---
Reference: IP/07/311 Date: 09/03/2007
IP/07/311
Brussel, 9 maart 2007
Een impuls voor de diversiteit van tv- en on demand-diensten in Europa: de
Commissie maakt de weg vrij voor een nieuwe richtlijn "Audiovisuele media
zonder grenzen"
De Commissie heeft vandaag een geconsolideerde tekst vrijgegeven van de
gemoderniseerde richtlijn "Televisie zonder grenzen". Na een eerste lezing
in het Europees Parlement en de Raad is er nu een globaal akkoord met de
Commissie over het toekomstige rechtskader voor de audiovisuele sector van
Europa. De nieuwe regels, waar vooral het Europees Parlement om had
gevraagd, zijn een reactie op de technologische ontwikkelingen en creëren
nieuwe gelijke spelregels in Europa voor opkomende audiovisuele
mediadiensten (video on demand, mobiele tv, audiovisuele diensten via
digitale tv). De Europese tv- en filmmakers krijgen meer flexibiliteit bij
de productie van digitale inhoud, die zij vervolgens dankzij reclame
gemakkelijk aan de consument kunnen aanbieden. De nieuwe richtlijn bevestigt
de pijlers van Europa's audiovisuele model: culturele diversiteit,
bescherming van minderjarigen, bescherming van de consument, pluralisme in
de media en bestrijding van religieuze en rassenhaat. De Commissie doet ook
voorstellen om de onafhankelijkheid van nationale regelgevers voor de media
te waarborgen. De geconsolideerde tekst van de nieuwe richtlijn zal nu in
tweede lezing door het Europees Parlement en de Raad worden behandeld.
"Dankzij het ambitieuze werk van het Europees Parlement en de grote
inzet van het Duitse Voorzitterschap van de afgelopen maanden is
Europa's nieuwe rechtskader voor een audiovisuele mediasector met meer
concurrentievermogen, meer diversiteit en meer pluralisme nu binnen
bereik", zegt Viviane Reding, commissaris voor de
informatiemaatschappij en media. " Ik ben ervan overtuigd dat we nu
eind mei een politiek akkoord zullen bereiken over de nieuwe richtlijn
"Audiovisuele media zonder grenzen". De interne markt van Europa zal
dan uiterlijk eind 2008 echt openstaan voor de aanbieders en
consumenten van audiovisuele diensten."
De Commissie heeft het voorstel voor de modernisering van de richtlijn
"Televisie zonder grenzen" uit 1989 op 13 december 2005 ingediend (zie
IP/05/1573 en MEMO/06/208) en sindsdien zijn er in het Europees
Parlement en de Raad snelle vorderingen geboekt. De nieuwe richtlijn
is bedoeld om de audiovisuele sector van Europa te helpen beter te
concurreren door alle audiovisuele mediadiensten de mogelijkheid te
bieden van de interne markt te profiteren, ongeacht welke
transmissietechnologie ze gebruiken. Zij introduceert ook flexibelere
regels voor traditionele tv-omroep om rekening te kunnen houden met
technologische en marktontwikkelingen en veranderende kijkgewoonten.
Het land van oorsprong-beginsel, dat ook al de hoeksteen was van de
oorspronkelijke richtlijn "Televisie zonder grenzen" van 1989, vormt
de kern van de nieuwe richtlijn. Dit beginsel heeft een cruciale rol
gespeeld bij de stimulering van grensoverschrijdende
satelliettelevisie en de geleidelijke opkomst van pan-Europese
televisiekanalen sinds het eind van de jaren 80. Het zal er in de
toekomst ook voor zorgen dat aanbieders van andere audiovisuele
mediadiensten dan omroepen (zoals aanbieders van video on demand,
nieuws on demand en sport on demand of aanbieders van downloadbare
audiovisuele inhoud voor de mobiele telefoon) alleen hoeven te voldoen
aan de wetgeving van het land waar ze gevestigd zijn en niet aan 27
verschillende nationale rechtsstelsels.
De nieuwe richtlijn bevordert ook het pluralisme in de media in de 27
EU-lidstaten door de nationale mediamarkten open te stellen voor meer
concurrentie uit andere EU-landen en door een gediversifieerd aanbod
van tv- en audiovisuele on demand-inhoud uit heel Europa te
vergemakkelijken.
