Ingezonden persbericht
Biologisch product klimaatvriendelijk
Klimaat - verandering
Een extreem warme winter en enkele inspirerende bezoekjes van Al Gore
en Bill Clinton hebben gevolgen gehad. Klimaatverandering staat nu
volop in de belangstelling van de Nederlandse samenleving. Zowel
politiek als burgers realiseren zich het belang van beperking van de
uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen.
Biologisch product klimaatvriendelijk
Voor de biologische landbouw brengt klimaatvriendelijk ondernemen
zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe uitdagingen met zich mee. Het
belang wordt onderstreept door een studie van Intromart GfK uit 2005.
De conclusie was dat bijna 75% van de consumenten bereid is een 5%
hogere prijs te bepalen als producten klimaatneutraal geproduceerd
worden.
De garantie dat een product klimaatvriendelijk geproduceerd wordt
geeft dus een extra verkoopargument. En deze garantie sluit perfect
aan bij de huidige eisen en uitgangspunten van biologische voeding.
Biologische productie is namelijk al vaak klimaatvriendelijker dan
gangbare productie. En dat wordt ook door de consument verwacht !
Voor de biologische sector is het nu de uitdaging om bedrijfsvoering
en productie zo klimaatvriendelijk mogelijk te krijgen. Dit
allereerst door het reduceren van de uitstoot van CO2 en
broeikasgassen. De resterende uitstoot kan daarna worden
gecompenseerd door de aankoop van zogenaamde 'carbon credits'.
Hiermee kan in bosbouw, duurzame energie of energie- besparingsprojecten worden geïnvesteerd.
Kosten klimaat vriendelijk ondernemen
De kosten van klimaatvriendelijk ondernemen zijn alleszins te
overzien. Het reduceren van CO2 uitstoot door energiebesparing brengt
namelijk ook vaak aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee.
Bovendien zijn de kosten voor compensatie van de resterende uitstoot
laag. Ze bedragen hooguit enkele procenten van de totale waarde van
het product of het bedrijfsproces.
Voorbeelden uit de praktijk
Klimaatvriendelijk ondernemen is geen voorbijgaande mode. De Britse
supermarktketen Tesco gaat namelijk vanaf dit jaar op alle 70.000
producten de CO2 emissies vermelden van productie, transport en
consumptie. In Nederland heeft de biologische groente- en fruit- importeur Eosta zijn gehele bedrijfsvoering klimaatneutraal gemaakt.
Bovendien zullen binnenkort ook de geïmporteerde producten zelf
klimaatneutraal zijn.
Andere voorbeelden van klimaatvriendelijk ondernemen in de
biologische sector zijn groothandel Udea (klimaatvriendelijke
koeling), Agrofair (compensatie auto- en vliegverkeer) en Peeze
koffie (klimaatneutrale bedrijfsvoering en branden van koffie).
Het is te verwachten dat in de toekomst in de biologische sector
klimaatneutraal ondernemen eerder regel dan uitzondering zal zijn.
Voor meer informatie zie de website: www.klimaatneutraal.nl
HidDe Oenema ----> www.biologisch.nl
Publiciteitscentrum Biologische Voeding
Postbus 656, 6700 AR, Wageningen
Email info@biologisch.nl
Tel. 0317-415.515
HR 09087094