Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
9-3-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Qatar, circuit Doha-Losail
JOEY LITJENS (25E) 'BLIJFT STEKEN' DOOR PECH (KAPOTTE ZUIGER)
SCHUIVER VAN DANNY WEBB (26E) WEERHOUDT DEBUTANT VAN TIJDVERBETERING
Zo voorspoedig als de eerste officiële trainingsdag van de openings Grand Prix van seizoen 2007 verliep voor de rijders uit het Molenaar-Honda team, zo onfortuinlijk verging het Joey Litjens en Danny Webb vandaag (vrijdag) tijdens de 2e en beslissende trainingsdag. Joey Litjens kreeg met een kapotte zuiger te maken waardoor hij de 2e vrije training volledig miste en een achterstand opliep ten opzichte van zijn concurrenten, terwijl Danny Webb in de verkenningsronde van diezelfde 2e vrije training op vrijdagmorgen iets van de ideale lijn afkwam en door het zand dat naast de ideale lijn ligt onderuit schoof. Daarna kon de GP-debutant zijn ritme niet meer vinden, zeker niet in de snelle linkerbocht, waar hij 's morgens onderuit was gegaan. Beide coureurs kwamen er zo niet toe om hun rondetijd van de eerste dag te verbeteren, waardoor ze op de 25e en 26e plaats bleven steken, in plaats van de gehoopt verbetering te kunnen maken.
Voor Joey Litjens was het even slikken toen zijn machine stilviel in de 2e vrije training. Die sessie van 45 minuten ging al na 3 ronden verloren en Joey moest zich 'opladen' voor de 2e tijdtraining van die middag. De 'setting' van de machine was teruggebracht naar de beste afstelling van vrijdag en de nieuwe achterband werd verwisseld voor het vertrouwde type. "Maar ik kon mijn draai maar niet vinden. Het leek alsof het helemaal anders was. De omstandigheden waren zeker anders. Minder wind en 9 graden warmer. Dat werkte niet positief uit voor mij en na het missen van de 2e vrije training heb ik toch wat achterstand opgelopen ten opzichte van mijn race-collega's. Alles voelde anders aan en het wilde niet. Mijn vertrouwen was minder dan gisteren en ik kon mijn rondtijden niet verbeteren. De andere rijders verbeterden zich slechts minimaal, maar toch. Bij het inremmen voor de bochten en het uitkomen had ik niet datzelfde gevoel als gisteren. Na de 2e tijdtraining hebben we alles besproken met Hans Spaan en veringspecialist Tim de Bot. We weten waar het aan ligt en houden de motor en afstelling gelijk. In de warm up ga ik proberen mijn vertrouwen terug te winnen. Het gele weekeinde ging het goed en ook de test was OK. Er zit véél meer in. Ik hoop dat dat er morgen met weer een goede start uit kan komen. In ieder geval sta ik 3 startrijen verder naar voren dan vorig jaar hier", aldus Litjens, die van de 25e plaats van start mag.
Dat de Grands Prix een harde leerschool zijn wist Danny Webb al, maar dat hij direct op de 2e trainingsdag al met zijn neus op de feiten werd gedrukt had de jonge Brit niet gehoopt. "Ik reed rustig mijn eerste ronde, had hem bijna voltooid en pats daar lag ik. Toen we het naderhand bekeken en berekend hebben, bleek dat ik van de ideale lijn was afgeraakt. Daar ligt te veel vuil en zand, omdat die plekken niet zijn 'schoongereden' door de motoren. Kortom, les 1 en daar lag ik. Het verdere verloop van de trainingen had ik daar last van. In die snelle linker knik voor de cruciale laatste bocht voor het rechte eind durfde ik niet meer aan te zetten als voorheen. De Honda liep beter dan ooit tevoren en beter dan tijdens de tests. Dus daar ligt het niet aan, maar ik heb/had de schrik even in de benen denk ik zo", redeneert Webb 'volwassen'. De machine, vering en banden zijn OK. Morgen wil ik na een goede nacht alles van me afschudden en er weer vol tegenaan. Mijn doel is het om mijn eerste race uit te rijden. Het is een leerproces en GP 1 wil ik simpelweg goed finishen", besluit Webb.
De 2e Nederlander in de 125cc klasse, Hugo van den Berg, bleef eveneens verstoken van het verbeteren van zijn rondetijd van donderdag. Maar de Hulshorstenaar wist zich wel te kwalificeren voor zijn eerste race hier in Qatar. Hugo had het gevoel dat zijn motor wel een 80cc motor leek en het ging dus voor geen meter. "Het team heeft er wel wat aan kunnen doen maar het bleef niet goed het sturen gaat gewoon niet. Dat moet morgen beter", aldus Hugo.
