Ontwerpbestemmingsplan en MER Stadsbrug vastgesteld
13/03/2007
Het Nijmeegse college van burgemeester en wethouders heeft vandaag het
aanvullende Milieueffectrapport 2006 (MER) en het
ontwerpbestemmingsplan voor de Stadsbrug vastgesteld. Het nieuwe
bestemmingsplan maakt de aanleg van het nieuwe Stadsbrugtracé
mogelijk. De aanvullende MER was noodzakelijk omdat er extra
informatie nodig was voor het maken van het bestemmingsplan Stadsbrug.
De Commissie voor de Milieueffectrapportage constateert dat de
aanvulling MER 2006 alle essentiële informatie bevat die nodig is voor
besluitvorming over de Stadsbrug. De commissie heeft waardering voor
de zorgvuldige wijze waarop de gemeente Nijmegen bij de
Milieueffectrapportage te werk is gegaan, waarbij in het bijzonder het
ecologierapport en de uitwerking van de natuurcompensatie worden
genoemd.
De belangrijkste conclusies uit de MER zijn dat de Stadsbrug en de
herinrichting van de Energieweg zorgen voor een betere doorstroming
van het verkeer en daarmee een betere verdeling van het verkeer op het
hoofdwegennet in Nijmegen. Ook heeft de komst van de Stadsbrug per
saldo een gunstig effect voor de luchtkwaliteit in Nijmegen.
Het nieuwe bestemmingsplan moet het mogelijk maken dat er aanpassingen
worden gedaan in de zuidelijke route om het verkeer van de Stadsbrug
goed te laten doorstromen. Zo worden bijvoorbeeld nieuwe rotondes
aangelegd op de Energieweg ter hoogte van de Neerbosscheweg, de Dr. de
Blécourtstraat en de Ambachtsweg en wordt de Energieweg doorgetrokken
vanaf het Industrieplein tot aan de Waal door het bestaande
industrieterrein.
Het college heeft vorige week al besloten om buiten de Oosterhoutse
Waarden een natuurgebied in te richten van minimaal 36.47 ha. Hiermee
wordt het verlies aan natuurwaarden in Oosterhoutse Waarden
gecompenseerd, dat ontstaat door de aanleg van de Stadsbrug.
De aanvullende MER, het bestemmingsplan Stadsbrug en de
natuurcompensatie voor de Oosterhoutse waarden worden binnenkort
voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gemeente Nijmegen