AutoRai

Cadillac breidt Europees programma uit met BLS Wagon

(3/12/2007)
Met de aankondiging dat later dit jaar de BLS Wagon aan het programma zal worden toegevoegd, verhoogt Cadillac zijn inspanningen om het merk in Europa te versterken.

âDe Cadillac BLS Wagon is een uiterst aantrekkelijke aanvulling op het Cadillac-programma voor klanten met een voorkeur voor uitgesproken vormgegeven luxe auto's die veelzijdigheid en prestaties bieden in combinatie met uitstekende rijeigenschappen en weggedragâ, aldus Jim Taylor, General Manager van Cadillac. âDit is de eerste Cadillac-stationwagen in onze 104-jarige historie. We denken dat deze auto het goed zal doen op veel Europese markten waar consumenten op zoek zijn naar krachtige, luxe auto's met een hoge mate van veelzijdigheid en functionaliteit."

Cadillacâs kenmerkende stijl
Heldere en scherp gedefinieerde contouren vormen de ontwerpkenmerken van Cadillac. Een internationaal team van ontwerpers onder leiding van Ed Welburn â hoofd GMâs Global Design-afdeling â ontwierp een BLS Wagon met een markante wigvorm die wordt onderstreept door de taps toelopende lijnen van de zijramen.

"Het gehele team wilde dolgraag voor het eerst de ontwerptaal van Cadillac toepassen op een stationwagen", aldus Welburn. âDe V-vormige verchroomde grille â een onmiskenbaar Cadillac-kenmerk â komt in de vorm van de achterruit opnieuw tot uitdrukking. Ook de hoofdlijnen van de carrosseriezijkant zijn onmiskenbaar Cadillac.â

Verder voorziet de BLS Wagon van koplampen in de vorm van juwelen, in de carrosseriekleurige bumper geïntegreerde mistlampen en een brede luchtinlaat onder de grille. Een smalle verchroomde strip accentueert de zijramen en de nieuwste LED-technologie is gebruikt in het derde remlicht dat prominent in de achterspoiler is geplaatst. Verticale achterlichten â een ander fraai kenmerk van Cadillac â spelen een prominente rol in het definiëren van de elegante proporties van de achterzijde.

Luxueus, flexibel interieur en geavanceerde infotainmentsystemen Het interieur van de BLS Wagon wordt gekenmerkt door een driespaaks lederen stuurwiel en een analoge klok in het midden van het dashboard. De ronde instrumenten zijn voorzien van witte cijfers en rode naalden op een zwarte achtergrond. Flexibiliteit en veelzijdigheid bepalen de achterstoelen en de bagageruimte die ontworpen zijn om aan een breed scala aan wensen op het gebied van luxe en vrije tijd te voldoen.

Meer luxe wordt aan de BLS Wagon toegevoegd via geavanceerde infotainmentsystemen met een hoge kwaliteit geluidsapparatuur van onder andere de Amerikaanse geluidsspecialist Bose, een DVD-navigatiesysteem met aanraakschermbediening, een Bluetooth-systeem voor mobiele telefoons met handsfree-set en afstandsbedieningen op het stuurwiel.

Diesel- en benzinemotoren met turbo
De voorwielaangedreven BLS Wagon wordt geleverd met een turbodiesel en drie turbobenzinemotoren. De 1,9 liter viercilinder-dieselmotor met direct-ingespoten common-railtechnologie is voorzien van een onderhoudsvrij roetfilter en levert een vermogen van 110 kW (150 pk). Het benzinemotorenprogramma omvat twee 2,0 liter viercilinder-versies (129 kW / 175 pk en 154 kW / 210 pk) en een geavanceerde 2,8 liter V6 (188 kW / 255 pk) die voorzien is van een dubbele turbolader en variabele verstelling van de inlaatnokkenassen.

De BLS Wagon kan worden geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en vijf- of zestraps automatische transmissies. Voor BLS-modellen die uitgerust zijn met een automatische transmissie biedt een standaard Sport Mode-knop de bestuurder de mogelijkheid om een sportiever transmissieschakelpatroon te selecteren.

Comfort en rijkenmerken
Het chassis â voorzien van MacPherson-veerpoten aan de voorzijde en een viervoudig opgehangen achteras â is ontworpen om klanten de wendbaarheid te bieden die zij verwachten van een luxueuze stationwagen. De afstemming van het chassis staat garant voor een dynamisch weggedrag zonder afbreuk te doen aan comfort en laadcapaciteit.

Leverbaar in Europa in het vierde kwartaal van 2007 De Cadillac BLS Wagon zal in het vierde kwartaal van 2007 in de Europese Cadillac-showrooms staan.

"De BLS sedan zorgde voor een aanzienlijke hoeveelheid showroombezoek bij de Cadillac-dealers in heel Europa,â aldus Taylor. âMet de nieuwe BLS Wagon willen we voortbouwen op deze interesse en klanten trekken die op zoek zijn naar meer flexibiliteit waarmee aan hun individuele leefstijl kan worden voldaan.

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/12/E076-autorai.html" title="AutoRai"]