Politie start pilot subjectieve verkeersonveiligheid
Verkeerscontroles moeten eind maken aan onveiligheidsgevoelens in
Nieuwe Boteringestraat
Groningen, 14-03-2007 o Karin Dekker, wethouder Verkeer van de
gemeente Groningen, gaf vandaag het startsein voor een reeks (extra)
verkeerscontroles in de Nieuwe Boteringestraat in Groningen. De
politie-inzet in deze 30-kilometerzone is mogelijk dankzij het
proefproject Subjectieve Verkeersonveiligheid, waarmee Regiopolitie
Groningen vorig jaar is begonnen. De controles zijn bedoeld om
verkeersonveiligheidsgevoelens van burgers aan te pakken. Naar
aanleiding van klachten van de buurtvereniging en omwonenden van de
Nieuwe Boteringestraat heeft de gemeente de route aangemeld voor het
project. De geplande controles zijn gebaseerd op snelheidsmetingen en
metingen naar de drukte op de route. Daarnaast heeft de gemeente
Groningen een enquête gehouden onder buurtbewoners om meer zicht te
krijgen op de onveiligheidsgevoelens. De politie houdt gedurende een
half jaar extra controles.
De Nieuwe Boteringestraat vormt samen met de Nieuwe Ebbingestraat en
de Nieuwe Kijk in t Jatstraat de belangrijkste ontsluitingsroute voor
de Hortusbuurt in Groningen. Bovendien verbindt de Nieuwe
Boteringestraat als onderdeel van de fietshoofdstructuur de binnenstad
van Groningen met de noordelijke stadswijken en het Zernike-complex.
Tijdens een reconstructie in 2004 is de Hortusbuurt waaronder de
Nieuwe Boteringestraat - ingericht tot 30-kilometergebied.
Buurtbewoners klagen al jaren over hoge snelheden van het autoverkeer
in de Nieuwe Boteringestraat. De nieuwe inrichting van de weg heeft
echter niet tot een vermindering van de klachten geleid. Dat werd nog
eens bevestigd tijdens een bezoek in 2006 van het college van B en W
aan de buurt.
Overtreders aanpakken
De vele klachten over verkeersonveilige situaties in de Nieuwe
Boteringestraat waren voor de gemeente Groningen en politie aanleiding
om er een project te starten en nader onderzoek te doen naar de
verkeersonveiligheid op de route. Begin 2007 heeft de gemeente
gedurende zeven etmalen metingen verricht naar de verkeersdrukte en de
snelheden. Uit deze metingen blijkt dat de snelheidslimiet van 30
kilometer per uur (verbaliseringsnorm 37 km/uur) door 25% van de
weggebruikers wordt overschreden. 15% rijdt 41 kilometer per uur of
sneller. Dit is voor de politie reden om er extra verkeerscontroles te
houden. Het komende half jaar controleert de politie dagelijks in de
Nieuwe Boteringestraat. Het streven is om het aantal overtreders
omlaag te brengen naar 10% en het aantal klachten (daarmee) te
verminderen. Na zes weken vindt een eerste tussenmeting plaats en
wordt de handhavingsinzet eventueel aangepast. Aan het eind van het
project worden opnieuw metingen verricht om het effect van de
politie-inzet te bepalen.
Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid
Regiopolitie Groningen heeft in 2006 extra capaciteit gekregen van het
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) voor de Pilot
Subjectieve Verkeersonveiligheid. De pilot is bedoeld om
verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en
bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct
blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen
de bebouwde kom en daarin vooral om 30 km-zones en gebieden rondom
scholen.
Samenwerking
De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die als
wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke
inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum
snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een
duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen
afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die
herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.
Politie Groningen