Samenwerkingsverband IJzeren Rijn juicht discussie alternatief tracé
toe
Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg 1 is verheugd te
constateren dat de door hen bepleitte discussie over alternatieve
tracés voor de IJzeren Rijn ook door het gisteren bekend gemaakte
onderzoek in Duitsland wordt onderschreven. De conclusie uit het
Duitse onderzoek sluit goed aan bij de uitkomst van het debat over de
IJzeren Rijn in Cranendonck op 26 februari jongstleden.
Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg heeft kennis
genomen van de publicaties in de Rheinische Post. Hierin wordt
aangegeven dat in een onderzoek naar het gewenste tracé van de IJzeren
Rijn de voorkeur wordt uitgesproken voor een variant langs
de N280/A52. Dit onderzoek is in opdracht van verkeersminister Witke
van Nordrhein-Westfalen opgesteld.
Het samenwerkingsverband neemt kennis van het feit dat in het
onderzoek een voorkeur blijkt voor de variant langs de N280/A52.
Eerder al heeft het samenwerkingverband de wens uitgesproken om
serieus te kijken naar tracés te noorden van de lijn Roermond-Elmpt.
Ook is in het verleden vanuit Limburg een voorkeur uitgesproken voor
een tracé langs Venlo, omdat daaruit de grootste economische voordelen
blijken. "Een discussie over alternatieve tracés in samenspraak met
België en Duitsland wordt toegejuicht" zo verklaart Gerard IJff,
voorzitter van het samenwerkingsverband. Daarbij tekent de Roermondse
wethouder aan, dat als uit de brede internationale kosten-batenanalyse
blijkt dat het tracé langs de N280 de meeste voordelen biedt wat hem
betreft alle knelpunten op het tracé moeten worden opgelost. Dit zijn
in Nederland de knelpunten in Roermond, Roerdalen, Cranendonck, Weert
en Leudal. Totdat deze zijn opgelost kunnen er wat hem betreft geen
treinen over het tracé rijden.
1. Het samenwerkingsverband IJzeren Rijn bestaat uit de gemeenten
Cranendonck, Weert, Leudal, Roermond, Roerdalen, de provincie Limburg,
de Kamer van Koophandel Noord- en midden Limburg, de milieufederatie
Limburg, en Staatsbosbeheer.
Publicatiedatum: 09.03.2007 Bijgewerkt: 09.03.2007
Gemeente Roermond