Kia Nederland presenteert geavanceerde Rio Hybride in het AutoRAI Ecovillage
(3/14/2007)
In samenwerking met de overheid organiseert Kia Motors in Korea de
komende twee jaar een intensief ontwikkelingsprogramma om de
praktische haalbaarheid van een hybride auto te toetsen. Deze auto, de
Kia Rio Hybride, wordt in Amsterdam tijdens de aanstaande AutoRAI in
de Ecovillage aan het publiek gepresenteerd.
De opwarming van de aarde, de zorg voor het milieu en het veranderende
klimaat staan centraal in de belangstelling van de wereldwijde
politiek en van feitelijk alle wereldburgers. Het is noodzakelijk dat
er wereldwijd op alle terreinen maatregelen worden getroffen om onder
andere de CO2 uitstoot terug te dringen. Het maatschappelijk besef bij
een groot deel van de wereldbevolking is dan ook groeiende en de
internationale auto-industrie levert een belangrijke bijdrage aan het
terugdringen van de uitlaatemissies. Daarnaast heeft âBrusselâ zeer
recent de nieuwe regelgeving gepresenteerd, die in 2012 van kracht zou
moeten worden. De Europese Commissie.
De Europese Commissie wil wettelijke grenzen stellen aan de toegelaten
uitstoot van het broeikasgas kooldioxide (CO2) door nieuwe auto's. Die
grens wordt gelegd op 120 gram per gereden kilometer in 2012. Dat is
een vermindering met 25 procent ten opzichte van het huidige niveau;
hybride autoâs, zoals de Kia Rio Hybride, kunnen een belangrijke rol
spelen bij het realiseren van de nieuw gestelde limiet. Daartoe zijn
wel uitgebreide researchprogrammaâs noodzakelijk, zoals het programma
van Kia in Korea. Commissievoorzitter José Manuel Barroso noemt de
plannen de meest ambitieuze ooit in de richting van een economie die
weinig kooldioxide uitstoot. âDit is het concrete bewijs van
EU-leiderschap op dit gebied.â Barroso ziet enorme mogelijkheden voor
de auto-industrie.
Kia Hybride ontwikkelingsprogramma
Kia Motors levert de komende twee jaar, samen met zusterbedrijf
Hyundai, 3.390 hybride voertuigen aan het Ministerie van Milieuzaken
in Korea. De levering maakt deel uit van een lopend programma in Korea
om de hybride autoâs voor de toekomst in de dagelijkse praktijk te
onderwerpen aan een zwaar testprogramma. Met de Kia Rio Hybride toont
Kia Nederland tijdens de aanstaande AutoRAI een voertuig uit dit
omvangrijke programma. Deze auto geeft aan hoe serieus Kia is in de
ontwikkeling van milieuvriendelijke autoâs.
Momenteel beschikt de Koreaanse overheid al over een testvloot van 780
hybride autoâs van onder andere Kia. Het Koreaanse programma wordt
gezien als één van de grootste ontwikkelingsprogrammaâs ter wereld
voor de technologie van de toekomst.
Cor Baltus, Managing Director van Kia Nederland: âKia maakt momenteel
een enorme ontwikkeling door. Sinds enige maanden wordt de in Europa
ontwikkelde ceeâd gefabriceerd in de Europese autofabriek van Kia in
Slowakije en de ontvangst door pers en publiek is enorm positief. De
ceeâd-familie wordt dit jaar daarnaast verder uitgebreid met meer
modelreeksen, zoals de op de AutoRAI debuterende Sporty Wagon. Tevens
ontplooit Kia meerdere research- en ontwikkelingsprogrammaâs in Korea
waarvan het Hybride-programma er slechts één is. De ultieme
doelstelling is om vanaf 2010 milieuvriendelijke autoâs gereed te
hebben voor een volledige serieproductie.â
Kia Hybride sedan
De Kia Rio Hybride sedan is door Kia R&D ontworpen om ingezet te
worden voor âreal-worldâ testvlootactiviteiten. Deze test-Kia heeft
een unieke aandrijflijn, die bestaat uit een 1.4-liter benzinemotor en
een daaraan gekoppelde 12kW/95 Nm AC gesynchroniseerde elektromotor.
De Kia Hybride sedan maakt gebruik van een CVT (continue variabele
transmissie) versnellingsbak, waarvan het principe is ontwikkeld door
het Nederlandse Van Doorneâs Transmissie (VDT) uit Tilburg. De hybride
Rio is de eerste Kia waarin een CVT is gemonteerd. Deze compacte,
moderne automatische versnellingsbak schakelt zonder onderbreking
tussen ontelbare overbrengingen, waardoor de motor en de aandrijflijn
op ieder willekeurig moment optimale prestaties leveren.
