Arriva
12 maart 2007.
Arriva blij met goede score in onderzoek van ministerie
Tevredenheid busreiziger Leeuwarden gestegen; OV Wadden het best
Reizigers in Leeuwarden hebben een goede beoordeling gegeven aan het
openbaar vervoer in de stad. Het openbaar vervoer op de Waddeneilanden
krijgt van de reiziger de beste beoordeling van heel Nederland.
In het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar
de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze
aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit,
netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten
werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied.
Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder
mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.
Het openbaar vervoer in Leeuwarden is maarliefst 49 plaatsen gestegen
op de ranglijst van het ministerie. De twintigste plaats (met een 7,4)
is een grote prestatie, zeker gezien het feit dat dit is gerealiseerd
op punten als veiligheid en informatievoorziening en zonder grote
gebeurtenissen, zoals vernieuwen van het wagenpark. Zuidoost Friesland
eindigde in de middenmoot met exact dezelfde ranking en hetzelfde
cijfer (7,2) als het jaar ervoor. De Friese treintrajecten scoorden
met een 6,8 minder goed. Uit het rapport blijkt dat met name aspecten
van het oude materieel de score negatief beïnvloedden.
De hoogste score werd gehaald door de Waddeneilanden (in het onderzoek
meegenomen als één gebied). Op de Waddeneilanden noteerden Arriva en
TCR wederom de landelijk hoogst gemeten klanttevredenheid met een nog
hoger cijfer dan vorig jaar: van een 7,9 in 2005 naar een 8,0 over
2006. Bovendien werd met deze score dit jaar ook de eerste plek
heroverd die in 2004 ook al voor het OV op de Wadden was.
Arriva is blij met de overwegend goede scores en kijkt zowel bij
gebieden die bovenin eindigen als bij gebieden die minder scoorden
goed naar de onderliggende aspecten. We zien dat verbeteringen die we
doorvoeren ook leiden tot een betere beoordeling, luidt het commentaar
van Arriva-directeur Anne Hettinga. De uitkomsten van dit rapport en
onze eigen onderzoeken helpen ons te signaleren waar we de
dienstverlening nog verder kunnen en moeten verbeteren. Verbeterpunten
die uit het rapport naar voren komen zijn naast aspecten die te maken
hebben met de oude treinen onder meer informatievoorziening bij
vertragingen en de prijs van het openbaar vervoer. Duidelijk is dat we
met het nieuwe treinmaterieel een grote stap in de goede richting
zetten, maar daarmee alleen zijn we er zeker niet,aldus
Arriva-directeur Anne Hettinga: We kijken waar welke punten verbeterd
kunnen worden en gaan hiermee aan de slag. Bijvoorbeeld ten aanzien
van de prijs. Op de prijs van de nationale vervoerbewijzen als de
strippenkaart heeft Arriva geen invloed, maar in Friesland biedt
Arriva met name buiten de spits en in vakanties wel een aantal
kaartsoorten aan die het OV voordeliger maken.