14.03.2007 / 13:08 / Rubriek: Economie / Organisatie: Ernst and young

Ernst and young

Persbericht

Ernst & Young:
Stormachtige groei privé-foto's en video's
op internet

AMSTERDAM, 14 maart 2007 - De bekendheid van sites als Hyves waarop mensen foto's, video's en overige privé-gegevens plaatsen, is in twee jaar tijd stormachtig gegroeid. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens is bekend met deze zogeheten 'user generated content' sites. Opmerkelijk omdat bijvoorbeeld Hyves pas sinds 2004 bestaat, en zijn bekendheid vooral via het informele circuit heeft opgebouwd. Dit blijkt uit de Mediabarometer van Ernst & Young. Een op de drie gebruikers die iets plaatst op deze sites ontvangt een reactie van een bezoeker.

Ernst & Young verricht in samenwerking met Interview-NSS/Synovate vier keer per jaar een meting onder 2000 respondenten om de ontwikkelingen in de dynamische media en entertainmentmarkt op de voet te volgen.

'Het gebruik van sites als Youtube en Hyves zijn populair. Van de groep die regelmatig deze sites bezoekt plaatst 53% zelfgemaakte content in de vorm van tekst, foto's of videofilmpjes. Dat onbekende bezoekers van deze sites een kijkje nemen in zijn of haar privéleven neemt de plaatser van de content voor lief', aldus Frank Blenderman, Partner bij Ernst en Young. Vier op de tien mensen staan positief tegenover het feit dat hun content voor onbekenden beschikbaar is. 56% van de mensen die content plaatst krijgt hierop geen reactie, één op de drie krijgt een positieve reactie.

'Het plaatsen van privé-gegevens wordt onderschat. Het is leuk om op deze manier 'oude bekenden' via het web te ontmoeten, maar bij sollicitaties checken werkgevers ook internet. Als je je persoonlijkheid on line allerlei rare dingen laat doen, kan het een 'interessant' sollicitatiegesprek worden. Ook zie je on line voorbeelden van mensen die negatieve reacties krijgen op hun privézaken. Ik denk dat mensen die kant onderschatten. Natuurlijk zijn er onnoemelijk veel voordelen. Hyves biedt bijvoorbeeld mogelijkheden om gericht te adverteren en ook Youtube heeft een nieuwe dimensie aan reclamecreativiteit toegevoegd. Het is veel makkelijker om filmpjes bij een doelgroep te krijgen.'

Verder blijkt uit het onderzoek dat mannen meer op de hoogte zijn van 'User Generated Content' maar dat vrouwen deze sites intensiever bezoeken. Een op de zes vrouwen (17%) geeft aan sites zoals Youtube en Hyves 'vaak' te bezoeken, vergelijken met een op de tien mannen (11%).
Van de groep onder de 34 jaar is maar liefst 82% bekend met het plaatsen van privé-content op sites.

Over de Mediabarometer van Ernst & Young
De Mediabarometer van Ernst & Young volgt de bewegingen in het medialandschap. De Mediabarometer geeft inzicht in de trends op het gebied van telefonie, internet en digitale televisie vanuit consumentenperspectief en geeft de opinie weer over actuele onderwerpen die spelen in de markt. Het onderzoek wordt sinds september 2006 gehouden onder 2000 Nederlandse consumentenhuishoudens.Het onderzoek wordt sinds september 2006 gehouden onder 2000 Nederlandse consumentenhuishoudens. Ernst & Young onderzoekt deze markt op kwartaalbasis in samenwerking met marktonderzoekbureau Interview-NSS/Synovate. De groep respondenten is online (1500) en telefonisch (500) geënquêteerd. Elke Mediabarometer bestaat uit een aantal terugkerende vragen op het gebied van telefonie, internet en digitale televisie en vragen over specifieke thema's. Deze thema's variëren per editie.

Noot voor redactie,

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/14/E172-14032007-1308-rubriek-economie-organisatie-erns.html" title="14.03.2007 / 13:08 / Rubriek: Economie / Organisatie: Ernst and young"]