AutoRai

Kia Nederland presenteert geavanceerde Rio Hybride in het AutoRAI Ecovillage

(3/14/2007)
In samenwerking met de overheid organiseert Kia Motors in Korea de komende twee jaar een intensief ontwikkelingsprogramma om de praktische haalbaarheid van een hybride auto te toetsen. Deze auto, de Kia Rio Hybride, wordt in Amsterdam tijdens de aanstaande AutoRAI in de Ecovillage aan het publiek gepresenteerd.

De opwarming van de aarde, de zorg voor het milieu en het veranderende klimaat staan centraal in de belangstelling van de wereldwijde politiek en van feitelijk alle wereldburgers. Het is noodzakelijk dat er wereldwijd op alle terreinen maatregelen worden getroffen om onder andere de CO2 uitstoot terug te dringen. Het maatschappelijk besef bij een groot deel van de wereldbevolking is dan ook groeiende en de internationale auto-industrie levert een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de uitlaatemissies. Daarnaast heeft âBrusselâ zeer recent de nieuwe regelgeving gepresenteerd, die in 2012 van kracht zou moeten worden. De Europese Commissie.

De Europese Commissie wil wettelijke grenzen stellen aan de toegelaten uitstoot van het broeikasgas kooldioxide (CO2) door nieuwe auto's. Die grens wordt gelegd op 120 gram per gereden kilometer in 2012. Dat is een vermindering met 25 procent ten opzichte van het huidige niveau; hybride autoâs, zoals de Kia Rio Hybride, kunnen een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de nieuw gestelde limiet. Daartoe zijn wel uitgebreide researchprogrammaâs noodzakelijk, zoals het programma van Kia in Korea. Commissievoorzitter José Manuel Barroso noemt de plannen de meest ambitieuze ooit in de richting van een economie die weinig kooldioxide uitstoot. âDit is het concrete bewijs van EU-leiderschap op dit gebied.â Barroso ziet enorme mogelijkheden voor de auto-industrie.

Kia Hybride ontwikkelingsprogramma
Kia Motors levert de komende twee jaar, samen met zusterbedrijf Hyundai, 3.390 hybride voertuigen aan het Ministerie van Milieuzaken in Korea. De levering maakt deel uit van een lopend programma in Korea om de hybride autoâs voor de toekomst in de dagelijkse praktijk te onderwerpen aan een zwaar testprogramma. Met de Kia Rio Hybride toont Kia Nederland tijdens de aanstaande AutoRAI een voertuig uit dit omvangrijke programma. Deze auto geeft aan hoe serieus Kia is in de ontwikkeling van milieuvriendelijke autoâs.

Momenteel beschikt de Koreaanse overheid al over een testvloot van 780 hybride autoâs van onder andere Kia. Het Koreaanse programma wordt gezien als één van de grootste ontwikkelingsprogrammaâs ter wereld voor de technologie van de toekomst.

Cor Baltus, Managing Director van Kia Nederland: âKia maakt momenteel een enorme ontwikkeling door. Sinds enige maanden wordt de in Europa ontwikkelde ceeâd gefabriceerd in de Europese autofabriek van Kia in Slowakije en de ontvangst door pers en publiek is enorm positief. De ceeâd-familie wordt dit jaar daarnaast verder uitgebreid met meer modelreeksen, zoals de op de AutoRAI debuterende Sporty Wagon. Tevens ontplooit Kia meerdere research- en ontwikkelingsprogrammaâs in Korea waarvan het Hybride-programma er slechts één is. De ultieme doelstelling is om vanaf 2010 milieuvriendelijke autoâs gereed te hebben voor een volledige serieproductie.â

Kia Hybride sedan
De Kia Rio Hybride sedan is door Kia R&D ontworpen om ingezet te worden voor âreal-worldâ testvlootactiviteiten. Deze test-Kia heeft een unieke aandrijflijn, die bestaat uit een 1.4-liter benzinemotor en een daaraan gekoppelde 12kW/95 Nm AC gesynchroniseerde elektromotor. De Kia Hybride sedan maakt gebruik van een CVT (continue variabele transmissie) versnellingsbak, waarvan het principe is ontwikkeld door het Nederlandse Van Doorneâs Transmissie (VDT) uit Tilburg. De hybride Rio is de eerste Kia waarin een CVT is gemonteerd. Deze compacte, moderne automatische versnellingsbak schakelt zonder onderbreking tussen ontelbare overbrengingen, waardoor de motor en de aandrijflijn op ieder willekeurig moment optimale prestaties leveren.