De Alpha ll benzinemotor is voorzien van CVVT (continue variabele
kleptiming) en levert een vermogen van 90 pk en een trekkracht heeft
van 126 Nm. De koppelsterke, permanente magnetische elektromotor is
tussen het vliegwiel en de versnellingsbak geïnstalleerd en
âondersteuntâ de benzinemotor tijdens het starten, het accelereren en
wanneer er op een helling wordt gereden. Tijdens het gestaag
doorrijden schakelt de elektromotor zichzelf uit, terwijl tijdens het
afremmen âregeneratieve remkrachtâ wordt ontwikkeld om elektriciteit
op te slaan en het Ni-MH 144 volt accupakket opnieuw op te laden. Het
computergestuurde systeem maakt het ook mogelijk dat de krachtbron en
de elektromotor na enkele seconden worden uitgeschakeld wanneer de
auto tot stilstand is gekomen. Het opnieuw starten gebeurt
automatisch.
Deze Rio accelereert snel van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden en kan
een topsnelheid bereiken van 180 km/u. Als âtegenprestatieâ heeft de
Rio Hybride een brandstofverbruik van slechts 5,29 liter per 100
kilometer. Vergeleken met de reguliere Rio met benzinemotor neemt de
uitstoot met 37% af en wordt het brandstofverbruik met 44% verbeterd.
Het CO2-cijfer van de Kia Hybride bedraagt 126 g/km.
Teneinde het brandstofverbruik verder terug te dringen en de
prestaties te verbeteren, zijn voor de Kia Rio Hybride speciale
lichtgewicht componenten toegepast, zoals een aluminium motor,
kofferbak en frames voor de voorstoelen. Ook is de hybride Kia
voorzien van lichtmetalen wielen, lage weerstand banden en een
elektrische stuurbekrachtiging. Deze onderdelen zorgen voor een
gewichtsvermindering van 220 kilo.
Markt mogelijkheden
Nogmaals Baltus: âWij zijn overtuigd dat de Kia Hybride een
realistisch alternatief kan zijn voor het traditionele aandrijfconcept
en dat er in de zeer nabije toekomst groeiende interesse zal zijn voor
dit soort autoâs. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de reacties van
het publiek op de Kia Hybride sedan.â
Kia is klaar voor een schonere toekomst.
Kia en de toekomst
De toekomst staat voor de deur bij Kia. Bij Kia is in Korea een aparte
omvangrijke divisie operationeel waar een grote staf medewerkers
uitsluitend bezig is om ontwikkelingen voor de toekomst te toetsen op
hun praktische haalbaarheid. Dit Kia Eco-Technology Research Centre is
een unieke divisie die onderzoek verricht naar schonere, groenere
transportmiddelen voor de toekomst. De hybride autoâs, zoals de in
Amsterdam getoonde Kia Hybride Sedan, bieden realistische
mogelijkheden voor milieuvriendelijke vervoersmogelijkheden in de
toekomst. Ervaringen met de Kia Rio Hybride zullen ook zeker worden
verwerkt in producten van Kia die niet over al te lange tijd in
serieproductie zullen worden genomen.
Ecovillage: milieuvriendelijke mobiliteit
ECO Village laat zien dat AutoRAI 2007 aandacht schenkt aan alle
aspecten van mobiliteit. De laatste ontwikkelingen op het gebied van
ecologisch en economisch verantwoorde mobiliteit, zoals de Kia Hybride
sedan, komen er aan bod. Het publiek zal kunnen zien dat de toekomst
van ECO-rijden nu al is aangebroken dankzij realistisch autoâs als de
hybride Kia.
Duurzame mobiliteit staat niet alleen hoog op de politieke agenda. Ook
autofabrikanten en aan de autobranche gerelateerde toeleveranciers
investeren volop in de ontwikkeling van nieuwe, milieuvriendelijke
technologie. Dat varieert van technieken om bestaande motoren schoner
te maken, zoals roetfilters en extra schone brandstoffen, tot
waterstof- en hybride-aandrijving en alternatieve brandstoffen als
aardgas en bio-ethanol. In het ECO Village staan de nieuwste
ECO-autoâs, vertellen brandstofleveranciers over de manieren waarop
zij hun producten steeds verder verbeteren en laten
energiemaatschappijen zien op welke manieren zij âgroene energieâ
opwekken.
AutoRai