Rossi verplettert met 800cc pole-record van de 990cc van 2006 (Bron: www.racesport.nl)
Valentino Rossi wist het meest uit zijn kwalificatieband te halen en zal morgen vanaf pole mogen vertrekken. Ook Teamgenoot Colin Edwards kwam weer goed voor de dag, maar tussen hen in staat Casey Stoner. Zoals we inmiddels gewend zijn van de kwalificatiesessies van de afgelopen jaren bleef het tot in de laatste 10 á 15 minuten betrekkelijk rustig. Niet dat er niet gereden werd, maar juist in die laatste 10 a 15 minuten worden de eerste kwalificatiebanden gemonteerd en gaan de rijders er even goed voor zitten. Het zag er deze keer anders uit dan de andere keren. Het leek wel alsof de rijders op een slipstream zaten te wachten. Een daarvan was Nicky Hayden, die probeerde te profiteren van de snelle Ducati's. Waar Stoner de tot dan toe snelste tijd noteerde kwam Hayden uiteindelijk niet verder dan de negende tijd, dus echt veel heeft het niet geholpen voor de wereldkampioen, die hier duidelijk zijn weekend niet heeft. Na de snelle tijd van Stoner kwam Valentino Rossi, die er nog een schepje van 0,005 seconden op deed en daarmee het polerecord met meer dan een halve seconde verbeterde. Colin Edwards leek ook nog een gooi naar de allersnelste tijd te kunnen doen, maar verloor in de laatste sectie te veel tijd en het werd P3. Toni Elias was de snelste Honda rijder en staat vooraan op de tweede startrij, voor Dani Pedrosa en Suzuki coureur John Hopkins. Loris Capirossi, Kawasaki coureur Randy de Puniet en Hayden vormen de derde startrij.
RTL GP en Corné Klijn in Qatar
Het MotoGP-seizoen gaat morgen (zaterdag 10 maart) officieel van start in Qatar. Voor RTL GP is Corné Klijn naar het oliestaatje afgereisd om verslag te doen van de eerste race van het seizoen. "Het gaat dit weekend erg spannend worden. Niemand weet wat hem te wachten staat. Er is een nieuw bandenreglement en de benzinetank is verkleind van 22 naar 21 liter. Het is tijdens de tests al voorgekomen dat een rijder in de laatste ronde stil is gevallen", opent Corné, die samen met verslaggever Frank Weeink en beeldbandredacteur Martijn van As in Doha is om diverse speciale onderwerpen en interviews te maken, die voorafgaand en tussen de races door zullen worden uitgezonden. Het wordt spannend, dat is zeker, weten ook de mannen van RTL GP. "In de MotoGP waren de Yamaha's op de eerste dag oppermachtig met Colin Edwards en Valentino Rossi. Dat was geen verrassing want in de wintertests waren ze ook al goed. Yamaha maakt ook de grootste kans op de overwinning zaterdag, maar vlak Dani Pedrosa niet uit. Hij is een slow starter, maar onlangs tijdens de racesimulatie was hij de snelste. Het belooft dus spannend te worden", aldus Corné vanuit de woestijn.
RTL GP MotoGP uitzendingen op RTL 7
Za 10/03 11:45 - 14:45 uur MotoGP - Qatar (Races LIVE)
Zo 11/03 14:30 - 14:45 uur MotoGP - Qatar (Race) Herhaling
Zo 11/03 22:20 - 23:10 uur RTL GP (Preview Formule 1)
Jurgen van den Goorbergh vaste MotoGP-deskundige bij 'RTL GP'
Motorcoureur Jurgen van den Goorbergh wordt de vaste MotoGP-deskundige voor de RTL GP-uitzendingen op RTL 7. 'The Flying Dutchman' reed in het WK GP250 (1991 1996), WK GP500 (1997 2001), WK Supersport ( 2003 2005), WK MotoGP (2002 en 2005) en WK Superbikes (2005). Volgend jaar doet hij mee in de legendarische Dakar rally. Op zondag 11 maart gaat in Qatar het MotoGP-circus van start.
