AutoRai

Porsche dringt uitlaatgasemissies verder terug

(3/9/2007)
Autofabrikant Porsche heeft zich voorgenomen de CO -emissies van zijn autoâs nog in aanzienlijke mate verder te verlagen. Op de Salon van Genève (5-18 maart 2007) kondigde de fabrikant aan dat alle nieuwe Porsche-modellen al met ingang van 2008 zullen voldoen aan de strenge Euro 5-emissienormen die vanaf september 2009 van kracht worden en tegelijkertijd zelfs al zullen voldoen aan de reeds vastgestelde Euro 6-normen die niet eerder dan september 2014 van kracht worden.

De fabrikant liet verder weten dat alle Porsche-motoren nu al op een brandstofmengsel van benzine en ethanol kunnen draaien. Dit geldt zowel voor de sportwagens van Porsche, die een ethanolaandeel van 10 procent aankunnen, als voor het SUV-model Cayenne die kan rijden op een brandstofmengsel met maximaal 25 procent ethanol. Ethanol is een zogeheten biobrandstof die wordt gewonnen uit geregenereerde grondstoffen en waarmee de CO -emissie in dit geval met respectievelijk circa 10 en 25 procent wordt teruggedrongen. Het Porsche Development Centre werkt tevens aan een zogenaamd Flexible Fuel Vehicle (FFV) dat zowel op alleen benzine als op een mengsel met maximaal 85 procent ethanol kan rijden.

In zijn pogingen om het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies te verlagen, geeft Porsche momenteel de hoogste prioriteit aan de introductie van een hybridemotor die in samenwerking met de Volkswagen Groep wordt ontwikkeld en die nog vóór 2010 in een nieuwe variant van de Cayenne zijn opwachting zal maken. Met dit alternatieve aandrijfconcept zal het brandstofverbruik met nog eens 30 procent afnemen, zodat de hybride Cayenne minder dan 9 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt.

Porsche werkt aan de introductie van een zogenaamde âfull hybridâ motor waarbij een conventionele benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor. In deze constructie kunnen beide motoren gezamenlijk én onafhankelijk van elkaar draaien, hetgeen inhoudt dat er drie verschillende draaiconfiguraties zijn. De elektromotor levert niet alleen het aandrijfvermogen tijdens het wegrijden vanuit stilstand of tijdens het inparkeren, maar bijvoorbeeld ook tijdens het rijden door een woonerfgebied.

Afgezien van de permanente inspanningen om het brandstofverbruik te verlagen door middel van onderzoek naar verdere gewichtsbesparingen, gebruikmaking van de nieuwe VarioCam Plus kleppentechniek en directe benzine-injectie, zijn de voorgenomen maatregelen om binnenkort al aan de Euro 5- en Euro 6-normen te voldoen niet alleen bedoeld om de CO -emissies aanzienlijk te verlagen, maar tevens om het aandeel van stikstofmonoxide in de uitlaatgasemissies te verminderen.