De Alpha ll benzinemotor is voorzien van CVVT (continue variabele kleptiming) en levert een vermogen van 90 pk en een trekkracht heeft van 126 Nm. De koppelsterke, permanente magnetische elektromotor is tussen het vliegwiel en de versnellingsbak geïnstalleerd en âondersteuntâ de benzinemotor tijdens het starten, het accelereren en wanneer er op een helling wordt gereden. Tijdens het gestaag doorrijden schakelt de elektromotor zichzelf uit, terwijl tijdens het afremmen âregeneratieve remkrachtâ wordt ontwikkeld om elektriciteit op te slaan en het Ni-MH 144 volt accupakket opnieuw op te laden. Het computergestuurde systeem maakt het ook mogelijk dat de krachtbron en de elektromotor na enkele seconden worden uitgeschakeld wanneer de auto tot stilstand is gekomen. Het opnieuw starten gebeurt automatisch.

Deze Rio accelereert snel van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden en kan een topsnelheid bereiken van 180 km/u. Als âtegenprestatieâ heeft de Rio Hybride een brandstofverbruik van slechts 5,29 liter per 100 kilometer. Vergeleken met de reguliere Rio met benzinemotor neemt de uitstoot met 37% af en wordt het brandstofverbruik met 44% verbeterd. Het CO2-cijfer van de Kia Hybride bedraagt 126 g/km. Teneinde het brandstofverbruik verder terug te dringen en de prestaties te verbeteren, zijn voor de Kia Rio Hybride speciale lichtgewicht componenten toegepast, zoals een aluminium motor, kofferbak en frames voor de voorstoelen. Ook is de hybride Kia voorzien van lichtmetalen wielen, lage weerstand banden en een elektrische stuurbekrachtiging. Deze onderdelen zorgen voor een gewichtsvermindering van 220 kilo.

Markt mogelijkheden
Nogmaals Baltus: âWij zijn overtuigd dat de Kia Hybride een realistisch alternatief kan zijn voor het traditionele aandrijfconcept en dat er in de zeer nabije toekomst groeiende interesse zal zijn voor dit soort autoâs. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de reacties van het publiek op de Kia Hybride sedan.â
Kia is klaar voor een schonere toekomst.

Kia en de toekomst
De toekomst staat voor de deur bij Kia. Bij Kia is in Korea een aparte omvangrijke divisie operationeel waar een grote staf medewerkers uitsluitend bezig is om ontwikkelingen voor de toekomst te toetsen op hun praktische haalbaarheid. Dit Kia Eco-Technology Research Centre is een unieke divisie die onderzoek verricht naar schonere, groenere transportmiddelen voor de toekomst. De hybride autoâs, zoals de in Amsterdam getoonde Kia Hybride Sedan, bieden realistische mogelijkheden voor milieuvriendelijke vervoersmogelijkheden in de toekomst. Ervaringen met de Kia Rio Hybride zullen ook zeker worden verwerkt in producten van Kia die niet over al te lange tijd in serieproductie zullen worden genomen.

Ecovillage: milieuvriendelijke mobiliteit
ECO Village laat zien dat AutoRAI 2007 aandacht schenkt aan alle aspecten van mobiliteit. De laatste ontwikkelingen op het gebied van ecologisch en economisch verantwoorde mobiliteit, zoals de Kia Hybride sedan, komen er aan bod. Het publiek zal kunnen zien dat de toekomst van ECO-rijden nu al is aangebroken dankzij realistisch autoâs als de hybride Kia.

Duurzame mobiliteit staat niet alleen hoog op de politieke agenda. Ook autofabrikanten en aan de autobranche gerelateerde toeleveranciers investeren volop in de ontwikkeling van nieuwe, milieuvriendelijke technologie. Dat varieert van technieken om bestaande motoren schoner te maken, zoals roetfilters en extra schone brandstoffen, tot waterstof- en hybride-aandrijving en alternatieve brandstoffen als aardgas en bio-ethanol. In het ECO Village staan de nieuwste ECO-autoâs, vertellen brandstofleveranciers over de manieren waarop zij hun producten steeds verder verbeteren en laten energiemaatschappijen zien op welke manieren zij âgroene energieâ opwekken.