PERSBERICHT
NIEUWE KANSEN VOOR BV NEDERLAND
'World Class Maintenance' stevig op de kaart gezet door Nederlands consortium
Essent, Gasunie, het Logistiek Centrum Woensdrecht, Schelde Marinebouw en Wärtsilä bundelen krachten op gebied van maintenance
Breda, 13 maart 2007
Essent, Gasunie, het Logistiek Centrum Woensdrecht, Schelde Marinebouw, en Wärtsilä hebben hun kennis van onderhoud gebundeld in het World Class Maintenance Consortium. In het Oude Stadhuis te Breda zijn de handtekeningen onder de samenwerkingsovereenkomst gezet. Hiermee is werelds eerste crosssectorale maintenance platform een feit. Inzet en ambitie is om via gezamenlijke kennis- en strategieontwikkeling nieuwe marktkansen voor Nederland te creëren. De tweede drijfveer is het op veilige en duurzame wijze verlagen van onderhoudskosten en daardoor verbeteren van de bedrijfsprestaties in termen van opbrengsten, kwaliteit en snelheid van productieprocessen. Een maatschappelijk doel van dit consortium is het verhogen van de beschikbaarheid en veiligheid van energievoorzieningen en chemische installaties die zo centraal in onze maatschappij staan.
Met dit alles draagt het WCMC bij aan versterking van de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie, werkgelegenheid en een duurzame, veilige samenleving. Uiteraard is er ook volop aandacht voor professionalisering van de maintenance opleidingen op alle niveaus. Dit consortium heeft hiervoor inmiddels nauwe banden met de maintenance opleidingen in het zuiden van het land.
Het consortium heeft voor de komende jaren ambitieuze doelstellingen geformuleerd:
1. Toename van de Nederlandse omzet van onderhoudswerkzaamheden ofwel Maintenance Repair en Overhaul (MRO) wereldwijd
2. Toename van activiteiten op gebied van MRO inclusief het MKB in Nederland
3. Het structureel verlagen van de MRO-kosten
4. Het verbeteren van de performance van complexe kapitaal intensieve systemen
Voor eigenaren van kapitaal intensieve systemen, zoals Essent en Gasunie, zijn de laatste twee doelstellingen van groot belang, aldus Louis Grubben, Essent. "Voor leveranciers van systemen en van MRO, ligt de nadruk op meer MRO-omzet, maar dit zal meer en meer kosteneffectief moeten gebeuren en in de vorm van prestatiecontracten."
Vier projectteams staan in de startblokken om de ambities omtrent kennisontwikkeling van het World Class Maintenance Consortium te realiseren. Het eerste projectteam houdt zich bezig met keteninnovatie en zal illustreren hoe een geïntegreerde onderhoudsketen tot betere prestaties leidt. Het tweede projectteam werkt aan onderzoek en implementatie van conditieafhankelijk onderhoud. Innovatieve sensorsystemen en voorspelmethodieken worden ontwikkeld en getoetst. Het derde projectteam ontwikkelt en toetst methodieken voor instandhoudinggericht ontwerpen van kapitaal intensieve complexe systemen. Het vierde projectteam werkt aan een methodiek voor geautomatiseerde documentatie gedurende de levenscyclus van een technisch systeem.
"Maintenance heeft het imago van schroeven en bouten, maar dat is echt achterhaald", aldus Teus van Beek, Wärtsilä. "Maintenance kennis is zeer versnipperd over universitaire disciplines en heeft daarom ten onrechte geen kennisintensief imago. In deze projecten wordt de 'state-of-the-art' kennis vanuit de deelnemende bedrijven en vanuit verschillende vakgroepen van universiteiten geïntegreerd en toegepast. Waar kennis ontbreekt, wordt nieuwe kennis ontwikkeld samen met universiteiten, TNO of andere kennisinstellingen. Dit levert ons wat innovatie betreft een voorsprong op", aldus Menno Bekker, Gasunie.
