Proefproducten favoriet bij consument

12.03.2007 / 17:20 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Marketresponse b.v.

Marketresponse b.v.

Leusden, 12 maart 2007

Proefproducten in de brievenbus meest favoriete productpromotie bij Nederlandse consument.

De aandacht voor specifieke productpromoties, zoals proefproducten in de brievenbus of demonstraties in winkels door fabrikanten, lijkt toe te nemen. Reden voor MarketResponse om na te gaan hoe de boodschappende consument hierover denkt. Nederlandse boodschappers blijken vooral de voorkeur te geven aan het krijgen van proefproducten in de brievenbus, als men moet kiezen tussen verschillende vormen van productpromotie. Prijsvragen daarentegen blijken verreweg het minst populair. Merknamen blijken na afloop van een promotiecampagne nauwelijks te blijven hangen, dus additionele geheugensteuntjes zijn noodzakelijk.

De resultaten
Onderzoekbureau MarketResponse concludeert naar aanleiding van representatief onderzoek onder ca. 500 boodschappers in Nederland dat sampling (proefproducten in de brievenbus) de favoriete manier van productpromotie is onder de Nederlandse consument. Maar liefst 72% vindt dit een aansprekende manier van promotie. Prijsvragen zijn verreweg het minst populair; slechts 11% geeft aan dit een aansprekende manier van promotie te vinden.

Andere vormen van populaire productpromotie zijn kassakorting en een promotiestand in de winkel. Zo'n 60% vindt deze vormen aantrekkelijk. Minder tot de verbeelding spreken de mogelijkheid van het terugvragen van het aankoopbedrag (49%), sponsoring van evenementen (37%) en het verstrekken van goodies bij aankoop van een product (25%). Opvallend is wel dat deze laatste twee vormen van promotie vooral aantrekkelijk worden gevonden door jongeren die boodschappen doen (18-29 jaar). Voor sponsoring van evenementen geldt dat dit met name populair is onder de boodschappende mannen.

Wanneer respondenten wordt gevraagd naar het noemen van merken waarvan zij de afgelopen tijd een demonstratiestand in de supermarkt hebben zien staan, of een proefproduct van hebben ontvangen, valt vooral op dat men aangeeft zich dit niet te herinneren. Dit geldt zowel voor promotiestands (66%) als voor proefproducten (62%).

Nieuwsgierigheid en het willen proberen van iets nieuws zijn verreweg de belangrijkste redenen om even te gaan kijken bij een promotiestand in de winkel. 94% Van de ondervraagden geeft dit op als één van de redenen.

Onderzoeksmethodiek
Voor dit landelijk representatieve onderzoek zijn ca 500 personen in Nederland, van 18 jaar en ouder die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen, telefonisch ondervraagd. De vragenlijsten zijn afgenomen tussen 22 en 28 februari 2007.

Contact:
Chris van Schijndel (c.van.schijndel@marketresponse.nl) tel: 033-3303333 Iris de Kruif (i.de.Kruif@marketresponse.nl) tel: 033-3303333

Publicatie uitsluitend met bronvermelding MarketResponse