Gemeente Tilburg

Datum

9 maart 2007

Meer parkeerruimte voor bewoners binnenstad
Nieuwe regels voor toekenning parkeervergunningen

Parkeren door bezoekers van de binnenstad vooral in garages en meer plaats op straat voor de autoŽs van binnenstadsbewoners zélf. Langparkeerders (zoals winkeliers en kantoorpersoneel) moeten vooral een plek zien te vinden in de parkeergarages. Daarnaast krijgen de bewoners meer ruimte op enkele grotere terreinen in de binnenstad, zoals op het terrein bij de brandweerkazerne aan de Noordhoekring. Dat zijn enkele consequenties van het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Tilburg, waarover het college onlangs een ontwerpbesluit heeft genomen.

In de ŽNota parkeerregulering binnenstad e.o. TilburgŽ en in nieuwe ŽBeleidsregels parkeervergunningen 2007Žis vastgelegd hoe de schaars beschikbare parkeerplaatsen op straat en garages worden ingezet. Deze stukken worden eerst voorgelegd aan betrokken organisaties van bewoners en ondernemers. In juni 2007 bekijkt de raadscommissie Fysiek de kaders voor de toekomstige parkeerregulering.

Aanleiding
Wethouder verkeer Els Aarts licht toe: "In Tilburg neemt, net als elders in Nederland, de vraag naar parkeermogelijkheden in de binnenstad voortdurend toe. De belangrijkste oorzaak is het groeiende autobezit en -gebruik. Aan de andere kant verdwijnen er in de Tilburgse binnenstad steeds meer parkeerplaatsen, door herinrichting van woonstraten en bebouwing van nu nog braakliggende terreinen. Wel komen er parkeervoorzieningen bij in de vorm van garages, zoals de Pieter Vreedepleingarage."

Deze ontwikkelingen zijn aanleiding geweest om de inzet van de aanwezige parkeergelegenheid opnieuw te bekijken en nieuwe uitgangspunten daarvoor vast te stellen. Dit betreft dan zowel de plaatsen in de parkeergarages, als de betaalde plaatsen in Servicedienst de openlucht en de plaatsen voor vergunninghouders. Faciliteiten Personeel Wijzigingen Informatisering Aarts: "Onderdeel van de wijzigingen is het parkeren door bezoekers van de binnenstad te Financiële Administratie concentreren in de parkeergarages om ruimte vrij te maken voor de bewoners." De Juridische Zaken maximale parkeerduur op plaatsen bij automaten in de buurt van de garages wordt daarom Communicatie ook teruggebracht tot één uur.

Ook langparkeerders moeten meer van de parkeergarages gebruik gaan maken. Dit geldt voor zowel werknemers als winkeliers. Na de ingebruikneming van de nieuwe Pieter Vreedepleingarage ontstaat in de garages voldoende ruimte om de extra bezoekers en langparkeerders een plek te kunnen geven.

Enkele grotere parkeerterreinen in de binnenstad, zoals het terrein bij de brandweer aan de Noordhoekring, worden vooral ingericht voor vergunninghouders.

Voorgaande keuzes leiden ertoe dat de aanwezige parkeergelegenheid op straat meer voor vergunninghouders kan worden ingezet. In het gebied binnen de Cityring zijn dat vrijwel uitsluitend bewoners. De vraag naar bewonersvergunningen is hier zo groot dat de ruimte ontbreekt om ook nog zakelijke vergunningen te verstrekken, enkele bijzondere gevallen uitgezonderd. Dit leidt ertoe dat ondernemers in dit gebied in de toekomst zijn aangewezen op één van de parkeergarages. Bestaande zakelijke vergunninghouders zijn hierdoor duurder uit. Aarts: "Om de winkeliers en hun personeel financieel tegemoet te komen is er een overgangsregeling. In geval van omzetting van een vergunning in een abonnement wordt het prijsverschil in drie gelijke (jaar)stappen overbrugd."

In het gebied buiten de Cityring is de parkeerruimte minder krap en komen ondernemers zonder meer in aanmerking voor een zakelijke vergunning voor een eerste auto. Bovendien worden voor dit gebied, in navolging van veel andere gemeenten, zogenaamde '5-dagelijkse zakelijke vergunningen' ingevoerd. Deze nieuwe zakelijke vergunningen gelden alleen doordeweeks overdag wanneer veel bewonersvergunningen niet in gebruik zijn.

Wijzigingen parkeervergunningen
Alle aanpassingen in de regels rond het aanvragen en verlenen van vergunningen zijn te vinden in de nieuwe 'Beleidsregels parkeervergunningen 2007'. De nieuwe beleidsregels gaan overigens niet alleen over de gebruikelijke bewoners- en zakelijke vergunningen, maar ook over andere soorten vergunningen, zoals de bestaande bezoekersvergunningen en nieuw in te voeren hulpverlenersvergunningen.

Door de toegenomen krapte aan parkeerplaatsen zijn deze regels strenger dan voorheen. Zo krijgen aanvragers die al beschikken over eigen parkeergelegenheid, minder snel een vergunning. Een andere aanpassing is dat, gelet op de overlast die zij in de praktijk met zich meebrengen, de zogenaamde 'overloopvergunning' voor een aangrenzende zone komt te vervallen.

Invoering parkeerregulering
De nieuwe parkeerregulering wordt stapsgewijs voor de verschillende sectoren van de binnenstad e.o. ingevoerd. Dit gebeurt aan de hand van een reguleringsplan waarin de voorgestelde aanpassingen gedetailleerd zijn uitgewerkt. Onderdeel daarvan zijn tevens een verkleining van de vergunningzones en de benodigde uitbreidingen van het vergunningparkeren. Het laatste is in 2005, na een evaluatie van de parkeerregeling voor vergunninghouders, met instemming van de raadscommissie besloten.

Inspraakprocedure
Betrokken organisaties van bewoners en ondernemers en andere belangstellenden kunnen op de kaders voor de toekomstige parkeerregulering reageren tot half april. Het college van Tilburg kan dan half mei besluiten tot eventuele aanpassingen hierin. De planning gaat ervan uit dat vóór de zomer betreffende stukken definitief worden vastgesteld.

Voor de pers
Brugt Groenevelt, woordvoering Els Aarts: 013 - 542 8333 Charlotte Driessen, Themacommunicatie: 013 - 542 9182


---- --