Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

9-3-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Qatar, circuit Doha-Losail

JOEY LITJENS (25E) 'BLIJFT STEKEN' DOOR PECH (KAPOTTE ZUIGER)

SCHUIVER VAN DANNY WEBB (26E) WEERHOUDT DEBUTANT VAN TIJDVERBETERING

Zo voorspoedig als de eerste officiële trainingsdag van de openings Grand Prix van seizoen 2007 verliep voor de rijders uit het Molenaar-Honda team, zo onfortuinlijk verging het Joey Litjens en Danny Webb vandaag (vrijdag) tijdens de 2e en beslissende trainingsdag. Joey Litjens kreeg met een kapotte zuiger te maken waardoor hij de 2e vrije training volledig miste en een achterstand opliep ten opzichte van zijn concurrenten, terwijl Danny Webb in de verkenningsronde van diezelfde 2e vrije training op vrijdagmorgen iets van de ideale lijn afkwam en door het zand dat naast de ideale lijn ligt onderuit schoof. Daarna kon de GP-debutant zijn ritme niet meer vinden, zeker niet in de snelle linkerbocht, waar hij 's morgens onderuit was gegaan. Beide coureurs kwamen er zo niet toe om hun rondetijd van de eerste dag te verbeteren, waardoor ze op de 25e en 26e plaats bleven steken, in plaats van de gehoopt verbetering te kunnen maken.

Voor Joey Litjens was het even slikken toen zijn machine stilviel in de 2e vrije training. Die sessie van 45 minuten ging al na 3 ronden verloren en Joey moest zich 'opladen' voor de 2e tijdtraining van die middag. De 'setting' van de machine was teruggebracht naar de beste afstelling van vrijdag en de nieuwe achterband werd verwisseld voor het vertrouwde type. "Maar ik kon mijn draai maar niet vinden. Het leek alsof het helemaal anders was. De omstandigheden waren zeker anders. Minder wind en 9 graden warmer. Dat werkte niet positief uit voor mij en na het missen van de 2e vrije training heb ik toch wat achterstand opgelopen ten opzichte van mijn race-collega's. Alles voelde anders aan en het wilde niet. Mijn vertrouwen was minder dan gisteren en ik kon mijn rondtijden niet verbeteren. De andere rijders verbeterden zich slechts minimaal, maar toch. Bij het inremmen voor de bochten en het uitkomen had ik niet datzelfde gevoel als gisteren. Na de 2e tijdtraining hebben we alles besproken met Hans Spaan en veringspecialist Tim de Bot. We weten waar het aan ligt en houden de motor en afstelling gelijk. In de warm up ga ik proberen mijn vertrouwen terug te winnen. Het gele weekeinde ging het goed en ook de test was OK. Er zit véél meer in. Ik hoop dat dat er morgen met weer een goede start uit kan komen. In ieder geval sta ik 3 startrijen verder naar voren dan vorig jaar hier", aldus Litjens, die van de 25e plaats van start mag.

Dat de Grands Prix een harde leerschool zijn wist Danny Webb al, maar dat hij direct op de 2e trainingsdag al met zijn neus op de feiten werd gedrukt had de jonge Brit niet gehoopt. "Ik reed rustig mijn eerste ronde, had hem bijna voltooid en pats daar lag ik. Toen we het naderhand bekeken en berekend hebben, bleek dat ik van de ideale lijn was afgeraakt. Daar ligt te veel vuil en zand, omdat die plekken niet zijn 'schoongereden' door de motoren. Kortom, les 1 en daar lag ik. Het verdere verloop van de trainingen had ik daar last van. In die snelle linker knik voor de cruciale laatste bocht voor het rechte eind durfde ik niet meer aan te zetten als voorheen. De Honda liep beter dan ooit tevoren en beter dan tijdens de tests. Dus daar ligt het niet aan, maar ik heb/had de schrik even in de benen denk ik zo", redeneert Webb 'volwassen'. De machine, vering en banden zijn OK. Morgen wil ik na een goede nacht alles van me afschudden en er weer vol tegenaan. Mijn doel is het om mijn eerste race uit te rijden. Het is een leerproces en GP 1 wil ik simpelweg goed finishen", besluit Webb.

