Hans Anders viert jubileum: in 25 jaar van rebel tot marktleider
Hans Anders bestaat niet
GORINCHEM, 20070307 -- Hans Anders is een niet meer weg te denken begrip in Nederland. Eén op de drie brildragers koopt een bril bij een van de 250 Nederlandse vestigingen van de keten, in totaal worden er meer dan 1 miljoen brillen per jaar verkocht. Toch is er maar weinig bekend over de onbetwiste marktleider die een kwart eeuw geleden als rebel van buiten de markt begon en momenteel duizend medewerkers heeft. Zaterdag 10 maart wordt het 25ste verjaardagsfeest in alle vestigingen gevierd. De roerige onstaansgeschiedenis van dit unieke fenomeen in 'brillenland' herhaalt zich inmiddels in Frankrijk.
Directeur van de keten John Keijsers zal op zijn jubileumdag in Rotterdam hulp bieden aan zijn winkelteams en ook enkele bekende Rotterdammers aan een nieuwe bril helpen. Radio 10 Gold zal bovendien de hele dag in het teken staan van Hans Anders en de zoektocht naar `Mr. Hans Anders' uitzenden. Wie hem als eerste de hand schudt, wint een zonnebril die in Barcelona klaar ligt.
Hans Anders is toevallig ontstaan
Hans Anders is een kwart eeuw geleden ontstaan, toen de eigenaren van een bedrijf in pneumatisch gereedschap stuitte op een Japanse collectie brillen van goede kwaliteit. Deze waren aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Zij ontdekten dat de hoge prijs van een bril bij Nederlandse opticiens voor een groot deel verklaard kon worden uit het feit dat de zij een onevenredige marge opstreek. In 1982 besloten zij hun eerste winkel in Rotterdam te openen.
Hans Anders bestaat niet
Anders dan velen denken, is Hans Anders geen mens van vlees en bloed. De naam is bedacht door de initiatiefnemers, van wie er enkele Hans heetten. Zij wilden het "anders" doen dan andere opticiens door de klant een eerlijke prijs voor brillen te laten betalen.
Hans Anders was meteen een succes
John Keijsers, de huidige directeur van Hans Anders, opende als gediplomeerde opticien in 1982 de eerste Hans Anders winkel in Rotterdam. Hij verkocht meteen de eerste dag maar liefst negentig brillen. Een gemiddelde opticien verkoopt per week ongeveer twintig monturen.
Hans Anders werd door collega's tegengewerkt
Hans Anders breidde snel uit en daar was de concurrentie niet blij mee. Er hebben zich vreemde taferelen afgespeeld bij de opening van nieuwe winkels. Etalageruiten werden besmeurd of dichtgeplakt. Deuren werden zelfs dichtgekit. Ook gebeurde het, dat aangetrokken medewerkers, kennelijk in opdracht van de concurrent, op de dag van opening hun contract opzegden. Op de inkoopmarkt werd Hans Anders ook tegengewerkt. John Keijsers moest zich zelfs voordoen als buitenlandse zakenman om voor zijn klanten in Antwerpen monturen in te kunnen kopen.
Hans Anders stuit in Frankrijk opnieuw op verzet
Nederland en België, waar inmiddels ook vijftig vestigingen zijn, mogen dan gewend zijn aan de voordelige opticien Hans Anders, in Frankrijk herhaalt de geschiedenis zich. Hier zijn nu zeven vestigingen, maar ook hier is opnieuw veel weerstand. De concurrentie probeert alles om het succes tegen te gaan. De klant is lachende derde.
Hans Anders viert feest
Zaterdag 10 maart is het verjaardagfeest. In alle winkels kost een complete bril die dag 25 euro inclusief bewerkingen (normaliter 145,-). De bedoeling is er meer dan 25.000 te verkopen.
John Keijsers zal op zijn jubileumdag in Rotterdam hulp bieden aan zijn winkelteams en (onder voorbehoud) ook enkele bekende Rotterdammers aan een nieuwe bril helpen. Radio 10 Gold zal bovendien de hele dag in het teken staan van Hans Anders en de zoektocht naar `Mr. Hans Anders' uitzenden. Wie hem als eerste de hand schudt, wint een zonnebril die in Barcelona klaar ligt.