Onderwijsachterstandenbeleid krijgt nieuwe impuls
14 maart 2007
Samenwerking, uitbreiding van de doelgroep en intensief taalonderwijs.
Het zijn enkele bestanddelen van het nieuwe
onderwijsachterstandenbeleid (OAB), waaraan de gemeente Hilversum
samen met organisaties en schoolbesturen tot 2010 invulling gaat
geven. Aanleiding zijn de gewijzigde opvattingen van kabinet
Balkenende II, waardoor scholen primair verantwoordelijk zijn geworden
voor het bestrijden van onderwijsachterstanden. De financiering
hiervan vindt plaats door het rijk.
Om het nieuwe beleid invulling te geven, is het Raamwerk Voorschoolse
en Vroegschoolse Educatie 2006-2010 opgesteld. Uitgangspunt is de
bestaande samenwerking tussen gemeente, basisscholen, peuterspeelzalen
te formaliseren in een convenant. Daarnaast wordt gestreefd naar
uitbreiding van het aantal doelgroepkinderen, onder meer door de
maandelijkse ouderbijdrage te beperken tot maximaal EUR 20,-. Voor
deze dan grotere doelgroep van autochtone èn allochtone kinderen geldt
dat de ouders laag zijn opgeleid (basisonderwijs al dan niet in
combinatie met lbo). De kinderen zelf zijn taalzwak of door de GGD
geïndiceerd of hebben incidenteel een individuele sociaal-medische
indicatie.
Als gevolg van het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid wordt de
gemeente niet alleen verantwoordelijk voor het Voorschoolse gedeelte,
maar ook voor het op- en inrichten van een schakelklas. In zo'n
schakelklas krijgen leerlingen (ongeacht hun herkomst) met een grote
taalachterstand in de Nederlandse taal intensief taalonderwijs
aangeboden met de bedoeling deze achterstand zo snel mogelijk in te
lopen. Schakelklassen kunnen in alle groepen in het basisonderwijs
worden ingericht. De gemeente stelt criteria vast om de selectie van
leerlingen te bepalen. Een onderzoek dat de gemeente in samenspraak
met schoolbesturen en de onderwijsbegeleidingsdienst uitvoert, moet
duidelijk maken of de schakelklas op 1 augustus 2007 van start kan
gaan.
Overige verantwoordelijkheden
Naast de reeds genoemde verantwoordelijkheden krijgt de gemeente ook
coördinerende taken binnen het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid.
Daarnaast wordt onderzocht hoe de gemeentelijke middelen voor
onderwijsbegeleiding vanaf 2007 conform het nieuwe collegeprogramma
ten behoeve van de scholen en individuele begeleiding kunnen worden
ingezet. De uitkomsten van dit onderzoek worden in het voorjaar van
2007 verwacht.
Tenslotte zal de gemeente tenminste jaarlijks met de schoolbesturen
overleggen over aan dit beleid gerelateerde onderwerpen, zoals het
voorkomen van segregatie en bevorderen van integratie. Onder de vlag
van de lokale educatieve agenda, wat deels samenvalt met het lokale
jeugdbeleid, worden de overlegpunten besproken in een nieuw
overlegorgaan: het Lokaal Educatief Beraad. Dit beraad vervangt het
Lokaal onderwijs overleg, waarin de gemeente vooral de
huisvestingszaken van scholen met de schoolbesturen besprak. Aan het
Lokaal Educatief Beraad nemen daarom niet alleen schoolbesturen deel,
maar ook andere betrokken organisaties.
Gemeente Hilversum