AutoRai

Belangrijke innovatieprijs voor Lexus LS 460

(3/12/2007)
De nieuwe Lexus LS 460 heeft de belangrijke Auto 1 Innovation Award gewonnen voor het unieke Advanced Pre-Crash Safety systeem waarmee de Lexus leverbaar is.

De Auto 1-innovatieprijs van de AutoBild Group wordt jaarlijks uitgereikt tijdens de Autosalon van Genève. De Auto 1-verkiezing van Europa is gebaseerd op gegevens uit het grootste lezersonderzoek van Europa in combinatie met de mening van een groot aantal internationale topexperts. Deelnemers aan het onderzoek bevonden zich onder 35 miljoen lezers uit 24 Europese landen. In Nederland wordt de verkiezing georganiseerd door het autoblad AutoWeek dat een partner is van de AutoBild Group.

De Lexus LS 460 is eind vorig jaar in ons land geïntroduceerd. De auto is voorzien van unieke veiligheidssystemen die al in actie komen alvorens een al dan niet te vermijden aanrijding plaatsvindt.

Het Advanced Pre-Crash Safety systeem (APCS) omvat maarliefst vier wereldprimeurs: Advanced Obstacle Detection System, Driver Monitoring System, Emergency Steering Assist en Rear Pre-Crash Safety systeem. Daarnaast behoren eveneens Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en het Pre-Crash Safety systeem tot APCS.

APCS observeert via een dubbele infraroodcamera en een radarsysteem het verkeer vóór de auto. Achter de auto wordt gebruik gemaakt van een radarsysteem; het Rear Pre-Crash Safety systeem. Dreigt bijvoorbeeld een achteropkomend voertuig een aanrijding te veroorzaken, dan worden de hoofdsteunen van de voorstoelen van de LS 460 in een fractie van een seconde automatisch wat hoger en naar voren gezet om de hoofden van de inzittenden op te vangen en de kans op whiplashletsel te minimaliseren. Als het gevaar geweken is gaan de hoofdsteunen weer in de oorspronkelijke positie terug.

Het Driver Monitoring System houdt de stand van het hoofd van de bestuurder in de gaten. Aan de hand van al deze gegevens bepaalt de Lexus of, en zo ja welke, maatregelen genomen moeten worden om de inzittenden te beschermen. Dreigt vóór de Lexus LS 460 gevaar, dan wordt de bestuurder daar tijdig op geattendeerd door een waarschuwingssignaal en door een korte remactie. Reageert de bestuurder hier niet adequaat op, dan neemt de LS 460 een reeks van maatregelen die uiteindelijk zelfs kunnen uitmonden in een volledige remingreep. De LS 460 met APCS detecteert in dergelijke situaties niet alleen stalen objecten, maar ook voetgangers.

Lexus GS 450h
De LS 460 was overigens niet de enige Lexus die in de prijzen viel bij de Auto 1-verkiezing. De vorig jaar geïntroduceerde eerste hybride aangedreven luxe sedan, de Lexus GS 450h, ontving de eerste prijs in de categorie Sedans en Stationwagons.

De Auto 1-verkiezing is een initiatief van het autotijdschrift AutoBild van de bekende Duitse uitgeverij Axel Springer AG. In Nederland wordt de verkiezing georganiseerd door AutoWeek.