De MotoGP-uitzendingen bij RTL 7 maken deel uit van RTL GP, het multimediale auto- en motorsportplatform van RTL Nederland. De rechten van alle relevante auto- en motorsport zijn hierin gebundeld: o.a. de MotoGP (met onder meer de TT van Assen op 30 juni aanstaande), de Formule 1, de A1 Grand Prix, DTM, Dakar, het WK Superbikes en Le Mans.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
G.TALMACSI
HUN
Bancaja Aspar APRILIA
2'06.011
2
H.FAUBEL
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
2'06.091
3
M.PASINI
ITA
Polaris World APRILIA
2'06.135
4
L.PESEK
CZE
Valsir Seedorf Derbi DERBI
2'06.767
5
R.DE ROSA
ITA
Multimedia Racing APRILIA
2'07.130
6
S.GADEA
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
2'07.139
7
T.KOYAMA
JPN
Red Bull KTM 125 KTM
2'07.207
8
E.RABAT
SPA
Repsol Honda 125cc HONDA
2'07.275
9
B.SMITH
GBR
Repsol Honda 125cc HONDA
2'07.348
10
S.CORSI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
2'07.525
11
P.NIETO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
2'07.865
12
P.ESPARGARO
SPA
Belson Campetella Aprilia APRILIA
2'07.987
13
M.RANSEDER
AUT
Ajo Motorsport DERBI
2'07.992
14
A.IANNONE
ITA
WTR Team APRILIA
2'08.048
15
A.MASBOU
FRA
FFM Honda GP 125 HONDA
2'08.081
16
S.BIANCO
ITA
WTR Team APRILIA
2'08.236
17
R.KRUMMENACHER
SWI
Red Bull KTM 125 KTM
2'08.294
18
M.DI MEGLIO
FRA
Humangest Racing Team 125cc HONDA
2'08.360
19
N.TEROL
SPA
Valsir Seedorf Derbi DERBI
2'08.419
20
J.OLIVE
SPA
Polaris World APRILIA
2'08.552
21
S.CORTESE
GER
Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA
2'08.662
22
F.SANDI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
2'08.753
23
S.GROTZKYJ
ITA
Multimedia Racing APRILIA
2'08.873
24
R.MURESAN
ROU
Ajo Motorsport DERBI
2'09.903
25
J.LITJENS
NED
Arie Molenaar Racing HONDA
2'10.112
26
D.WEBB
GBR
Arie Molenaar Racing HONDA
2'10.238
27
D.AEGERTER
SWI
Multimedia Racing APRILIA
2'10.324
28
L.ZANETTI
ITA
Team Sicilia APRILIA
2'10.388
29
S.BONSEY
USA
Red Bull KTM 125 KTM
2'10.614
30
R.TAMBURINI
ITA
Team Sicilia APRILIA
2'12.387
31
H.VAN DEN BERG
NED
Blusens Aprilia APRILIA
2'14.125
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
J.LORENZO
SPA
Fortuna Aprilia APRILIA
1'59.432
2
H.BARBERA
SPA
Team Toth Aprilia APRILIA
1'59.782
3
A.DE ANGELIS
RSM
Master - MVA Aspar APRILIA
1'59.871
4
A.BAUTISTA
SPA
Master - MVA Aspar APRILIA
2'00.127
5
T.LUTHI
SWI
Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA
2'00.316
6
H.AOYAMA
JPN
Red Bull KTM 250 KTM
2'00.700
7
A.DOVIZIOSO
ITA
Humangest Racing Team 250cc HONDA
2'00.702
8
M.KALLIO
FIN
Red Bull KTM 250 KTM
2'00.721
9
Y.TAKAHASHI
JPN
Humangest Racing Team 250cc HONDA
2'00.801
10
J.SIMON
SPA
Repsol Honda 250cc HONDA
2'01.087
11
R.LOCATELLI
ITA
Metis Gilera GILERA
2'01.216
12
M.SIMONCELLI
ITA
Metis Gilera GILERA
2'01.368
13
S.AOYAMA
JPN
Repsol Honda 250cc HONDA
2'01.554
14
F.LAI
ITA
Campetella Racing APRILIA
2'01.614
15
A.TIZON
SPA
Blusens Aprilia Germany APRILIA
2'02.504
16
A.ESPARGARO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
2'02.525
17
A.WEST
AUS
Team Sicilia APRILIA
2'02.733
18
D.HEIDOLF
GER
Kiefer - Bos - Sotin Racing APRILIA
2'02.954
19
I.TOTH
HUN
Team Toth Aprilia APRILIA
2'02.962
20
A.BALDOLINI
ITA
Kiefer - Bos - Sotin Racing APRILIA
2'02.968
21
K.ABRAHAM
CZE
Cardion AB Motoracing APRILIA
2'03.228
22
R.WILAIROT
THA
Thai Honda PTT-SAG HONDA
2'03.326
23
J.CLUZEL
FRA
Angaia Racing APRILIA
2'03.911
24
E.LAVERTY
IRL
Honda LCR HONDA
2'04.411
25
T.SEKIGUCHI
JPN
Campetella Racing APRILIA
2'04.878
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
1'55.002
309.9
2
Casey STONER
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'55.007
324.7
3
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
1'55.233
307.9
4
Toni ELIAS
SPA
HONDA Honda Gresini
1'55.358
312.2
5
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
1'55.361
317.0
6
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'55.833
313.1
7
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'55.851
323.5
8
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'55.933
308.1
9
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
1'56.041
312.5
10
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Honda Gresini
1'56.222
308.5
11
Shinya NAKANO
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
1'56.306
312.2
12
Carlos CHECA
SPA
HONDA Honda LCR
1'56.609
310.3
13
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'56.639
309.0
14
Olivier JACQUE
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'56.754
311.3
15
Alex BARROS
BRA
DUCATI Pramac d'Antin
1'56.814
319.5
16
Sylvain GUINTOLI
FRA
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
1'57.257
309.2
17
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antin
1'57.274
322.6
18
Kenny ROBERTS JR
USA
KR212V Team Roberts
1'57.495
306.2
19
Makoto TAMADA
JPN
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
1'58.024
310.1
20
Jeremy McWILLIAMS
GBR
ILMOR GP Ilmor GP
1'59.606
313.0
21
Andrew PITT
AUS
ILMOR GP Ilmor GP
1'59.725
307.3
************