14-03-2007
Particuliere motorverkopers vragen teveel voor hun motorfiets
Motorrijders die zelf hun motor aan een andere motorenthousiast willen
verkopen, vragen teveel geld voor hun gebruikte machine. Ze eisen
gemiddeld bijna net zo veel als een motorbedrijf, maar die levert zon
motor over het algemeen met garantie en een onderhouds-
afleveringsbeurt. Motorrijders die van een particulier kopen kunnen
dus vaak flink te duur uit zijn. Dit blijkt uit een onderzoek in
opdracht van de BOVAG-afdeling Motor.
De onderzoekers vergeleken de gemiddelde vraagprijzen voor een zestal
populaire types van particulieren met die van motorbedrijven.
Gemiddeld bleken de particulieren slechts 358 euro onder de vraagprijs
van het motorbedrijf aan te bieden, vaak was het verschil nog kleiner.
Maar het motorbedrijf biedt veel meer service en zekerheid en levert
de motor vrijwel altijd met garantie en met een
onderhouds/afleveringsbeurt af. Wie van een particulier koopt, krijgt
geen garantie en moet zelf voor de meestal toch noodzakelijke
onderhoudsbeurt met vaak bijkomende kosten voor vervangen van banden
en ketting zorgen (en betalen). Bedenk daarbij dat een particulier
vrijwel nooit een andere motor wil inruilen. Zelf verkopen van je
inruiler levert weer extra kosten op, onzekerheid en vergt ook veel
tijd.
De BOVAG-afdeling Motor adviseert particulieren die een gebruikte
motor willen kopen dus heel goed te rekenen voordat tot een zo op het
eerste gezicht koopje van de particulier wordt besloten.
De onderzoekers vroegen de motorkopers ook hoeveel, vanwege de
voordelen, een motorbedrijf duurder zou mogen zijn dan een
particuliere aanbieder bij een motor van ca. 4000 euro. Deze
consumenten blijken dan bij het motorbedrijf gemiddeld 451 euro meer
te willen neertellen dan bij een particulier. In werkelijkheid hoeven
ze dus minder te betalen.
Overigens hebben de motorbedrijven het onterecht imago duur te zijn
met gebruikte motorfietsen. De consument denkt namelijk dat zon motor
bij de dealer wel gemiddeld 741 euro duurder zal zijn. Uit het
onderzoek blijkt dat dit dus beslist niet klopt. In werkelijkheid zijn
de dealers juist voordeliger dan hetgeen men bereid is te betalen.
In 2006 wisselden in Nederland maar liefst 99.332 gebruikte motoren
van eigenaar. Daarvan werden er 36.298 bij een motorzaak gekocht,
63.034 gingen van particulier naar particulier. In 2006 kwamen 14.790
nieuwe motorfietsen op de weg.
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 14-03-2007
BOVAG