ChristenUnie
ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor
maandag 12 maart 2007 17:58 De ChristenUnie heeft vandaag
schriftelijke kamervragen gesteld over de capaciteit en de beveiliging
van de spoorverbinding Amsterdam-Amersfoort. In de onlangs ingediende
adviesaanvraag van de NS voor de nieuwe dienstregeling die eind dit
jaar ingaat wordt gesproken over een beveiligingsprobleem waardoor
treinen bij Baarn minder hard zouden mogen rijden. Dit probleem zou op
veel meer plaatsen in Nederland spelen.
Ernst Cramer, Tweede Kamerlid: "Vorig jaar is er veel discussie
geweest over de spoorverbindingen naar het noorden en het oosten van
het land. Wij willen voorkomen dat de reistijd opnieuw toeneemt."
Veiligheid
Het probleem bij Baarn wordt veroorzaakt door de maximale rijsnelheid
van de trein. Treinen mogen bij Baarn maximaal 110 km/u. Het
beveiligingssysteem op het Nederlandse spoorwegnet werkt op basis van
snelheidstrappen: 40 - 80 -130 - 140 km/u. Dit wordt momenteel naar
boven afgerond: de machinist dient zich aan de geldende snelheid 110
km/u te houden, het beveiligingssysteem reageert pas als de snelheid
van 130 km/u wordt overschreden. Nu wordt voorgesteld de
veiligheidstrap in verband met de veiligheid naar beneden af te ronden
naar 80 km/uur. De consequentie zou een langere rijtijd zijn voor de
intercities.
De ChristenUnie wil weten op welke plaatsen in Nederland het probleem
met de snelheidstrappen in het beveiligingssysteem nog meer speelt en
wat de minister gaat doen om dit op te lossen en de extra reistijd te
voorkomen. Ernst Cramer "Ik maak mij zorgen omdat op het traject
Amsterdam-Amersfoort ook goederentreinen en reizigerstreinen elkaar in
de weg zitten. De veiligheid moet voorop staan. Voorkomen moet echter
worden dat hierdoor de reistijd toeneemt".
Perron
De ChristenUnie wil ook weten hoe het staat met de aanleg van een
extra perron bij station Baarn. Ernst Cramer: "In de zomer heeft de
toenmalige staatssecretaris toegezegd dat dit perron eind dit jaar
wordt opgeleverd. In de adviesaanvraag van de NS lees ik hierover
echter niets en de bouw is nog niet begonnen. Het nieuwe perron is van
belang om te zorgen dat de stoptrein Baarn-Utrecht niet meer hoeft te
kruizen met de intercities Amersfoort-Amsterdam/Schiphol. De aanleg
van dit perron zou reistijdwinst betekenen en de kans op vertragingen
verkleinen."
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/13/E120-christenunie-.html" title="ChristenUnie "]