Arriva
12 maart 2007.
Arriva niet ontevreden, maar ziet verbeterpunten
Tevredenheid busreiziger Zuid-Holland en Gelderland op landelijk
gemiddelde
Busreizigers van Arriva in Zuid-Holland en Gelderland drukken hun
tevredenheid uit in een 7,2. Dit is het landelijk gemiddelde. Voor de
Zuid-Hollandse regio Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
betekent dit een handhaving van het niveau van het jaar ervoor. De
Gelderse regio Rivierenland levert iets in.
In het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar
de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze
aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit,
netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten
werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied.
Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder
mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.
In Rivierenland valt de score iets lager uit dan het jaar ervoor. Met
een 7,2 is deze regio de derde Gelderse concessie na stadsdienst
Apeldoorn en de trein Zutphen-Apeldoorn. Verbeterpunten die uit het
rapport naar voren komen zijn onder andere het aantal
reismogelijkheden en de informatievoorziening bij vertraging. Hoewel
de klanttevredenheid in Zuid-Holland in 2006 op niveau bleef worden
hier dezelfde aspecten als verbeterpunten genoemd.
Arriva bestudeert de details van het rapport om te zien op welke
aspecten de meeste verbetering mogelijk en noodzakelijk is. Met de
nieuwe dienstregeling die bij de start van de nieuwe concessieperiode
is ingegaan en momenteel verbeterd wordt verwachten we in Zuid-Holland
voor wat betreft de reismogelijkheden een stap in de goede richting te
zetten,aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. Het verbeteren van de
informatievoorziening bij vertragingen is een lastig thema, maar we
verwachten ook hier in het komende jaar effectieve maatregelen door te
kunnen voeren.
De hoogste klanttevredenheid in Nederland is voor de Waddeneilanden,
het openbaar vervoer wordt hier grotendeels verzorgd door Arriva.