Biologische producten geen vanzelfsprekendheid
13.03.2007 / 17:21 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Marketresponse b.v.
Marketresponse b.v.
Biologische producten geen vanzelfsprekendheid in Nederlandse keuken
Leusden, 13 maart 2007 - Nederlanders eten niet regelmatig biologische producten. Toch is
er een groep consumenten met behoefte aan vernieuwing in de manier waarop voedsel op dit
moment wordt aangeboden. Slechts 31% van de Nederlanders eet regelmatig biologische
producten en 43% is best bereid om iets meer te betalen voor verse en biologische
producten.
Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat 54% van de Nederlandse consumenten niet
regelmatig producten eet die biologisch zijn geteeld. Van de consumenten heeft 52% geen
probleem met het huidige aanbod van verse producten in de supermarkt. 26% van de
Nederlandse consumenten geeft aan dat de kwaliteit van verse producten in de huidige
supermarkten te wensen overlaat. Van de ondervraagden zegt 35% behoefte te hebben aan een
supermarktketen met verantwoord en vers voedsel.
Opvallend is dat 45% van de Nederlandse consumenten niet weet waar de verse producten uit
de supermarkt vandaan komen. 46% van de consumenten is het oneens met de stelling 'Ik eet
liever verse producten die uit mijn eigen streek afkomstig zijn dan verse producten uit
het buitenland'. Terwijl 39% het met deze stelling eens is.
Meer gedetailleerde resultaten
Van de Nederlanders in de leeftijd van 50 jaar of ouder heeft 45% behoefte aan de komst
van een winkelketen met verantwoord en vers voedsel. Deze groep consumenten heeft ook de
hoogste bereidheid (48%) om meer te betalen voor producten die biologisch zijn geteeld.
59% van de consumenten van 50 jaar of ouder eet liever verse producten uit de eigen
streek, dan verse producten uit het buitenland. 48% van de consumenten van 50 jaar of
ouder zegt niet te weten waar de verse producten, die ze kopen in de supermarkt, vandaan
komen.
De resultaten van het onderzoek worden woensdag 14 maart besproken in het programma
Marktveroveraars op BNR Nieuwsradio. De uitzending begint om 20.00 uur.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in
een omnibus, binnen het consumentenpanel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het
veldwerk heeft plaatsgevonden van 5 tot en met 8 maart 2007, onder een representatieve
steekproef van 453 personen van 16 jaar en ouder.
Noot voor de redactie,
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/14/E068-biologische-producten-geen-vanzelfsprekendheid.html" title="Biologische producten geen vanzelfsprekendheid"]