Met de nieuwe richtlijn worden de regels voor tv-reclame minder
gedetailleerd dan ze sinds 1989 geweest zijn. Overeenkomstig het
streven van de Commissie-Barroso naar betere regelgeving wordt de
beslissing over wanneer en hoe vrij te ontvangen tv-programma's door
reclame mogen worden onderbroken, niet vooraf in Brussel genomen maar
aan de omroepen en filmmakers overgelaten. De totale hoeveelheid
reclame blijft beperkt tot 12 minuten per uur. Films,
kinderprogramma's, actualiteitenprogramma's en nieuwsuitzendingen
mogen niet meer dan een keer per 30 minuten door reclame worden
onderbroken. "Nieuwe reclamevormen, zoals productplaatsing, kunnen
significante inkomsten opleveren voor de tv-omroep en de audiovisuele
sector als geheel", zegt commissaris Reding. "Ik ben blij dat zowel
het Europees Parlement als de Raad zich aansluiten bij het standpunt
van de Commissie dat we hier het concurrentievermogen van de Europese
film een steuntje in de rug moeten geven, terwijl we tegelijkertijd
productplaatsing duidelijk uitsluiten bij kinderprogramma's,
nieuwsuitzendingen, documentaires en actualiteitenprogramma's."
De nieuwe richtlijn bevestigt ook de gemeenschappelijke
beleidsdoelstellingen die sinds 1989 de kern van Europa's audiovisuele
beleid hebben uitgemaakt. De lidstaten moeten de nodige maatregelen
nemen om minderjarigen te beschermen, om Europese werken en
onafhankelijke audiovisuele producties te stimuleren en om inhoud te
verbieden die aanzet tot religieuze of rassenhaat. Tevens roept de
richtlijn expliciet op tot zelfregulering door de branche en
coregulering door de staat en de privésector (zie IP/07/138).
Een van de onderwerpen die nog in tweede lezing moeten worden
besproken, is het voorstel van de Commissie om te garanderen dat de
nationale regelgevende instanties onafhankelijk zijn van de nationale
regeringen en van alle aanbieders van audiovisuele mediadiensten en om
te garanderen dat zij onpartijdig en transparant werken. De Commissie
is van mening dat de onafhankelijkheid van de media-instanties
essentieel is voor de democratie en van cruciaal belang is om het
pluralisme in de media te waarborgen (zie IP/07/52). In eerste lezing
heeft het Europees Parlement dit voorstel krachtig gesteund.
Achtergrond
Op 13 december 2005 heeft de Commissie het voorstel ingediend voor de
herziening van de richtlijn "Televisie zonder grenzen" in verband met
significante technologische en marktontwikkelingen op het gebied van
audiovisuele diensten (zie IP/05/1573 en MEMO/06/208). Na een eerste
bespreking van het voorstel van de Commissie in mei 2006 heeft de Raad
op 13 november 2006 een akkoord bereikt over een algemene aanpak voor
een gemoderniseerde ontwerprichtlijn voor audiovisuele diensten. Het
compromis dat door het Voorzitterschap is geformuleerd en door de Raad
wordt gesteund, komt in grote lijnen overeen met het voorstel van de
Commissie. Op 13 december 2006 heeft het Europees Parlement zijn
eerste lezing van de richtlijn afgerond. Het standpunt van het
Parlement bleek nauw aan te sluiten bij het voorstel van de Commissie
en de algemene aanpak van de Raad. Tijdens een informele Raad op 12
februari 2007 in Berlijn is de basis gelegd voor de vaststelling van
een gemeenschappelijk standpunt over de richtlijn op 24 mei 2007.
Nadere informatie:
De geconsolideerde tekst van de richtlijn "Audiovisuele media zonder
grenzen" (in de vorm van een voorlopig werkdocument) is te vinden op
de volgende website:
http://ec.europa.eu/comm/avpolicy/reg/tvwf/modernisation/proposal_2005
/index_en.htm
Zie voor het volledige perspakket over de modernisering van de
richtlijn "Televisie zonder grenzen":
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm
?item_id=2343
European Union