Jury nomineert tien mooie brandpreventiemiddelen
De jury van de door het Verbond geïnitieerde ontwerpwedstrijd Mooi uit
de brand heeft de tien beste ideeën genomineerd. De inzendingen
variëren van rookmelders en vluchtladders tot blusdekens en
vluchtwegsystemen. De genomineerden krijgen een maand de tijd om hun
idee verder uit te werken. Eind april beslist de jury welk
brandpreventiemiddel wint.
Het Verbond heeft de landelijke ontwerpwedstrijd Mooi uit de brand in
het leven geroepen om het brandpreventiebewustzijn te vergroten. Uit
onderzoek blijkt dat veel mensen wel weten welke preventiemiddelen er
op de markt zijn, maar nauwelijks actie ondernemen om ze aan te
schaffen of te installeren. De cijfers spreken boekdelen: minder dan
de helft van de Nederlandse huishoudens beschikt over werkende
rookmelders en slechts een kleine minderheid heeft een brandblusser of
branddeken in huis, terwijl met zulke relatief simpele middelen veel
schade kan worden voorkomen.
Volgens Robbert Loos van het Verbond heeft het lage
preventiebewustzijn alles te maken met het feit dat preventiemiddelen
vaak niet mooi zijn en niet in het interieur passen. Voor ons was dat
reden een ontwerpwedstrijd uit te schrijven, waarmee we mensen over de
streep hopen te trekken om preventie nu eindelijk eens serieus te
nemen.
Eenvoud
Studenten die de studie Industrieel Ontwerpen of een soortgelijke
studie volgen, werden in het najaar van 2006 uitgedaagd een bestaand
brandpreventiemiddel opnieuw vorm te geven of een geheel nieuw, eigen
concept te ontwikkelen.
De jury, bestaande uit ontwerpers, de Stichting Consument en
Veiligheid en het Verbond, heeft van 83 inschrijvingen tien ideeën
genomineerd. De genomineerde inzendingen komen van studenten van de
Design Academy Eindhoven, de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, de TU
Delft, de Hogeschool Utrecht en de Haagse Hogeschool. Volgens
juryvoorzitter Ed Annink (medeoprichter van Ontwerpwerk) is in de
eerste beoordelingsronde vooral gelet op het idee. In de tweede ronde
zal meer worden gelet op produceerbaarheid en functionaliteit. Volgens
Loos zat de kracht van de genomineerde ideeën vaak in de eenvoud. Bij
de beoordeling heb ik vooral gelet op de vraag of mensen dit in huis
zouden willen hebben.
De winnaar van de ontwerpwedstrijd krijgt het zogenaamde Klavertje
Vuur en een geldprijs van 12.000 euro. Bovendien is het streven het
winnende ontwerp ook daadwerkelijk in productie te laten nemen. Meer
informatie op de website: www.mooiuitdebrand.nl.
Verzekerd!, maart 2007
Verbond van Verzekeraars