De 2e Nederlander in de 125cc klasse, Hugo van den Berg, bleef eveneens verstoken van het verbeteren van zijn rondetijd van donderdag. Maar de Hulshorstenaar wist zich wel te kwalificeren voor zijn eerste race hier in Qatar. Hugo had het gevoel dat zijn motor wel een 80cc motor leek en het ging dus voor geen meter. "Het team heeft er wel wat aan kunnen doen maar het bleef niet goed ­ het sturen gaat gewoon niet. Dat moet morgen beter", aldus Hugo.

Rossi verplettert met 800cc pole-record van de 990cc van 2006 (Bron: www.racesport.nl)

Valentino Rossi wist het meest uit zijn kwalificatieband te halen en zal morgen vanaf pole mogen vertrekken. Ook Teamgenoot Colin Edwards kwam weer goed voor de dag, maar tussen hen in staat Casey Stoner. Zoals we inmiddels gewend zijn van de kwalificatiesessies van de afgelopen jaren bleef het tot in de laatste 10 á 15 minuten betrekkelijk rustig. Niet dat er niet gereden werd, maar juist in die laatste 10 a 15 minuten worden de eerste kwalificatiebanden gemonteerd en gaan de rijders er even goed voor zitten. Het zag er deze keer anders uit dan de andere keren. Het leek wel alsof de rijders op een slipstream zaten te wachten. Een daarvan was Nicky Hayden, die probeerde te profiteren van de snelle Ducati's. Waar Stoner de tot dan toe snelste tijd noteerde kwam Hayden uiteindelijk niet verder dan de negende tijd, dus echt veel heeft het niet geholpen voor de wereldkampioen, die hier duidelijk zijn weekend niet heeft. Na de snelle tijd van Stoner kwam Valentino Rossi, die er nog een schepje van 0,005 seconden op deed en daarmee het polerecord met meer dan een halve seconde verbeterde. Colin Edwards leek ook nog een gooi naar de allersnelste tijd te kunnen doen, maar verloor in de laatste sectie te veel tijd en het werd P3. Toni Elias was de snelste Honda rijder en staat vooraan op de tweede startrij, voor Dani Pedrosa en Suzuki coureur John Hopkins. Loris Capirossi, Kawasaki coureur Randy de Puniet en Hayden vormen de derde startrij.

RTL GP en Corné Klijn in Qatar

Het MotoGP-seizoen gaat morgen (zaterdag 10 maart) officieel van start in Qatar. Voor RTL GP is Corné Klijn naar het oliestaatje afgereisd om verslag te doen van de eerste race van het seizoen. "Het gaat dit weekend erg spannend worden. Niemand weet wat hem te wachten staat. Er is een nieuw bandenreglement en de benzinetank is verkleind van 22 naar 21 liter. Het is tijdens de tests al voorgekomen dat een rijder in de laatste ronde stil is gevallen", opent Corné, die samen met verslaggever Frank Weeink en beeldbandredacteur Martijn van As in Doha is om diverse speciale onderwerpen en interviews te maken, die voorafgaand en tussen de races door zullen worden uitgezonden. Het wordt spannend, dat is zeker, weten ook de mannen van RTL GP. "In de MotoGP waren de Yamaha's op de eerste dag oppermachtig met Colin Edwards en Valentino Rossi. Dat was geen verrassing want in de wintertests waren ze ook al goed. Yamaha maakt ook de grootste kans op de overwinning zaterdag, maar vlak Dani Pedrosa niet uit. Hij is een slow starter, maar onlangs tijdens de racesimulatie was hij de snelste. Het belooft dus spannend te worden", aldus Corné vanuit de woestijn.

