Arriva


12 maart 2007.

Arriva niet ontevreden, maar ziet verbeterpunten

Tevredenheid busreiziger Zuid-Holland en Gelderland op landelijk gemiddelde

Busreizigers van Arriva in Zuid-Holland en Gelderland drukken hun tevredenheid uit in een 7,2. Dit is het landelijk gemiddelde. Voor de Zuid-Hollandse regio Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden betekent dit een handhaving van het niveau van het jaar ervoor. De Gelderse regio Rivierenland levert iets in.

In het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit, netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied. Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.

In Rivierenland valt de score iets lager uit dan het jaar ervoor. Met een 7,2 is deze regio de derde Gelderse concessie na stadsdienst Apeldoorn en de trein Zutphen-Apeldoorn. Verbeterpunten die uit het rapport naar voren komen zijn onder andere het aantal reismogelijkheden en de informatievoorziening bij vertraging. Hoewel de klanttevredenheid in Zuid-Holland in 2006 op niveau bleef worden hier dezelfde aspecten als verbeterpunten genoemd.

Arriva bestudeert de details van het rapport om te zien op welke aspecten de meeste verbetering mogelijk en noodzakelijk is. Met de nieuwe dienstregeling die bij de start van de nieuwe concessieperiode is ingegaan en momenteel verbeterd wordt verwachten we in Zuid-Holland voor wat betreft de reismogelijkheden een stap in de goede richting te zetten,aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. Het verbeteren van de informatievoorziening bij vertragingen is een lastig thema, maar we verwachten ook hier in het komende jaar effectieve maatregelen door te kunnen voeren.

De hoogste klanttevredenheid in Nederland is voor de Waddeneilanden, het openbaar vervoer wordt hier grotendeels verzorgd door Arriva.