Porsche dringt uitlaatgasemissies verder terug
(3/9/2007)
Autofabrikant Porsche heeft zich voorgenomen de CO -emissies van
zijn autoâs nog in aanzienlijke mate verder te verlagen. Op de Salon
van Genève (5-18 maart 2007) kondigde de fabrikant aan dat alle
nieuwe Porsche-modellen al met ingang van 2008 zullen voldoen aan de
strenge Euro 5-emissienormen die vanaf september 2009 van kracht
worden en tegelijkertijd zelfs al zullen voldoen aan de reeds
vastgestelde Euro 6-normen die niet eerder dan september 2014 van
kracht worden.
De fabrikant liet verder weten dat alle Porsche-motoren nu al op een
brandstofmengsel van benzine en ethanol kunnen draaien. Dit geldt
zowel voor de sportwagens van Porsche, die een ethanolaandeel van 10
procent aankunnen, als voor het SUV-model Cayenne die kan rijden op
een brandstofmengsel met maximaal 25 procent ethanol. Ethanol is een
zogeheten biobrandstof die wordt gewonnen uit geregenereerde
grondstoffen en waarmee de CO -emissie in dit geval met
respectievelijk circa 10 en 25 procent wordt teruggedrongen. Het
Porsche Development Centre werkt tevens aan een zogenaamd Flexible
Fuel Vehicle (FFV) dat zowel op alleen benzine als op een mengsel met
maximaal 85 procent ethanol kan rijden.
In zijn pogingen om het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies te
verlagen, geeft Porsche momenteel de hoogste prioriteit aan de
introductie van een hybridemotor die in samenwerking met de Volkswagen
Groep wordt ontwikkeld en die nog vóór 2010 in een nieuwe variant
van de Cayenne zijn opwachting zal maken. Met dit alternatieve
aandrijfconcept zal het brandstofverbruik met nog eens 30 procent
afnemen, zodat de hybride Cayenne minder dan 9 liter brandstof per 100
kilometer verbruikt.
Porsche werkt aan de introductie van een zogenaamde âfull hybridâ
motor waarbij een conventionele benzinemotor wordt gecombineerd met
een elektromotor. In deze constructie kunnen beide motoren gezamenlijk
én onafhankelijk van elkaar draaien, hetgeen inhoudt dat er drie
verschillende draaiconfiguraties zijn. De elektromotor levert niet
alleen het aandrijfvermogen tijdens het wegrijden vanuit stilstand of
tijdens het inparkeren, maar bijvoorbeeld ook tijdens het rijden door
een woonerfgebied.
Afgezien van de permanente inspanningen om het brandstofverbruik te
verlagen door middel van onderzoek naar verdere gewichtsbesparingen,
gebruikmaking van de nieuwe VarioCam Plus kleppentechniek en directe
benzine-injectie, zijn de voorgenomen maatregelen om binnenkort al aan
de Euro 5- en Euro 6-normen te voldoen niet alleen bedoeld om de
CO -emissies aanzienlijk te verlagen, maar tevens om het aandeel van
stikstofmonoxide in de uitlaatgasemissies te verminderen.
AutoRai