Het World Class Maintenance Consortium start lokaal met industriepartijen in Zuidwest Nederland. "Zuidwest Nederland is interessant omdat het vrijwel alle typen hoogwaardige kapitaalgoederen in huis heeft (luchtvaart, procesindustrie, maritieme industrie, energieopwekking, infrastructuur) en het centraal ligt in het grootste petrochemische cluster van West-Europa", aldus Johan Kaelen, Koninklijke Luchtmacht. "Maar Nederland is te klein om in stukjes te delen. Think global, start local, is ons motto," aldus Norbert Koolen, Schelde Marinebouw.
De totale ambitie van het consortium betreft tientallen fte's gedurende een looptijd van 3 tot 5 jaar. De opstartactiviteiten voor 2007 hebben een omvang van circa anderhalf miljoen euro. Voor deze activiteiten hebben de partijen publieke financiering vanuit Pieken in de Delta aangevraagd. Met de Pieken in de Delta regeling biedt het kabinet gebiedsgerichte economische impulsen.
De stuurgroep van het World Class Maintenance Consortium werkt momenteel hard aan de strategie van het consortium en het opschalen ervan tot een landelijke maintenance platform. Voor de opschaling is een groeimodel opgesteld. In 2007 worden de relaties met de universiteiten, Nederlandse Defensieacademie en TNO verder aangehaald om de onderzoekslijnen met de bedrijven invulling te geven en is voorzien in uitbreiding van het consortium met een aantal industriepartijen.
De partijen in het World Class Maintenance Consortium zijn gestart; het is nu van belang maintenance op de politieke agenda te krijgen, opdat samen de beste kansen voor de regio en voor Nederland kunnen worden gerealiseerd.
Krachten van dit World Class Maintenance Consortium zijn volgens Michel Weeda namens de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en Rewin:
- "een open vizier ten aanzien van inzetbaarheid van onderhoudskennis uit andere sectoren
- naast kennisontwikkeling ook strategieontwikkeling, met aandacht voor het verzilveren van nieuwe kennis
- de korte lijntjes met het maintenance onderwijs consortium en het maintenance competence center
- groots denken, maar bescheiden en concreet starten"
Het World Class Maintenance Consortium is geïnitieerd door de n.v. Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en n.v. Rewin West Brabant. BO4 is gespecialiseerd in het ontwikkelen en realiseren van allianties en ondersteunt de BOM en Rewin bij de realisatie van dit unieke consortium.
Informatie voor de pers:
Michel Weeda
Programmamanager Ontwikkeling & Innovatie
Namens n.v. Brabantste Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en n.v. Rewin Email:
Telefoon: 013 5311153
Toelichting over de deelnemende industriepartijen:
Essent is in 1999 ontstaan uit de fusie van PNEM/MEGA Groep en de EDON Groep. Essent is een energiebedrijf. De verschillende producten en diensten worden via aparte business units, maar wel onder één merknaam Essent in de markt gezet. Essent richt zich in toenemende mate als asset backed energy trader op het aanbieden van totaaloplossingen voor de zakelijke en consumentenmarkt in Nederland, België en Duitsland. Bij de onderneming werken ongeveer 12.000 medewerkers.
Essent heeft haar werkzaamheden in een aantal business units onderverdeeld. Binnen de Energiewaardeketen vindt geïntegreerde besluitvorming plaats v.w.b. de energiebalans, risicomanagement en ontwikkeling van nieuwe investeringen. De Business Unit Productie produceert elektriciteit en warmte in grootschalige, middelgrote en kleinschalige energiecentrales. In een aantal grootschalige centrales en in kleinere productie-eenheden, zoals waterkrachtcentrales en biomassacentrales, wordt duurzame energie geproduceerd. Het hoofdkantoor van de BU Productie is gevestigd in Geertruidenberg.
N.V. Nederlandse Gasunie is een aardgas infrastructuurbedrijf. Gasunie is eigenaar van één van de grootste hogedruknetten in Europa, bestaande uit ruim 12.000 kilometer pijpleiding, vele tientallen installaties en ongeveer 1.100 gasontvangststations. In 2006 bedroeg de doorzet van gas bijna 100 miljard kubieke meter. Via haar dochteronderneming Gas Transport Services B.V. verzorgt Gasunie het beheer en de ontwikkeling van het Nederlandse gastransportnet. Gasunie doet dit alles veilig, efficiënt, winstgevend en duurzaam.
Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW); het waarborgen van de beschikbaarheid van luchtgebonden wapensystemen en grondgebonden communicatiesystemen ten behoeve van de uitvoering van operationele taken is de verantwoordelijkheid van het Logistiek Centrum Woensdrecht. Het centrum zorgt voor de instandhouding van luchtgebonden wapensystemen en grondgebonden communicatiesystemen. Daarvoor levert het onder meer het benodigde materieel en - op het gebied van grondgebonden systemen - technische expertise. Hierbij biedt het LCW de klanten een éénloketbenadering aan. Het centrum treedt daarbij op als makelaar voor instandhouding voor die onderhoudstaken die het zelf niet uitvoert. Het LCW ondersteunt de gebruikers bij het voortdurend optimaliseren van de uitoefening van hun taak. Het centrum bestaat uit de afdelingen Accountmanagement, Techniek en Logistie
Schelde Marinebouw (SMB), onderdeel van de Damen Shipyards Groep in Gorinchem, is actief op het gebied van het ontwerp, de systeemintegratie, de bouw en de logistieke ondersteuning van oorlogsschepen van de Nederlandse en buitenlandse marines. Het accent ligt op Off Shore Patrol Vessels (OPV), fregatten en logistieke ondersteuningsschepen, zoals tankers, bevoorrading- en landingsschepen. Met betrekking tot de Maintenance, Repair en Overhaul (MRO) activiteiten - in de militaire wereld aangeduid als Integrated Logistic Support (ILS) - wordt bij SMB veel aandacht besteed aan het zgn. Instandhoudinggerichte Ontwerp, waarbij aspecten als Reliability, Availability en Maintainability veel aandacht krijgen teneinde tegen beheersbare kosten een optimale inzet van het schip te bewerkstelligen.
In het kader van de WCMC activiteiten werkt SMB binnen het Damen concern samen met haar zusterbedrijf Amels, gespecialiseerd in het ontwerp en bouw van zeegaande luxe jachten.
SMB beschouwt de ILS activiteiten als een wezenlijk onderdeel van haar productenrange en is als zodanig dan ook doende deze belangrijke activiteiten verder te professionaliseren en uit te breiden. In dat kader worden contacten onderhouden met vele nationale en buitenlandse kennisinstituten en bedrijven op het gebied van MRO/ILS
Wärtsilä Propulsion Netherlands (hierna te noemen: WPNL), gevestigd te Drunen, Noord-Brabant, opereerde tot en met 2001 onder de naam Lips BV. Sinds 2001 is het bedrijf een onderdeel van het wereldwijde concern Wartsila. Wartsila levert complete oplossingen en aandrijvingen voor land en zee installaties. Er werken wereldwijd 14000 mensen waarvan 7000 actief zijn op gebied van service en onderhoud. De naam Wartsila is met name bekend van dieselmotoren met vermogens tot 80000 kW. Door de toevoeging van het producten pakket van voorheen Lips kan het bedrijf complete voortstuwingsoplossingen leveren. Het bedrijf in Drunen ontwikkelt en produceert sinds 1885 scheepsvoortstuwingssystemen voor toepassing in de maritieme sector. WPNL is wereldwijd de enige grootschalige producent van vaste en verstelbare schroeven, thrusters, waterjets en elektronische controlesystemen welke volgens eigen ontwerp geproduceerd worden. Vanwege haar uitgebreide ervaring is WPNL betrokken in alle sectoren van de zeer concurrerende markt voor scheepsvoortstuwing. Haar schroeven en aandrijfsystemen vinden toepassing in alle maritieme sectoren: van binnenvaartschepen en pleziervaartuigen tot containerschepen en offshoretoepassingen. In Drunen is de belangrijkste productielocatie gevestigd en wordt de technologie van alle voortstuwings systemen ontwikkeld.Er werken 600 mensen met een toenemend aantal actief op MRO gebied. De afdeling Service en After Sales groeit onder andere doordat de varende vloot van voortstuwings installaties steeds groter wordt maar ook doordat er steeds meer diensten aan het huidige service programma wordt toegevoegd. Wärtsilä heeft technologie hoog in het vaandel staan en voert een actief product ontwikkelings beleid. Het bedrijf maakt momenteel een onstuimige groei door mede dankzij het wereldwijde sales netwerk van de Wärtsilä organisatie.