13-3-2007
VS en EU openen luchtruim voor elkaar
Vandaag debatteert het Europees Parlement over het recent gesloten
akkoord voor een nieuw juridisch kader voor transatlantisch
luchtvervoer. Het luchtverkeer tussen de VS en de EU, de 2 grootste
markten ter wereld en samen goed voor 60% van alle mondiale
vliegbewegingen, is vooralsnog geregeld in bilaterale open-skies´
verdragen.
Met het akkoord dat op 2 maart jl. werd gesloten, houden de bilaterale
verdragen straks definitief op te bestaan en zijn alle denkbare
verbindingen tussen de EU en de VS mogelijk .
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Een enorme stap vooruit waarvan ik groot
voorstander ben. De huidige bilaterale overeenkomsten vormen immers
een enorme belemmering voor de vrije concurrentie op het vlak van het
internationale luchtvervoer tussen de EU en de VS omdat start- en
landingsrechten worden voorbehouden aan nationale
luchtvaartmaatschappijen. Niet goed voor de
luchtvaartindustrie en niet goed voor de consument."
Reeds in 2002 oordeelde het Hof dat de discriminatie tussen
EU-luchtvaartmaatschappijen ten gevolge van de bilaterale
overeenkomsten tussen bepaalde lidstaten en de VS in strijd is met het
EU-recht. En nu, na jaren van onderhandelingen waarbij de VS zich
niet altijd van haar meest charmante kant heeft laten zien, is er dan
eindelijk een akkoord bereikt.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Ik mag toch hopen dat de Raad hieraan
zijn goedkeuring verleent in zijn vergadering op 22 maart a.s. De
bezwaren die door een aantal lidstaten, en met name het Verenigd
Koninkrijk, worden opgeworpen, zijn voor mij totale dooddoeners en
beschouw ik als weinig constructief. Het afschermen van de eigen markt
is anno 2007 een gotspe en doet afbreuk aan de Europese gedachte, die
zo belangrijke interne markt. Duidelijk is dat het nieuwe juridische
kader voor transatlantisch luchtverkeer voordelig zal uitwerken voor
de luchtvaartindustrie, de consument en de werkgelegenheid. Dit wijzen
alle studies uit."
Het voorstel is een enorme stap vooruit, maar niet perfect. Nog altijd
worden door de VS argumenten gebruikt als ´safety & security´ om
bijvoorbeeld de onderhandelingen t.a.v. cabotage te vertragen en te
bemoeilijken waardoor er op dat punt geen vooruitgang is geboekt. Ook
de mogelijkheid voor EU carriers om een effectieve controle uit te
oefenen over een US airline is nog steeds beperkt, zelfs met de
uitgebreide eigendomsclausule.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het afschermen van de eigen markt onder
de noemer ´safety & security´ is natuurlijk ridicuul en wat mij
betreft een zwaktebod. Tegelijkertijd heb ik goede hoop voor de
toekomst. Het nieuwe kader voorziet immers in een bindend tijdspad
voor een tweede overeenkomst waarbij deze beperkingen wederom aan de
orde komen."
VVD