Verbond van Verzekeraars

Jury nomineert tien mooie brandpreventiemiddelen

De jury van de door het Verbond geïnitieerde ontwerpwedstrijd Mooi uit de brand heeft de tien beste ideeën genomineerd. De inzendingen variëren van rookmelders en vluchtladders tot blusdekens en vluchtwegsystemen. De genomineerden krijgen een maand de tijd om hun idee verder uit te werken. Eind april beslist de jury welk brandpreventiemiddel wint.

Het Verbond heeft de landelijke ontwerpwedstrijd Mooi uit de brand in het leven geroepen om het brandpreventiebewustzijn te vergroten. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen wel weten welke preventiemiddelen er op de markt zijn, maar nauwelijks actie ondernemen om ze aan te schaffen of te installeren. De cijfers spreken boekdelen: minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens beschikt over werkende rookmelders en slechts een kleine minderheid heeft een brandblusser of branddeken in huis, terwijl met zulke relatief simpele middelen veel schade kan worden voorkomen.
Volgens Robbert Loos van het Verbond heeft het lage preventiebewustzijn alles te maken met het feit dat preventiemiddelen vaak niet mooi zijn en niet in het interieur passen. Voor ons was dat reden een ontwerpwedstrijd uit te schrijven, waarmee we mensen over de streep hopen te trekken om preventie nu eindelijk eens serieus te nemen.

Eenvoud
Studenten die de studie Industrieel Ontwerpen of een soortgelijke studie volgen, werden in het najaar van 2006 uitgedaagd een bestaand brandpreventiemiddel opnieuw vorm te geven of een geheel nieuw, eigen concept te ontwikkelen.
De jury, bestaande uit ontwerpers, de Stichting Consument en Veiligheid en het Verbond, heeft van 83 inschrijvingen tien ideeën genomineerd. De genomineerde inzendingen komen van studenten van de Design Academy Eindhoven, de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, de TU Delft, de Hogeschool Utrecht en de Haagse Hogeschool. Volgens juryvoorzitter Ed Annink (medeoprichter van Ontwerpwerk) is in de eerste beoordelingsronde vooral gelet op het idee. In de tweede ronde zal meer worden gelet op produceerbaarheid en functionaliteit. Volgens Loos zat de kracht van de genomineerde ideeën vaak in de eenvoud. Bij de beoordeling heb ik vooral gelet op de vraag of mensen dit in huis zouden willen hebben.
De winnaar van de ontwerpwedstrijd krijgt het zogenaamde Klavertje Vuur en een geldprijs van 12.000 euro. Bovendien is het streven het winnende ontwerp ook daadwerkelijk in productie te laten nemen. Meer informatie op de website: www.mooiuitdebrand.nl.

Verzekerd!, maart 2007