Gemeente Beuningen


Minder klachten in 2006
In 2006 ontving de gemeente vijftien klachten. Ten opzichte van 2005 is dit een stijging van 35%. Toch werden er afgelopen jaar 25% minder klachten officieel ingediend voor interne klachtbehandeling dan in 2005. Dit had te maken met het feit dat van de vijftien klachten die de klachtcoördinator ontving er slechts zes officieel werden ingediend.

Van deze klachten bleken er uiteindelijk drie klachten gegrond, één klacht was ongegrond en twee klachten werden niet-ontvankelijk verklaard. In de andere gevallen zorgde de klachtcoördinator direct voor bemiddeling met de betrokken vakafdelingen en kwam het niet tot een klachtenprocedure. In 2006 konden op deze wijze 60% van de klachten worden opgelost. In 2005 was dit mogelijk in 27% van de gevallen. De gemeentelijke ombudsman ontving één nieuwe klacht en handelde één klacht af uit 2005.

Waarover werd geklaagd?
Van de drie klachten die in de officiële klachtenprocedure gegrond werden verklaard, hadden twee klachten te maken met een trage afdoening van een zaak. De andere klacht werd ingediend omdat de klager vond dat hij onheus bejegend was door een ambtenaar. Klagers vroegen om bemiddeling naar aanleiding van een afwijzing van een aanvraag, onduidelijke informatieverstrekking en onduidelijkheid en ontevredenheid over de gang van zaken rond procedures.

Verschil tussen een klacht en een bezwaarschrift Klagers waren niet altijd goed op de hoogte van het verschil tussen de klachtbehandelingsprocedure en de bezwaarprocedure. Men benaderde de klachtencoördinator omdat men het niet eens was met een besluit. Als de gemeente een besluit heeft genomen waarmee men het niet eens is dan kan men bezwaar maken. De gemeente moet haar beslissing dan opnieuw overwegen. Klachten gaan echter altijd over gedrag, bijvoorbeeld wanneer men vindt dat men onfatsoenlijk behandeld is of onduidelijke informatie heeft gekregen.

Meer informatie
Wanneer u meer wilt weten over de klachtenregeling dan kunt u hieronder de folder "Zoveel mensen, zoveel wensen dus klagen mag!".

Folder klachtenregeling

U kunt de folder ook aanvragen via Publiekszaken, tel. 024-6780800.