Persbericht: resultaten marktonderzoek wijn 2006
15 maart 2007
Tijdens een bijeenkomst in het World Forum Convention Center in Den
Haag zijn de resultaten bekend gemaakt van het jaarlijkse
marktonderzoek naar de aankoop en beleving van wijn door de
Nederlandse consument in 2006. De gegevens zijn in opdracht van het
Productschap Wijn verzameld.
Wijn in de supermarkt
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte
wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van
2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd.
Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht
volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006.
Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Rosé valt weer op, met een volume groei van 25%. Het marktaandeel rosé
bedraagt nu 13,5%. Voor het eerst waren er in 2006 twee weken waarin
meer rosé werd verkocht dan rode wijn (week 29 & 30) en dat is nog
niet eerder voorgekomen. Het mooie weer in de betreffende periode was
een belangrijke factor hierin.
Gemiddelde consumptie
De gemiddelde wijnconsumptie per hoofd van de bevolking is in 2006
uitgekomen op 21,5 liter. In 2005 was dit 21,3 liter.
Voorkeuren
Uit onderzoek van Trendbox BV blijkt dat rode wijn de meest populaire
kleur is (52 %), gevolgd door witte wijn (37 %). Rosé (dat de laatste
5 jaar aan een flinke opmars bezig is) wordt door 11 % van de
ondervraagden als de favoriete kleur genoemd.
Rode wijn vindt zijn grootste groep liefhebbers bij mannen, witte wijn
bij vrouwen (en dan met name tussen de 16 en 24 jaar) en rosé wijnen
zijn het populairst in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar.
Verder blijkt dat 64% van de wijnconsumenten bij de wijnkeuze rekening
houdt met het druivenras waarvan de wijn is gemaakt. Bij hen is de
merlot-druif het meest gewaardeerd (58%), gevolgd door chardonnay en
cabernet sauvignon (52 en 51%).
In het algemeen zijn consumenten niet enthousiast over nieuwe
verpakkingen zoals literpak, bag in box en blik. Ook de alternatieve
sluiting zoals de schroefdop en de glazen stop zijn (nog) niet
ingeburgerd. Nieuwe verpakkingen en sluitingen worden beter
gewaardeerd indien de waarden "elegantie" en "luxe" gewaarborgd zijn.
Overig
Rode wijn drinkers lezen vaker NRC Handelsblad, witte wijndrinkers
vaker Parool en Telegraaf, terwijl rosé drinkers meer dan gemiddeld
kiezen voor de Telegraaf op Zondag. De Volkskrant is populair bij
zowel rode als witte wijn drinkers. Metro en Spits hebben een
bovengemiddelde relatie met de rosé drinkers. Rode wijn drinkers
stemmen vaker op PvdA en op D'66. Witte wijn drinkers zien we veel bij
de VVD en rosé drinkers gaan voor SP en CDA.
De jaarrapporten van ACNielsen en Trendbox BV zijn vanaf 15 maart 2007
voor de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via
het extranet te raadplegen op www.wijninfo.nl, thema:
`Importeren/produceren', onderwerp: marktonderzoek.
EINDE PERSBERICHT
Productschap Wijn