RTL GP ­ MotoGP uitzendingen op RTL 7

Za 10/03 11:45 - 14:45 uur MotoGP - Qatar (Races LIVE)

Zo 11/03 14:30 - 14:45 uur MotoGP - Qatar (Race) Herhaling

Zo 11/03 22:20 - 23:10 uur RTL GP (Preview Formule 1)

Jurgen van den Goorbergh vaste MotoGP-deskundige bij 'RTL GP'

Motorcoureur Jurgen van den Goorbergh wordt de vaste MotoGP-deskundige voor de RTL GP-uitzendingen op RTL 7. 'The Flying Dutchman' reed in het WK GP250 (1991 ­ 1996), WK GP500 (1997 ­ 2001), WK Supersport ( 2003 ­ 2005), WK MotoGP (2002 en 2005) en WK Superbikes (2005). Volgend jaar doet hij mee in de legendarische Dakar rally. Op zondag 11 maart gaat in Qatar het MotoGP-circus van start.

De MotoGP-uitzendingen bij RTL 7 maken deel uit van RTL GP, het multimediale auto- en motorsportplatform van RTL Nederland. De rechten van alle relevante auto- en motorsport zijn hierin gebundeld: o.a. de MotoGP (met onder meer de TT van Assen ­ op 30 juni aanstaande), de Formule 1, de A1 Grand Prix, DTM, Dakar, het WK Superbikes en Le Mans.

