abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
14 maart 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW-TER/KAB-TC/07/E31.003.005 2060706610
Onderwerp
Beantwoording vragen van het lid Koopmans (CDA) aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over het diploma veiligheid langs het spoor.
Geachte voorzitter,
In reactie op de vragen van het lid Koopmans aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over het diploma veiligheid langs het spoor bericht ik u als volgt.
1. Is het u bekend dat voor werkers langs en aan het spoor een diploma "veiligheid
langs het spoor" vereist is?
1. Het is mij bekend dat ProRail als beheerder van de infrastructuur eist dat personen
die zich op niet-publiekelijk toegankelijke delen van het spoorwegterrein moeten
bevinden, vooraf geïnstrueerd worden.
Deze instructie heeft tot doel de deelnemers in staat te stellen om zorg te dragen
voor hun eigen veiligheid als ze zich in of nabij het spoor bevinden.
Deze basisinstructie wordt gevolgd via Internet, waarna aansluitend op dezelfde
website een toets wordt afgelegd. Bij voldoende resultaat kan een bewijs van
deelname worden geprint. Dit bewijs heeft niet de status van erkend diploma. Het
bewijs van deelname geeft niet het recht werkzaamheden langs het spoor uit te
mogen voeren.
Als werkzaamheden aan het spoor plaats moeten vinden, moet, door de aannemer
onder wiens verantwoordelijkheid de werkzaamheden worden uitgevoerd, aan de
hand van een risicoanalyse bepaald worden hoe dit op veilige wijze kan gebeuren.
ProRail borgt dit in het zogenaamde `Normenkader Veilig Werken'.
Werkzaamheden aan of bij het spoor mogen alleen uitgevoerd worden als de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW-TER/KAB-TC/07/E31.003.005
sporen voor het treinverkeer buitendienst zijn gesteld, of indien er een zogeheten
veiligheidsman aanwezig is die werkenden bij naderende treinen opdracht geeft
om het spoor te verlaten.
2. Weet u dat de steller, van deze vragen, ook reeds een dergelijk diploma bezit
zonder dat hij over enige relevante kennis beschikt over het werken langs en aan
het spoor?
2. Zoals ik bij de beantwoording van vraag 1 heb aangegeven, gaat het om een
basisinstructie, die is bedoeld voor personen die zich al dan niet incidenteel nabij
het spoor moeten bevinden. Het is niet zo dat op basis van het bewijs van
deelname werkzaamheden langs het spoor mogen worden uitgevoerd. Daarom
kunnen ook personen die niet werkzaam zijn in het spoorbedrijf de instructie met
goed gevolg afronden.
3. Wat is de waarde van dit diploma als je dit kunt halen via de website door het
invullen van een aantal vragen zonder enige controle?
3. De waarde van de basisinstructie is dat personen die zich op niet-publiekelijk
toegankelijke delen van het spoorwegterrein moeten begeven, zich bewust
worden van de risico's die ze lopen.
4. Kunt u met enige spoed ervoor zorgen dat deze schijndiploma's vervangen
worden door een gedegen systeem dat werkelijk bijdraagt aan het veilig werken
langs en aan het spoor?
4. Het veilig werken langs het spoor is gewaarborgd door de in mijn antwoord op
vraag 1 vermelde maatregelen en eisen. Ik achte het dan ook niet opportuun
daarin veranderingen aan te brengen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat