SURF-organisaties verbeteren herkenbaarheid
13.03.2007 / 10:42 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Surf
Surf
Nieuwe positionering en huisstijl voor SURF
Utrecht, 13 maart 2007 - Vandaag lanceren de drie SURF-organisaties, SURFfoundation,
SURFnet en SURFdiensten een huisstijl die uiting geeft aan de nieuwe positionering van
het merk SURF. De SURF-organisaties gaan meer gezamenlijk naar buiten treden. De naam
SURFfoundation wordt in gebruik genomen voor de activiteiten van het bureau van Stichting
SURF. SURF is de samenwerkingsorganisatie waarin universiteiten, hogescholen en
onderzoeksinstellingen samen werken aan grensverleggende ICT-innovaties. De diensten van
SURF worden door de nieuwe huisstijl beter herkenbaar gemaakt voor gebruikers, partners
en bestuurders.
Uit een representatief onderzoek uit 2006 onder gebruikers is gebleken dat ze grote
waardering hebben voor de diensten van SURF, maar dat ze de diensten niet allemaal
herkennen als afkomstig van SURF. De nieuwe positionering en huisstijl moeten dat
verbeteren. Alle producten en projecten worden zowel visueel als in woord verbonden met
het merk SURF, waardoor duidelijk is dat SURF de initiatiefnemer is. Gezamenlijke
uitingen zijn het nieuwe magazine SURF en een portal die later dit jaar gelanceerd wordt.
'Tot nu toe hadden we als SURF-organisaties allemaal een eigen gezicht,' zegt Ester van
Heuven, adjunct-directeur van SURFdiensten. 'Het resultaat daarvan is dat studenten
bijvoorbeeld wel onze goedkope software kennen, maar niet de andere diensten die SURF te
bieden heeft. Met de nieuwe huisstijl wordt in één oogopslag duidelijk dat
iets een initiatief van SURF is. Dat zal veel duidelijkheid scheppen bij onze
gebruikers.'
'SURF is sterk in het ontwikkelen van vernieuwende ICT-voorzieningen in projecten als
GigaPort en DARE. Zo gebruiken driekwart miljoen mensen dagelijks het SURFnet6 netwerk,
een van de snelste en meest geavanceerde netwerken ter wereld. De resultaten van deze
innovatieve activiteiten hebben ook een belangrijke maatschappelijke uitstraling,' zegt
Erwin Bleumink, adjunct-directeur van SURFnet. 'Zo is DigiD bijvoorbeeld gebaseerd op de
A-Select technologie uit de keuken van SURF.'
Het is de combinatie van hoogwaardige kennis, schaalgrootte en een veeleisende
gebruikersgroep die maakt dat innovaties van SURF impact hebben. 'Bij SURF brengen we zo
al bijna twintig jaar baanbrekende ICT-voorzieningen tot stand voor onderwijs en
onderzoek. SURF is innovatie, zegt Wim Liebrand, directeur van Stichting SURF die haar
activiteiten vanaf nu onder de naam SURFfoundation uitvoert. 'Dat willen we herkenbaarder
maken.'
Over SURF
In SURF werken Nederlandse universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen samen aan
grensverleggende ICT-innovaties. Zo creëren ze de basis om optimaal gebruik te maken
van de mogelijkheden van ICT en te excelleren in hun onderwijs en onderzoek. SURF bestaat
uit drie organisaties: SURFfoundation, SURFnet en SURFdiensten.
Over SURFfoundation
SURFfoundation maakt grensverleggend onderwijs en onderzoek mogelijk. Wij initiëren,
regisseren en stimuleren ICT vernieuwingen, door kennisdeling en partnerschappen.
SURFfoundation maakt deel uit van SURF, waarin universiteiten, hogescholen en
onderzoeksinstellingen nationaal en internationaal samenwerken aan innovatieve
ICT-voorzieningen.
Over SURFnet
SURFnet maakt grensverleggend onderwijs en onderzoek mogelijk. Wij ontwikkelen en
exploiteren het landelijke netwerk SURFnet6 en bieden innovatieve diensten op het gebied
van beveiliging, authenticatie en autorisatie, groepscommunicatie en video. SURFnet maakt
deel uit van SURF, waarin universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen nationaal
en internationaal samenwerken aan innovatieve ICT-voorzieningen.
Over SURFdiensten
SURFdiensten maakt grensverleggend onderwijs en onderzoek mogelijk. Wij bieden studenten,
docenten, onderzoekers en medewerkers software en content tegen lage prijzen via
internet. SURFdiensten maakt deel uit van SURF, waarin universiteiten, hogescholen en
onderzoeksinstellingen nationaal en internationaal samenwerken aan innovatieve
ICT-voorzieningen.
Meer informatie: (
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/13/E079-surf-organisaties-verbeteren-herkenbaarheid.html" title="SURF-organisaties verbeteren herkenbaarheid"]