AutoRai

V8-dieselkracht voor de Audi Q7

(3/13/2007)
Op de autotentoonstelling van Genève heeft Audi de Q7 4.2 TDI geïntroduceerd. Deze veelzijdige SUV beschikt over de sterkste TDI-motor van Audi tot nog toe: de 326 pk sterke 4.2 V8 TDI met standaard roetfilter.

Met deze motor is de Q7 goed voor indrukwekkende prestaties bij een relatief gunstig brandstofverbruik. Ook debuteert de Audi lane assist in de Q7. Dit systeem werkt vanaf een snelheid van circa 65 km/h en waarschuwt de bestuurder door middel van een trilling in het stuur voor het overschrijden van wegmarkeringen als de richtingaanwijzer niet wordt gebruikt.

De 4.2 V8 TDI die nu voor de Audi Q7 beschikbaar is, wordt ook al enige tijd in de luxueuze Audi A8 toegepast. Hij is voorzien van diverse geavanceerde technologieën zoals twee turboâs met variabele geometrie, vier kleppen per cilinder en commonrail inspuiting met Piëzo-injectoren. In de Q7 levert deze compacte en lichte (257 kg) motor een vermogen van 326 pk, maar zijn koppel van 760 Nm (beschikbaar tussen 1.800-2.500 t/min) is zo mogelijk nog indrukwekkender. Met de V8 TDI is de Q7 goed voor prestaties op sportwagenniveau. De topsnelheid bedraagt 236 km/h en de traditionele â0-100â duurt slechts 6,4 seconden. Ondanks de hoge prestaties bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 11,1 l/100 km.

Sportieve tiptronic, adaptieve luchtvering
De Audi Q7 4.2 TDI heeft standaard een zestraps tiptronic-automaat met dynamisch schakelprogramma (DSP). Hiermee wordt de schakelkarakteristiek aan de rijomstandigheden én de rijstijl van de bestuurder aangepast. Het speciale S-programma (sport) is daarbij bijzonder geschikt voor een dynamische rijstijl. De tiptronic-automaat is optioneel leverbaar in combinatie met bedieningsschakelaars op het stuur.

Het onderstel van de Q7 4.2 TDI is standaard uitgevoerd met Adaptive Air Suspension en elektronisch geregelde demping. Daarmee biedt de auto een optimale combinatie van comfort en sportiviteit, ook al omdat de vering instelbaar is van zeer sportief tot maximaal comfortabel. Bovendien is dankzij de luchtvering de bodemvrijheid te variëren. De hoogste stand (205 mm) draagt bij aan optimale terreinvaardigheid, terwijl de laagste stand (71 mm) makkelijk in- en uitladen mogelijk maakt.

De Audi Q7 4.2 TDI heeft standaard 18 inch lichtmetalen wielen met 255/55-banden.

Intelligente luxe, lane assist
Nieuw in de optielijst is de Audi lane assist. Dit systeem werkt vanaf een snelheid van circa 65 km/h en waarschuwt de bestuurder door een trilling in het stuur voor het overschrijden van wegmarkeringen als de richtingaanwijzer niet wordt gebruikt. Overige opties zijn de Adaptive Cruise Control, Audi side assist, dat de dode hoek âopheftâ, en het Audi parking system advance met een achteruitrijdcamera. De Audi Q7 is genereus op het gebied van prestaties en comfort, maar ook als het gaat om de uitrusting. Zo is hij standaard voorzien van onder meer lederen bekleding van de stoelen en sierlijsten van hout (keuze uit drie soorten). Ook verwarmbare voorstoelen, een automatische airconditioning, een boordcomputer en cruise control zijn standaard, evenals een multifunctioneel stuur en het MMI-bedieningsysteem.

Veelzijdige configuraties
De Audi Q7 4.2 TDI is leverbaar als vijf persoons-, vijf + twee persoons- of vier + twee persoonsuitvoering. De levering in Nederland begint in juli. Voorafgaand aan de marktintroductie worden de prijzen en exacte uitvoeringsspecificaties bekend gemaakt.