Den Haag, 14-03-2007
Hoger onderwijs, bedrijfsleven en TNO vinden elkaar in nieuw
initiatief
Hogescholen, Universiteiten, TNO en KPN hebben vandaag de basis gelegd
voor een nieuw samenwerkingsverband ter bevordering van innovatie in
en vanuit het hoger onderwijs. De samenwerking moet het mogelijk maken
om sneller concrete, innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor
actuele en toekomstige maatschappelijke vraagstukken. Het
samenwerkings¬verband stelt het onderwijs centraal om vanuit daar te
werken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen als mobiliteit,
digitalisering van de samenleving, ecologie en vergrijzing.
Met deze samenwerking wordt een trendbreuk in het maatschappelijk
innoveren in Nederland bewerkstelligd. De samenwerking krijgt zijn
vorm in de oprichting van de stichting: `The Innovation Generation'.
Deze Stichting faciliteert onderzoekstrajecten en
onderwijsvernieuwende initiatieven die zich kenmerken door het
innoveren over verschillende bedrijfs- en onderwijssectoren heen. Deze
transsectorale benadering maakt dat de trajecten meer intellectueel en
financieel vermogen kunnen aanspreken. De projecten die vanuit de
Stichting worden opgestart, zijn gericht op maatschappelijk nut. De
samenwerking start met een programma van 12 promovendi van diverse
universiteiten rond de onderzoeksthema's: liquid bandwith,
transsectoraal innoveren en georiënteerde sociale innovatie.
De Stichting zal ook ruimte bieden aan initiatieven die vernieuwing in
het onderwijs teweegbrengen. Verdere modernisering van het hoger
onderwijs kan bijdragen aan het vormen van bijvoorbeeld nieuwe
leerprofielen die studenten opleiden om beter in de wereld van morgen
te functioneren.
Het beoogde effect: het onderwijs kan zich via deze trajecten sneller
vernieuwen en meer studenten aanspreken. Het bedrijfsleven profiteert
van jonge, hoog opgeleide mensen die goed inzetbaar zijn in de nieuwe
wereld. De maatschappij ziet nieuwe deelnemers aan de arbeidsmarkt
beter opgeleid en voorbereid zijn.
Enkele onderwijsinstellingen gelden als initiator en supporter van het
innovatie-inititatief en hebben de alliantie met het bedrijfsleven, en
specifiek KPN, gezocht. KPN beschikt in hun ogen over één van de meest
essentiële onderdelen van onze nieuwe maatschappij; de digitale
breedband infrastructuur. Digitale netwerken zijn in onze maatschappij
de schakel waarover veel ontwikkelingen zich (zullen gaan) afspelen.
Deze ontwikkelingen hebben een grote economische en sociale impact.
De onderwijsinstellingen, TNO en KPN zien deze trend en bundelen nu
hun kennis en kunde om Nederland innovatief op de kaart te zetten. De
komende maanden worden spelers uit diverse bedrijfs- en
non-profitsectoren uitgenodigd om zich bij de samenwerking aan te
sluiten.
Voor beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling
Mediarelaties op telefoonnummer 070-4466300.
KPN NV