Oplossing bereikt met Nederlands Muntkantoor
12 maart 2007
Geen ongevraagde vervolgzendingen na insturen euro-enquête
Het Nederlands Muntkantoor heeft de Consumentenbond toegezegd dat er
geen ongevraagde vervolgzending worden toegestuurd aan consumenten die
de `euro-enquête' hebben ingevuld en teruggestuurd. Al deze mensen
ontvangen binnenkort een brief met een antwoordkaart waarop men
expliciet moet aangegeven dat men vervolgzendingen met
eurogedenkmuntensetjes wil ontvangen.
Met het Muntkantoor is verder overeengekomen dat deze mailing niet
opnieuw wordt verspreid. Ook in de toekomst zal het Muntkantoor niet
meer dergelijke mailingen versturen, waarbij ongevraagd en dus zonder
expliciete toestemming van de consument vervolgzendingen worden
toegezonden. Het Nederlands Muntkantoor komt hiermee tegemoet aan alle
eisen van de Consumentenbond.
De mailing van het Nederlands Muntkantoor medio februari in een zeer
grote oplage leidde tot grote beroering onder consumenten. Velen
realiseerden zich niet dat men met het terugsturen van de enquête vast
zat aan een flink aantal kostbare vervolgzendingen. De Consumentenbond
heeft toen een klacht ingediend bij de Consumentenautoriteit,
toezichthouder op consumentenrecht. Onder druk van beide organisaties
is er een oplossing gekomen voor alle gedupeerde consumenten.
De Reclame Code Commissie deed onlangs ook uitspraak in deze zaak en
oordeelde dat de mailing in de vorm van een euro-enquête misleidend
is. Het Nederlands Muntkantoor kan hier nog, binnen 14 dagen, tegen
in beroep.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond