Gemeente Hengelo

Wethouder bezoekt OSG t Genseler

Tijdens het bezoek kreeg de wethouder een toelichting op wat deze school doet op het gebied van de Verlengde Schooldag en welke resultaten ze hiermee boeken.

Voorbereiding op de maatschappij

t Genseler is een middelbare school voor leerlingen met een cognitief lager niveau. Daardoor kunnen zij later misschien problemen ondervinden bij het integreren in de maatschappij. Op t Genseler worden de leerlingen opgeleid en voorbereid op het werken en leven in de hedendaagse maatschappij. De school werkt aan de hand van een drietal domeinen: leefbaar wonen, werk en vrije tijd. Naast de reguliere theorievakken krijgen de leerlingen les in sociale vaardigheden en wordt hen geleerd voor zichzelf te koken, een eigen inkomen te verzorgen, maar ook hun vrije tijd in te delen. Een goede combinatie tussen theorie- en praktijkvakken met daarnaast ook de nodige begeleiding.

Landelijk experiment

De gemeente Hengelo heeft meegedaan aan een landelijk experiment voor de Verlengde Schooldag Voortgezet Onderwijs. De ervaringen met dit project waren positief en daarom is besloten ermee door te gaan. In de periode 2005-2009 is een bedrag van 25.000 euro beschikbaar gesteld voor activiteiten in het kader van de Verlengde Schooldag. De Verlengde Schooldag biedt leerlingen de mogelijkheid om met anderen in contact te komen, waardoor het gevaar wordt tegengegaan dat zij in een sociaal isolement belanden.

Hobbymiddag

Voor het schooljaar 2006-2007 heeft t Genseler wederom, met succes, een beroep gedaan op middelen voor het aanbieden van Verlengde Schooldag activiteiten. Tijdens de zogeheten hobbymiddag komen leerlingen van t Genseler in aanraking met allerlei vormen van vrijetijdsbesteding. De school biedt onder andere activiteiten aan als bowlen, dansen (streetdance, breakdance), darten, sjoelen, tafeltennis, zwemmen, textiellessen en discoavonden. Vanaf de onderbouw wordt iedere week afgesloten met een activiteit die de leerling zelf kiest.

De leerlingen zijn actief bezig tijdens de breakdanceles

Zelfstandigheid

Beetje bij beetje wordt zelfstandigheid in de activiteit ingebouwd. Zo gaan de leerlingen eerst onder begeleiding naar het zwembad en mogen ze later zelf heen en terug fietsen. Ook wordt er tijdens de textiellessen eerst op school gewerkt om later thuis aan het werkstuk verder te werken.