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

G.TALMACSI

HUN

Bancaja Aspar APRILIA


2'06.011

2

H.FAUBEL

SPA

Bancaja Aspar APRILIA

2'06.091


3

M.PASINI

ITA

Polaris World APRILIA

2'06.135


4

L.PESEK

CZE

Valsir Seedorf Derbi DERBI

2'06.767


5

R.DE ROSA

ITA

Multimedia Racing APRILIA

2'07.130


6

S.GADEA

SPA

Bancaja Aspar APRILIA

2'07.139


7

T.KOYAMA

JPN

Red Bull KTM 125 KTM

2'07.207


8

E.RABAT

SPA

Repsol Honda 125cc HONDA

2'07.275


9

B.SMITH

GBR

Repsol Honda 125cc HONDA

2'07.348


10

S.CORSI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA

2'07.525


11

P.NIETO

SPA

Blusens Aprilia APRILIA

2'07.865


12

P.ESPARGARO

SPA

Belson Campetella Aprilia APRILIA

2'07.987


13

M.RANSEDER

AUT

Ajo Motorsport DERBI

2'07.992


14

A.IANNONE

ITA

WTR Team APRILIA

2'08.048


15

A.MASBOU

FRA

FFM Honda GP 125 HONDA

2'08.081


16

S.BIANCO

ITA

WTR Team APRILIA

2'08.236


17

R.KRUMMENACHER

SWI

Red Bull KTM 125 KTM

2'08.294


18

M.DI MEGLIO

FRA

Humangest Racing Team 125cc HONDA

2'08.360


19

N.TEROL

SPA

Valsir Seedorf Derbi DERBI

2'08.419


20

J.OLIVE

SPA

Polaris World APRILIA

2'08.552


21

S.CORTESE

GER

Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA

2'08.662


22

F.SANDI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA

2'08.753


23

S.GROTZKYJ

ITA

Multimedia Racing APRILIA

2'08.873


24

R.MURESAN

ROU

Ajo Motorsport DERBI

2'09.903


25

J.LITJENS

NED

Arie Molenaar Racing HONDA

2'10.112


26

D.WEBB

GBR

Arie Molenaar Racing HONDA

2'10.238


27

D.AEGERTER

SWI

Multimedia Racing APRILIA

2'10.324


28

L.ZANETTI

ITA

Team Sicilia APRILIA

2'10.388


29

S.BONSEY

USA

Red Bull KTM 125 KTM

2'10.614


30

R.TAMBURINI

ITA

Team Sicilia APRILIA

2'12.387


31

H.VAN DEN BERG

NED

Blusens Aprilia APRILIA

2'14.125

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

J.LORENZO

SPA

Fortuna Aprilia APRILIA


1'59.432


2

H.BARBERA

SPA

Team Toth Aprilia APRILIA


1'59.782


3

A.DE ANGELIS

RSM

Master - MVA Aspar APRILIA


1'59.871


4

A.BAUTISTA

SPA

Master - MVA Aspar APRILIA


2'00.127


5

T.LUTHI

SWI

Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA


2'00.316

6

H.AOYAMA

JPN

Red Bull KTM 250 KTM


2'00.700

7

A.DOVIZIOSO

ITA

Humangest Racing Team 250cc HONDA

2'00.702

8

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM 250 KTM

2'00.721

9

Y.TAKAHASHI

JPN

Humangest Racing Team 250cc HONDA

2'00.801

10

J.SIMON

SPA

Repsol Honda 250cc HONDA

2'01.087

11

R.LOCATELLI

ITA

Metis Gilera GILERA

2'01.216

12

M.SIMONCELLI

ITA

Metis Gilera GILERA

2'01.368

13

S.AOYAMA

JPN

Repsol Honda 250cc HONDA

2'01.554

14

F.LAI

ITA

Campetella Racing APRILIA

2'01.614

15

A.TIZON

SPA

Blusens Aprilia Germany APRILIA

2'02.504

16

A.ESPARGARO

SPA

Blusens Aprilia APRILIA

2'02.525

17

A.WEST

AUS

Team Sicilia APRILIA

2'02.733

18

D.HEIDOLF

GER

Kiefer - Bos - Sotin Racing APRILIA

2'02.954

19

I.TOTH

HUN

Team Toth Aprilia APRILIA

2'02.962

20

A.BALDOLINI

ITA

Kiefer - Bos - Sotin Racing APRILIA

2'02.968

21

K.ABRAHAM

CZE

Cardion AB Motoracing APRILIA

2'03.228

22

R.WILAIROT

THA

Thai Honda PTT-SAG HONDA

2'03.326

23

J.CLUZEL

FRA

Angaia Racing APRILIA

2'03.911

24

E.LAVERTY

IRL

Honda LCR HONDA

2'04.411

25

T.SEKIGUCHI

JPN

Campetella Racing APRILIA

2'04.878

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Fiat Yamaha Team


1'55.002


309.9


2

Casey STONER

AUS

DUCATI Ducati Marlboro Team


1'55.007


324.7


3

Colin EDWARDS

USA

YAMAHA Fiat Yamaha Team


1'55.233


307.9


4

Toni ELIAS

SPA

HONDA Honda Gresini


1'55.358


312.2


5

Dani PEDROSA

SPA

HONDA Repsol Honda Team


1'55.361


317.0


6

John HOPKINS

USA

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP


1'55.833


313.1


7

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team


1'55.851


323.5


8

Randy DE PUNIET

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'55.933


308.1


9

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team


1'56.041


312.5


10

Marco MELANDRI

ITA

HONDA Honda Gresini


1'56.222


308.5


11

Shinya NAKANO

JPN

HONDA Konica Minolta Honda


1'56.306


312.2


12

Carlos CHECA

SPA

HONDA Honda LCR


1'56.609


310.3


13

Chris VERMEULEN

AUS

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP


1'56.639


309.0


14

Olivier JACQUE

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'56.754


311.3


15

Alex BARROS

BRA

DUCATI Pramac d'Antin


1'56.814


319.5


16

Sylvain GUINTOLI

FRA

YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3


1'57.257


309.2


17

Alex HOFMANN

GER

DUCATI Pramac d'Antin


1'57.274


322.6


18

Kenny ROBERTS JR

USA

KR212V Team Roberts


1'57.495


306.2


19

Makoto TAMADA

JPN

YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3


1'58.024


310.1


20

Jeremy McWILLIAMS

GBR

ILMOR GP Ilmor GP


1'59.606


313.0


21

Andrew PITT

AUS

ILMOR GP Ilmor GP


1'59.725


307.3

************