Politie Groningen

Politie start pilot subjectieve verkeersonveiligheid

Verkeerscontroles moeten eind maken aan onveiligheidsgevoelens in Nieuwe Boteringestraat

Groningen, 14-03-2007 o Karin Dekker, wethouder Verkeer van de gemeente Groningen, gaf vandaag het startsein voor een reeks (extra) verkeerscontroles in de Nieuwe Boteringestraat in Groningen. De politie-inzet in deze 30-kilometerzone is mogelijk dankzij het proefproject Subjectieve Verkeersonveiligheid, waarmee Regiopolitie Groningen vorig jaar is begonnen. De controles zijn bedoeld om verkeersonveiligheidsgevoelens van burgers aan te pakken. Naar aanleiding van klachten van de buurtvereniging en omwonenden van de Nieuwe Boteringestraat heeft de gemeente de route aangemeld voor het project. De geplande controles zijn gebaseerd op snelheidsmetingen en metingen naar de drukte op de route. Daarnaast heeft de gemeente Groningen een enquête gehouden onder buurtbewoners om meer zicht te krijgen op de onveiligheidsgevoelens. De politie houdt gedurende een half jaar extra controles.

De Nieuwe Boteringestraat vormt samen met de Nieuwe Ebbingestraat en de Nieuwe Kijk in t Jatstraat de belangrijkste ontsluitingsroute voor de Hortusbuurt in Groningen. Bovendien verbindt de Nieuwe Boteringestraat als onderdeel van de fietshoofdstructuur de binnenstad van Groningen met de noordelijke stadswijken en het Zernike-complex. Tijdens een reconstructie in 2004 is de Hortusbuurt waaronder de Nieuwe Boteringestraat - ingericht tot 30-kilometergebied. Buurtbewoners klagen al jaren over hoge snelheden van het autoverkeer in de Nieuwe Boteringestraat. De nieuwe inrichting van de weg heeft echter niet tot een vermindering van de klachten geleid. Dat werd nog eens bevestigd tijdens een bezoek in 2006 van het college van B en W aan de buurt.

Overtreders aanpakken

De vele klachten over verkeersonveilige situaties in de Nieuwe Boteringestraat waren voor de gemeente Groningen en politie aanleiding om er een project te starten en nader onderzoek te doen naar de verkeersonveiligheid op de route. Begin 2007 heeft de gemeente gedurende zeven etmalen metingen verricht naar de verkeersdrukte en de snelheden. Uit deze metingen blijkt dat de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur (verbaliseringsnorm 37 km/uur) door 25% van de weggebruikers wordt overschreden. 15% rijdt 41 kilometer per uur of sneller. Dit is voor de politie reden om er extra verkeerscontroles te houden. Het komende half jaar controleert de politie dagelijks in de Nieuwe Boteringestraat. Het streven is om het aantal overtreders omlaag te brengen naar 10% en het aantal klachten (daarmee) te verminderen. Na zes weken vindt een eerste tussenmeting plaats en wordt de handhavingsinzet eventueel aangepast. Aan het eind van het project worden opnieuw metingen verricht om het effect van de politie-inzet te bepalen.

Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid

Regiopolitie Groningen heeft in 2006 extra capaciteit gekregen van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) voor de Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid. De pilot is bedoeld om verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen de bebouwde kom en daarin vooral om 30 km-zones en gebieden rondom scholen.

Samenwerking

De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die als wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/14/E323-politie-groningen.html" title="Politie Groningen"]