Gemeente Gouda
persbericht: mobiliteitsplan kapstoknota voor verkeer en vervoer (12-3-2007)
Het Mobiliteitsplan 2007-2020 geeft de Goudse ambities op het gebied
van verkeer en vervoer weer. Het plan laat zien dat de gemeente oog
heeft voor de behoefte van mensen zich te kunnen verplaatsen op een zo
comfortabel en snel mogelijke manier. Duidelijk is ook dat de
mobiliteitsbehoefte zo groot is dat er faciliterende en vaak ook
regulerende maatregelen nodig zijn. Het is die combinatie van
maatregelen en het aanleggen van voorzieningen die uiteindelijk het
antwoord zijn op vragen van bereikbaarheid, doorstroming en parkeren.
Burgemeester en wethouders hebben het Mobiliteitsplan aangeboden aan
de gemeenteraad om de ambities en keuzes op het gebied van mobiliteit
tot 2020 vast te stellen. Beleid op hoofdlijnen voor de gehele stad.
Het plan is een kader voor het maken van deelplannen op het gebied van
verkeer en vervoer. Per thema wordt de hoofdlijn van beleid
weergegeven. Dat thema krijgt een uitwerking tot een concreet pakket
van maatregelen. Het Mobiliteitsplan is een kapstoknota voor
verschillende deelnotas die leiden tot concrete maatregelen en
uitvoeringsplannen.
Gouda fietst nog beter door
In elk geval merkt de burger dat we de fietser hoge prioriteit geven
op lokaal niveau en dat we de komende jaren zichtbare maatregelen
nemen voor de fietser, zegt verantwoordelijk wethouder Harro Janssen.
Zo zullen we bijvoorbeeld de stallingen in het kernwinkelgebied en bij
het station in 2007 gaan uitbreiden. We pakken gevaarlijke kruisingen
aan zoals de beide kruisingen Bloemendaalseweg - Ridder van Catsweg.
Ook gaan we de komende jaren de route onder het spoor bij de
Winterdijk verbeteren en er komt een fietsstrook of -pad langs de
Buchnerweg.
Minder zichtbaar, maar zeker zo belangrijk is dat er meer aandacht
besteed gaat worden aan fietslessen op scholen. Voor basisscholen komt
er een vakleerkracht verkeer die kinderen praktische verkeerseducatie
geeft. Eerst oefenen op het schoolplein en daarna in het verkeer. Ook
voor senioren en allochtonen komen meer mogelijkheden voor
fietslessen.
Verkeerslichten zullen fietsvriendelijker worden afgesteld zodat de
fietser minder lang hoeft te wachten. Bij het onderhoud van wegen
besteedt de gemeente extra aandacht aan de kwaliteit van de
fietspaden. De gemeente vervangt zo veel mogelijk tegelfietspaden door
asfalt.
Openbaar vervoer
De RijnGouweLijn krijgt de komende jaren veel aandacht. De bushaltes
worden toegankelijker gemaakt voor mensen met een beperking. De
busroutes krijgen zo weinig mogelijk drempels die hinderlijk zijn voor
de passagier en chauffeur. Het busstation wordt de komende jaren
verplaatst naar de andere kant van het spoor.
Voetgangers
Bepaalde veelgebruikte looproutes krijgen een betere inrichting en
betere oversteekbaarheid van wegen. Op langere termijn is het de
bedoeling de hele binnenstad om te vormen tot een zogenaamde SlowCity,
waar het gemotoriseerde verkeer te gast is in het domein van de
voetganger en fietser.
Autoverkeer
Burgemeester en wethouders vinden de doorstroming van het verkeer van
groot belang. De Zuidwestelijke randweg en de tunnels onder het spoor
moeten de bereikbaarheid van Gouda verbeteren. De ontsluiting van de
binnenstad wil de gemeente waarborgen door parkeren in de schil te
combineren met een buspendel naar de binnenstad. Deze oplossingen
tegen verkeerscongestie dragen bij aan de doorstroming van het verkeer
en versterkt de belevingswaarde van het, historisch, centrum.