Arriva
12 maart 2007.
Arriva blij met goede score in onderzoek van ministerie
Tevredenheid busreiziger Waterland gestegen
Reizigers in Waterland hebben een goede beoordeling gegeven aan het
openbaar vervoer in de regio. Met een 7,5 als totaalscore mag het
openbaar vervoer in Waterland zich tot de top van Nederland rekenen.
tIn het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar
de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze
aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit,
netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten
werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied.
Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder
mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.
Waterland liet voorheen ook al een goede score zien. Het was voor
Arriva, sinds eind 2005 vervoerder in de regio, dus een grote
uitdaging om het niveau verder te verhogen. Arriva is dan ook
bijzonder verheugd dat dit is gelukt en dat Waterland nu een zevende
plaats inneemt op de ranglijst van ruim tachtig openbaar vervoer
concessies.
Redenen voor de verbeterde positie zijn, zo blijkt uit het onderzoek,
verbeteringen op diverse onderdelen, zoals veiligheid, frequentie en
voertuigen. We zijn hier erg blij mee, aldus Arriva-directeur Anne
Hettinga. Tegelijk kijken we goed naar welke verbeterpunten uit het
onderzoek naar voren komen, om ook in de toekomst onze dienstverlening
verder te kunnen verbeteren. In het rapport worden informatie bij
vertragingen en, zoals in vrijwel elke regio, prijs door de reiziger
genoemd als verbeterpunten. Hettinga hierover: Wij werken aan een
systeem van reisinformatie per sms. Voor wat betreft het aspect prijs
hanteren we enkele speciale kaartsoorten, zoals het Waterlandticket en
de Familiedagkaart. Deze maken het reizen met de bus voor veel mensen
aantrekkelijker, alleen genieten ze nog onvoldoende bekendheid. Arriva
start dit voorjaar een mediacampagne om de speciale kaartsoorten onder
de aandacht te brengen.
De hoogste klanttevredenheid in Nederland is voor de Waddeneilanden,
het openbaar vervoer wordt hier grotendeels verzorgd door Arriva.