KPN NV

Den Haag, 14-03-2007

Hoger onderwijs, bedrijfsleven en TNO vinden elkaar in nieuw initiatief
Hogescholen, Universiteiten, TNO en KPN hebben vandaag de basis gelegd voor een nieuw samenwerkingsverband ter bevordering van innovatie in en vanuit het hoger onderwijs. De samenwerking moet het mogelijk maken om sneller concrete, innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor actuele en toekomstige maatschappelijke vraagstukken. Het samenwerkings¬verband stelt het onderwijs centraal om vanuit daar te werken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen als mobiliteit, digitalisering van de samenleving, ecologie en vergrijzing.

Met deze samenwerking wordt een trendbreuk in het maatschappelijk innoveren in Nederland bewerkstelligd. De samenwerking krijgt zijn vorm in de oprichting van de stichting: `The Innovation Generation'. Deze Stichting faciliteert onderzoekstrajecten en onderwijsvernieuwende initiatieven die zich kenmerken door het innoveren over verschillende bedrijfs- en onderwijssectoren heen. Deze transsectorale benadering maakt dat de trajecten meer intellectueel en financieel vermogen kunnen aanspreken. De projecten die vanuit de Stichting worden opgestart, zijn gericht op maatschappelijk nut. De samenwerking start met een programma van 12 promovendi van diverse universiteiten rond de onderzoeksthema's: liquid bandwith, transsectoraal innoveren en georiënteerde sociale innovatie.

De Stichting zal ook ruimte bieden aan initiatieven die vernieuwing in het onderwijs teweegbrengen. Verdere modernisering van het hoger onderwijs kan bijdragen aan het vormen van bijvoorbeeld nieuwe leerprofielen die studenten opleiden om beter in de wereld van morgen te functioneren.
Het beoogde effect: het onderwijs kan zich via deze trajecten sneller vernieuwen en meer studenten aanspreken. Het bedrijfsleven profiteert van jonge, hoog opgeleide mensen die goed inzetbaar zijn in de nieuwe wereld. De maatschappij ziet nieuwe deelnemers aan de arbeidsmarkt beter opgeleid en voorbereid zijn.

Enkele onderwijsinstellingen gelden als initiator en supporter van het innovatie-inititatief en hebben de alliantie met het bedrijfsleven, en specifiek KPN, gezocht. KPN beschikt in hun ogen over één van de meest essentiële onderdelen van onze nieuwe maatschappij; de digitale breedband infrastructuur. Digitale netwerken zijn in onze maatschappij de schakel waarover veel ontwikkelingen zich (zullen gaan) afspelen. Deze ontwikkelingen hebben een grote economische en sociale impact.

De onderwijsinstellingen, TNO en KPN zien deze trend en bundelen nu hun kennis en kunde om Nederland innovatief op de kaart te zetten. De komende maanden worden spelers uit diverse bedrijfs- en non-profitsectoren uitgenodigd om zich bij de samenwerking aan te sluiten.

Voor beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Mediarelaties op telefoonnummer 070-4466300.