Gemeente Beuningen
Minder klachten in 2006
In 2006 ontving de gemeente vijftien klachten. Ten opzichte van 2005
is dit een stijging van 35%. Toch werden er afgelopen jaar 25% minder
klachten officieel ingediend voor interne klachtbehandeling dan in
2005. Dit had te maken met het feit dat van de vijftien klachten die
de klachtcoördinator ontving er slechts zes officieel werden
ingediend.
Van deze klachten bleken er uiteindelijk drie klachten gegrond, één
klacht was ongegrond en twee klachten werden niet-ontvankelijk
verklaard. In de andere gevallen zorgde de klachtcoördinator direct
voor bemiddeling met de betrokken vakafdelingen en kwam het niet tot
een klachtenprocedure. In 2006 konden op deze wijze 60% van de
klachten worden opgelost. In 2005 was dit mogelijk in 27% van de
gevallen. De gemeentelijke ombudsman ontving één nieuwe klacht en
handelde één klacht af uit 2005.
Waarover werd geklaagd?
Van de drie klachten die in de officiële klachtenprocedure gegrond
werden verklaard, hadden twee klachten te maken met een trage
afdoening van een zaak. De andere klacht werd ingediend omdat de
klager vond dat hij onheus bejegend was door een ambtenaar.
Klagers vroegen om bemiddeling naar aanleiding van een afwijzing van
een aanvraag, onduidelijke informatieverstrekking en onduidelijkheid
en ontevredenheid over de gang van zaken rond procedures.
Verschil tussen een klacht en een bezwaarschrift
Klagers waren niet altijd goed op de hoogte van het verschil tussen de
klachtbehandelingsprocedure en de bezwaarprocedure. Men benaderde de
klachtencoördinator omdat men het niet eens was met een besluit. Als
de gemeente een besluit heeft genomen waarmee men het niet eens is dan
kan men bezwaar maken. De gemeente moet haar beslissing dan opnieuw
overwegen. Klachten gaan echter altijd over gedrag, bijvoorbeeld
wanneer men vindt dat men onfatsoenlijk behandeld is of onduidelijke
informatie heeft gekregen.
Meer informatie
Wanneer u meer wilt weten over de klachtenregeling dan kunt u
hieronder de folder "Zoveel mensen, zoveel wensen dus klagen mag!".
Folder klachtenregeling
U kunt de folder ook aanvragen via Publiekszaken, tel. 024-6780800.