Donkervoort onthult high-tech D8 GT in Genève
(3/9/2007)
Voor het eerst in haar dertigjarige geschiedenis heeft Donkervoort een
volledige nieuwe, gesloten sportauto onthuld. De Donkervoort D8 GT is
voorzien van de welbekende viercilinder Audi turbomotor met 180, 210
of 270 pk. Hoewel het nieuwe model is gebaseerd op de huidige D8,
omvat de D8 GT diverse nieuwe high-tech verfijningen.
De Donkervoort D8 GT is geïntroduceerd tijdens de belangrijke en
wereldberoemde International Motor Show in Genève en zet nieuwe
maatstaven in het marktsegment voor ultralichtgewicht sportautoâs. In
vergelijking met de open D8 is de D8 GT op belangrijke punten
gewijzigd. De nieuwe configuratie kan daarom worden gezien als basis
voor een nieuwe generatie Donkervoorts. De wijzigingen zijn niet
beperkt gebleven tot het uiterlijk en omvatten baanbrekende
technologische aanpassingen op het gebied van gewichtsbesparing en
veiligheid. Samengevat is de D8 GT sneller, veiliger en nog
dynamischer dan de D8. Donkervoort heeft overigens een lange traditie
op het gebied van gesloten sportautoâs. De auto waarin Michael
Düchting, onze Duitse Donkervoort-dealer, het ronderecord op de
Nordschleife van de Nürburgring verbrak, was voorzien van een
hardtop. De D8 GT is ontwikkeld op basis van de ervaringen die met
deze circuitauto zijn opgedaan. De kans is groot dat we het
ronderecord opnieuw kunnen aanscherpen.
Betere wegligging
De D8 GT is gebouwd op hetzelfde chassis als de standaard D8, maar is
op een aantal belangrijke punten herzien. Het nieuwe dak van carbon is
een structureel onderdeel van chassis/carrosserie wat resulteert in
een toename van de torsiestijfheid met 25 procent. Door de toegenomen
stijfheid en de nieuwe wielophanging stuurt de D8 GT scherper en
nauwkeuriger. Hetzelfde geldt voor de onderstelafstemming die eveneens
meer dynamiek biedt. De voorwielophanging is nieuw ontwikkeld, de
achterwielophanging aangepast om plaats te bieden aan de grotere 17
inch lichtmetalen velgen, die een gewicht hebben van slechts 6,5 kg.
De spoorbreedte aan voor- en achterzijde is vergroot met
respectievelijk acht en vier centimeter, wat zorgt voor een soepeler
rijgedrag. Ook zijn speciale schokdempers ontwikkeld die niet alleen
hydraulisch in hoogte verstelbaar zijn, maar optioneel ook in
hardheid. Het remsysteem is voorzien van nieuwe aluminium remklauwen
met zes zuigers en schijven met een diameter van 300 mm.
Lichtgewicht
De toepassing van lichtgewicht materialen, waar mogelijk, hebben
geleid tot een gewicht van in totaal slechts 650 kg. Het coupédak
bestaat bijvoorbeeld uit twee lagen carbon met daartussen een
geïntegreerde rolkooi. De lichtgewicht ruiten zijn van polycarbonaat
en speciaal voor de Donkervoort D8 GT ontwikkeld door Geplastics. De
ruiten zijn voorzien van een keramische laag voor toepassing van
ruitenwissers en de achterruit is voorzien van verwarming. De deuren
openen opzij en omhoog en zijn eveneens van carbon. De polycarbonaat
zijruiten kunnen deels geopend worden.
Aërodynamica
Het grotere snelheidspotentieel van de Donkervoort D8 GT is
gerealiseerd door vermindering van de luchtweerstand en verbeterde
downforce. De verbeterde Cw-waarde is te danken aan het gladde
coupédak en de horizontale winglets aan de linker- en rechterkant,
waarin ook de achterlichten zijn geplaatst. De winglets alleen zorgen
voor een reductie van de luchtweerstand met 5%. De bodemplaat is
volledig gesloten en uitgevoerd in carbon sandwichplaat. Hierdoor
werkt de diffusor beter en wordt echte downforce gegenereerd. Dit is
een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van de open D8 die bij
hoge snelheid iets gevoeliger is voor lift. De bodemplaat van carbon
draagt ook een fundamentele bijdrage aan de stijfheid van het
chassis. De D8 GT is 30 centimeter langer dan de open D8 maar heeft
dezelfde wielbasis. De overhang is toegenomen met 8 centimeter aan de
voorzijde en 22 centimeter aan de achterzijde. Dit is vooral gedaan
met het oog op verbeterde aërodynamica.
Veiligheid
Extra downforce, meer torsiestijfheid en de nieuwe wielophanging
zorgen voor een hoog niveau van actieve veiligheid. Dit maakt hogere
bochtsnelheden mogelijk en zorgt voor een scherpere reactie bij het
insturen. De geïntegreerde rolkooi en kreukelzones aan de voor- en
achterzijde dragen bij aan meer passieve veiligheid. De twee verticale
openingen rondom de uitlaat zorgen voor de afvoer van warme lucht van
remmen en differentieel en functioneren tegelijkertijd als crashboxen
die bescherming bieden bij een aanrijding aan de achterzijde. Samen
met de bodemplaat is het chassis bijzonder sterk en moeilijk
vervormbaar.
Styling
De agressieve looks van de D8 GT zijn het resultaat van technische
verfijningen: vorm volgt functie. Alle elementen van de auto dienen
een technisch doel. De bredere neus biedt ruimte aan extra olie- en
waterkoelers, de nieuwe geïntegreerde Xenon koplampen geïntegreerd
zorgen voor een verbetering van de aërodynamica. Samen geven deze
details de auto een geheel nieuw uiterlijk. Een belangrijk
stylingelement aan de achterkant is de diffusor, die de luchtstroom
optimaliseert en hete lucht van remmen en differentieel afvoert. De
grote luchtopeningen fungeren ook als koelkanalen. Andere
stylingelementen zijn de aërodynamisch geoptimaliseerde
achterspatborden die plaats bieden aan de achterlichten van de auto.
AutoRai