SCA neemt Procter & Gamble's Europese tissue divisie over
12.03.2007 / 12:57 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Sca
Sca
Stockholm, 12 maart 2007
SCA neemt Procter & Gamble's Europese tissue divisie over
SCA neemt Procter & Gamble's gehele Tissue divisie over, inclusief een aantal sterke,
bekende merken. Deze acquisitie is een belangrijke stap in de verbetering van de
winstgevendheid van SCA's Europese consumenten tissue business. SCA is van plan haar
productaanbod van merken en kwaliteits private labels verder te versterken terwijl het
bedrijf ook haar productontwikkeling gebaseerd op consumentbehoeften verder zal
verbeteren.
Jan Aström, President en CEO van SCA: 'We weten dat consumenten in heel Europa nauw
betrokken zijn bij hun tissue producten. Veel consumenten stellen zelfs hogere eisen dan
waar de markt vandaag de dag aan kan voldoen. Deze acquisitie zal ons helpen een
belangrijke stap te zetten in de verbetering van de winstgevendheid van onze Europese
consumenten tissue business.'
De overname geeft SCA toegang tot een aantal sterke merken in het hoogste
kwaliteitssegment, merken die op dit moment verkocht worden onder de namen Tempo, de
marktleider in papieren zakdoekjes in West Europa en Hong Kong. Tevens verwerft SCA de
exclusieve licentie om de bekende merken Bounty en Charmin voor keukenrollen en
toiletpapier te gebruiken. Met deze acquisitie vergroot het bedrijf haar assortiment aan
merkartikelen dat de basis zal vormen voor een grotere bekendheid onder consumenten. SCA
is van plan de komende jaren significant in haar merken te investeren met betrekking tot
innovatie en marketing.
De koopprijs bedraagt EUR 512 miljoen en zal in cash worden betaald. De jaarlijkse 'net
sales' liggen in de buurt van EUR 500 miljoen. De EBITDA marge is van dezelfde orde als
die van de gerapporteerde SCA tissue business. De verwachting is dat substantiële
synergie voordelen te behalen zijn.
Procter & Gamble's vijf fabrieken maken onderdeel uit van de overname. De plants
bevinden zich in Manchester (Engeland), Witzenhausen en Neuss (beide Duitsland),
Orléans (Frankrijk) en Lucca (Italië) en hebben gezamenlijk ongeveer 1100
werknemers. SCA heeft een uitstekende mogelijkheid om de supply chain en kostenstructuur
van de betrokken merken te verbeteren. De overname geeft SCA het sterkste Europese
productienetwerk en de mogelijkheid om de distributie en logistiek te optimaliseren,
teneinde haar retail klanten nog beter te kunnen bedienen.
SCA's Europese consumenten tissue divisie heeft, net als de andere marktpartijen, de
laatste jaren onder zware druk gestaan.
Rationalisatie van assortimenten en de focus van retailers op private labels hebben geleid
tot een sterke prijsdruk en het zeer regelmatig veranderen van leverancier door retailers.
'Op hetzelfde moment werden we geconfronteerd met sterk stijgende energie- en
grondstofkosten. In de ontstane situatie hebben maar weinig marktpartijen in innovatie en
productontwikkeling kunnen investeren. Het resultaat is dat de gehele markt een zwak
resultaat heeft laten zien in termen van winstgevendheid,' zegt Jan Aström daarmee
aangevend dat deze acquisitie een belangrijke stap is om deze trend te doorbreken.
SCA's doel is dé tissue categorie leverancier in Europa te worden en de eerste keus
voor alle Europese klanten en consumenten.
De eerste fase in dit proces wordt gekenmerkt door het herstel van de value creation van
deze business met een EBITDA marge van 14 procent. Dit wordt bereikt door sterke focus op
productontwikkeling, grote inspanningen in zwak presterende markten en door het verbeteren
van het niveau van de 'customer service'.
De tweede fase van het werk bestaat uit het creëren van een betere balans van de
totale product portfolio in de richting van een groter aandeel van merkproducten en
kwaliteits private labels, terwijl het aandeel van strategische klantenrelaties verhoogd
wordt en we de Away From Home tissue business zullen laten groeien in nieuwe segmenten en
markten. Investeringen in innovatie en onderzoek naar consumentenvoorkeuren zullen de
komende jaren significant zijn.
De acquisitie is gestructureerd als een 'asset deal' die nog goedkeuring moet krijgen van
relevante autoriteiten.
SCA is een internationaal consumenten- en papierproductenbedrijf.
De onderneming ontwikkelt, produceert en vermarkt absorberende hygiënematerialen,
verpakkingsoplossingen, kranten- en tijdschriftenpapier en hardhout producten.
SCA producten worden verkocht in meer dan 90 landen en geproduceerd in ruim 40. Per jaar
bedraagt de netto omzet circa 11 miljard euro.
Begin 2007 had SCA rond de 51.000 medewerkers in dienst. Het SCA aandeel wordt verhandeld
op de beurzen van Stockholm, Londen en New York. Voor verdere informatie: www.sca.com
Of:
Corporate Communications:
SVP Bodil Eriksson, +46 8 788 52 34
VP Pär Altan, +46 8 788 52 37
Investor Relations:
VP Andreas Koch, +46 8 788 51 30
Business Analyst Johan Andersson, +46 8 788 52 82