig jaar echter
door te gaan met de plicht tot openbaar aanbesteden, ook voor de grote steden.
Onbegrijpelijk, vindt Janny Koppens, bestuurder FNV Bondgenoten:'Het is op tal van
plekken in het land, niet alleen in Noord Brabant, duidelijk is dat dit systeem uit zijn
voegen barst en desastreus uitpakt voor de kwaliteit en het imago van het openbaar
vervoer en voor de arbeidsomstandigheden en voorwaarden van de chauffeurs.'
Koppens hoopt dat de nieuwe Tweede Kamer de moed toont om het openbaar aanbesteden van het
openbaar vervoer te heroverwegen. 'Stel het aanbesteden zowel voor de grote steden als het
streekvervoer met twee jaar uit', zegt Koppens. 'Gebruik die tijd om in overleg met bonden
en andere betrokken partijen tot een ander systeem te komen, gericht op investering in een
kwalitatief beter openbaar vervoer.'