Cadillac krijgt krachtige en schone V6-diesel
(3/14/2007)
Op de Autosalon van Genève presenteert General Motors een totaal
nieuwe 2,9-liter V6-turbodieselmotor, voorzien van geavanceerde
inspuitings- en verbrandingstechnologie voor minimale emissies en
maximale prestaties. De nieuwe motor (184 kW/250 pk) zal voornamelijk
in Europa worden verkocht. De nieuwe Cadillac CTS, die eind dit jaar
wordt geïntroduceerd, zal in 2009 als eerste gebruik maken van de
krachtbron.
"Wij verwachten dat de V6-diesel hoge ogen zal gooien in het Europese
luxe segment", aldus Jim Taylor, General Manager van Cadillac.
âDankzij het uitstekende koppel bij lage toerentallen en het hoge
vermogen sluit de motor uitstekend aan op het karakter van Cadillac,
dat gericht is op comfort en prestaties.â
De compacte V6-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier
kleppen per cilinder is onderdeel van een nieuwe GM-familie van
dieselmotoren, voorzien van een innovatief gesloten
verbrandingsregelsysteem, dat is ontwikkeld om aan toekomstige
uitlaatgasnormen te voldoen. De motor kan zowel in lengte- als in
dwarsrichting worden geplaatst en is geschikt voor een groot aantal
twee- en vierwielaangedreven modellen.
De ontwikkeling van de nieuwe GM-motor wordt gecoördineerd onder
leiding van de Europese divisie van GM Powertrain in het Italiaanse
Turijn, in samenwerking met VM Motori, gevestigd in Cento, Italië. GM
Powertrain gaat zich richten op de ontwikkeling van het schone
verbrandingsproces, de elektronische motorregeling en de nabehandeling
van uitlaatgassen, alsmede de kalibratie en integratie in GM-modellen.
VM Motori gaat de nieuwe krachtbron in de fabriek in Cento bouwen en
is verantwoordelijk voor de mechanische aspecten van het motorontwerp,
de ontwikkeling en het testen.
"In de V6-diesel worden vooruitstrevende technologieën geïntegreerd
en de motor levert uitmuntende prestaties, een gunstig
brandstofverbruik en minimale emissies," vertelt Roger Johansson,
vice-president van GM Powertrain Europe.
Het motormanagementsysteem van de V6 zorgt voor een optimaal
brandstofverbruik, evenals verlaagde uitstoot en minder lawaai, door
gebruik te maken van een onlangs ontwikkelde
verbrandingsregelingtechnologie. Belangrijke elementen in het systeem
zijn cilinderdruksensoren met hogesnelheidspiëzoweerstanden die
geïntegreerd zijn in de gloeibougies van de motor. Deze
gespecialiseerde sensoren registreren ârealtimeâ gegevens van het
verbrandingsproces, waardoor een onmiddellijke fijnafstemming van het
brandstofinspuitproces mogelijk is. In de toekomst zal deze schone
verbrandingstechnologie worden toegepast in andere GM
Powertrain-dieselmotoren.
Het hogedruk-commonrailsysteem levert een inspuitdruk van maximaal
2.000 bar (29.000 psi). De verstuivers worden aangestuurd door
snelontstekende piëzo-elektronica, waardoor tot maximaal acht
inspuitingen per motorcyclus mogelijk zijn. Het nabehandelingssysteem
omvat een oxidatiekatalysator en een roetfilter die in een gesloten
systeem aan de motor zijn gekoppeld, waardoor toekomstige
uitlaatgasnormen worden behaald.
Een elektronisch geregelde turbolader met variabele geometrie
genereert de laaddruk. De motor heeft een hoog maximum koppel van 550
Nm, beschikbaar vanaf 2.000 omw/min., dat goed samengaat met een
effectief brandstofverbruik en een lage uitstoot van schadelijke
stoffen.
De nieuwe compacte V6-krachtbron is voorzien van aluminium
cilinderkoppen en cilinderrijen onder een hoek van 60 graden, een
boring van 83,0 mm en een slag van 90,4 mm, wat resulteert in een
cilinderinhoud van 2.935 cc. Het motorblok is gemaakt van sterker en
lichter âCompacted Graphite Ironâ (in vergelijking met het zwakkere
aluminium of het zwaardere grijze gietijzer) om motorconstructie,
gewicht, verfijning en prestaties te optimaliseren.
AutoRai