Arriva
12 maart 2007.
Arriva verwacht komend jaar met name verbetering te boeken bij
treinreizigers
Tevredenheid busreiziger Groningen en Drenthe blijft op niveau
Busreizigers in Groningen en Drenthe hebben een goede beoordeling
gegeven aan het openbaar vervoer in hun regio. De gegeven scores
voldoen aan de normen die Arriva en het OV-bureau hierover met elkaar
hebben afgesproken.
In het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar
de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze
aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit,
netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten
werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied.
Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder
mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.
De tevredenheid over het openbaar vervoer in Groningen en het deel van
Drenthe waar Arriva rijdt blijft op een goed niveau. Dat is de
uitkomst van het onderzoek in deze regios. De Groningse treintrajecten
scoorden met een 6,6 minder goed. Uit het rapport blijkt dat met name
aspecten van het oude materieel de score negatief beïnvloedden.
Arriva bestudeert de details van het rapport om te zien op welke
aspecten de meeste verbetering mogelijk en noodzakelijk is. Duidelijk
is dat we met het nieuwe treinmaterieel een grote stap in de goede
richting zetten, maar daarmee alleen zijn we er zeker niet,aldus
Arriva-directeur Anne Hettinga. Informatievoorziening bij vertragingen
van bus of trein bijvoorbeeld, is iets waar meer voor nodig is. Dit is
een lastig thema, maar we zijn hier wel mee bezig.
De hoogste klanttevredenheid in Nederland is voor de Waddeneilanden,
het openbaar vervoer wordt hier grotendeels verzorgd door Arriva.