Gemeente Hengelo
Wethouder bezoekt OSG t Genseler
Tijdens het bezoek kreeg de wethouder een toelichting op wat deze
school doet op het gebied van de Verlengde Schooldag en welke
resultaten ze hiermee boeken.
Voorbereiding op de maatschappij
t Genseler is een middelbare school voor leerlingen met een cognitief
lager niveau. Daardoor kunnen zij later misschien problemen
ondervinden bij het integreren in de maatschappij. Op t Genseler
worden de leerlingen opgeleid en voorbereid op het werken en leven in
de hedendaagse maatschappij. De school werkt aan de hand van een
drietal domeinen: leefbaar wonen, werk en vrije tijd. Naast de
reguliere theorievakken krijgen de leerlingen les in sociale
vaardigheden en wordt hen geleerd voor zichzelf te koken, een eigen
inkomen te verzorgen, maar ook hun vrije tijd in te delen. Een goede
combinatie tussen theorie- en praktijkvakken met daarnaast ook de
nodige begeleiding.
Landelijk experiment
De gemeente Hengelo heeft meegedaan aan een landelijk experiment voor
de Verlengde Schooldag Voortgezet Onderwijs. De ervaringen met dit
project waren positief en daarom is besloten ermee door te gaan. In de
periode 2005-2009 is een bedrag van 25.000 euro beschikbaar gesteld
voor activiteiten in het kader van de Verlengde Schooldag. De
Verlengde Schooldag biedt leerlingen de mogelijkheid om met anderen in
contact te komen, waardoor het gevaar wordt tegengegaan dat zij in een
sociaal isolement belanden.
Hobbymiddag
Voor het schooljaar 2006-2007 heeft t Genseler wederom, met succes,
een beroep gedaan op middelen voor het aanbieden van Verlengde
Schooldag activiteiten. Tijdens de zogeheten hobbymiddag komen
leerlingen van t Genseler in aanraking met allerlei vormen van
vrijetijdsbesteding. De school biedt onder andere activiteiten aan als
bowlen, dansen (streetdance, breakdance), darten, sjoelen,
tafeltennis, zwemmen, textiellessen en discoavonden. Vanaf de
onderbouw wordt iedere week afgesloten met een activiteit die de
leerling zelf kiest.
De leerlingen zijn actief bezig tijdens de breakdanceles
Zelfstandigheid
Beetje bij beetje wordt zelfstandigheid in de activiteit ingebouwd. Zo
gaan de leerlingen eerst onder begeleiding naar het zwembad en mogen
ze later zelf heen en terug fietsen. Ook wordt er tijdens de
textiellessen eerst op school gewerkt om later thuis aan het werkstuk
verder te werken.