Senternovem
12-03-2007 | De hybride bus komt eraan
In de Verenigde Staten en Japan gaat de ontwikkeling van hybride
bussen erg hard. Daar rijden inmiddels enkele honderden van dergelijke
voertuigen. Maar nu begint Europa aan een inhaalrace. In Nederland
krijgen vervoerders binnenkort meer ruimte om met dit soort bussen te
gaan rijden, dankzij een `milieupakket' bij de concessieverlening en
een Experimentenregeling Duurzaam Openbaar Busvervoer. Ook kunnen
partijen meedoen aan een Europees project: de Ecobus.
Hybride bus De komende jaren lijkt een grote toekomst weggelegd voor
hybride bussen in het stedelijk openbaar vervoer. Vooral daar kunnen
deze voertuigen immers een grote winst realiseren in de vorm van
efficiencyvergroting en emissiereductie. De Zweedse fabrikant Volvo
denkt dat er in de VS en Europa uiteindelijk een markt kan ontstaan
van circa 11.000 hybride stadsbussen per jaar. Deze markt zal nog veel
groter worden wanneer dezelfde hybride technieken worden toegepast in
het stedelijk vrachtvervoer.
Voorop lopen
Gezien dit perspectief organiseerde het Platform Duurzame Mobiliteit
op 15 februari een bijeenkomst over de ontwikkelingen en verwachtingen
in Europa en Nederland. Tientallen vervoerders en concessieverleners
kwam hierop af. Eerst hielden enkele producenten korte presentaties
van de technieken en producten die ze beschikbaar hebben, de huidige
markt en hun visie op belemmeringen en commercialisering van de
hybride bus. Duidelijk werd dat de Verenigde Staten voorop lopen. In
Europa zijn nog maar enkele hybride bussen in bedrijf en allemaal op
proef. Zo experimenteert Volvo met hybride voertuigen in Göthenborg.
Verder levert een aantal Europese, waaronder ook Nederlandse,
bedrijven onderdelen en componenten voor hybride bussen (zie kader).
Wil de markt zich hier ontwikkelen, dan moet aan verschillende
voorwaarden worden voldaan, constateerden de sprekers en de deelnemers
aan de bijeenkomst. Zo moeten er duidelijke Europese prestatie-eisen
voor bussen komen, moeten transportondernemingen meer
investeringsruimte krijgen en nemen, en moeten business cases
beschikbaar komen waarop transportondernemingen
investeringsbeslissingen kunnen baseren.
Innovatieconcessie
In Nederland belemmert het huidige systeem van concessieverlening de
introductie van nieuwe milieutechnologieën in het openbaar vervoer. Er
is echter goed nieuws: het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt
momenteel, in samenspraak met concessieverleners, aan een milieupakket
voor de concessieverlening. Hierdoor moet de gewenste ruimte ontstaan
voor technologieën zoals hybride bussen. De bedoeling is dat de
verschillende betrokken partijen in mei 2007 een akkoord over het
milieupakket ondertekenen. Verder is een Experimentenregeling Duurzaam
Openbaar Busvervoer op komst. Deze gaat subsidie verstrekken aan
proeven met nieuwe technieken in vloten van enkele tot tientallen
bussen, afhankelijk van de te beproeven techniek. Dit programma wordt
medio dit jaar verwacht.
Ecobus
Binnen Europa gaat een aantal partijen - bedrijven,
transportondernemingen en overheden - in de tussentijd gezamenlijk aan
de slag met een compleet nieuwe hybride bus voor de Europese markt.
Voor de ontwikkeling van de componenten hiervan, wordt begin mei een
projectvoorstel ingediend bij het Zevende Kaderprogramma van de
Europese Commissie. Bijzonder is dat wordt uitgegaan van open
architectuur. Dat moet de onderlinge aansluiting en uitwisselbaarheid
van componenten bevorderen en zo Europa op voorsprong zetten ten
opzichte van de rest van de wereld. Het project moet resulteren in een
aantal standaards. In een volgend project zal de bus uiteindelijk
worden geconstrueerd.
Stand van zaken hybride bussen
Op de bijeenkomst van het Platform Duurzame Mobiliteit kwam een groot
aantal internationale ontwikkelingen op het gebied van hybride bussen
aan de orde. In King County (USA), bijvoorbeeld, rijden 235 hybride
bussen van Allison. Het bedrijf Evobus (DaimlerChrysler) heeft in
verschillende Amerikaanse steden in totaal al 800 dieselhybrides
rijden. In Europa brengt de Poolse busfabrikant Solaris Bus & Coach,
partner van het Amerikaanse Allison, hybride technologieën aan in
bussen. Er zijn er inmiddels drie van verkocht, waarvan één op de weg
is. De geschatte terugverdientijd van deze ombouw is negen jaar. Het
Zweedse bedrijf Volvo test, sinds afgelopen jaar, hyrbide voertuigen
op de weg in Göthenburg. De verwachte marktintroductie van deze
voertuigen is in 2009. MAN Truck & Bus Deutschland GmbH test, naast
hybride bussen met diesel en brandstofcellen, ook hybride trucks voor
distributiedoeleinden. DAF is eveneens bezig met hybride technologie.
Het Franse Iveco / Irisbus doet proeven met verschillende nieuwe
voertuigtechnologieën voor bussen, waaronder hybride aandrijvingen.
Het Nederlandse bedrijf e-Traction produceert een elektrische motor
die rechtstreeks op de wielen wordt gemonteerd. Een prototype hiervan
wordt momenteel getest. Het Nederlandse bedrijf Phileas, tot slot,
maakt componenten voor hybride bussen, die ze zelf hebben ontwikkeld.
Contact
Meer informatie over de bijeenkomst kunt u krijgen bij de secretaris
van het platform:
Viviënne Tersteeg, v.tersteeg@senternovem.nl