AutoRai

Donkervoort onthult high-tech D8 GT in Genève

(3/9/2007)
Voor het eerst in haar dertigjarige geschiedenis heeft Donkervoort een volledige nieuwe, gesloten sportauto onthuld. De Donkervoort D8 GT is voorzien van de welbekende viercilinder Audi turbomotor met 180, 210 of 270 pk. Hoewel het nieuwe model is gebaseerd op de huidige D8, omvat de D8 GT diverse nieuwe high-tech verfijningen.

De Donkervoort D8 GT is geïntroduceerd tijdens de belangrijke en wereldberoemde International Motor Show in Genève en zet nieuwe maatstaven in het marktsegment voor ultralichtgewicht sportautoâs. In vergelijking met de open D8 is de D8 GT op belangrijke punten gewijzigd. De nieuwe configuratie kan daarom worden gezien als basis voor een nieuwe generatie Donkervoorts. De wijzigingen zijn niet beperkt gebleven tot het uiterlijk en omvatten baanbrekende technologische aanpassingen op het gebied van gewichtsbesparing en veiligheid. Samengevat is de D8 GT sneller, veiliger en nog dynamischer dan de D8. Donkervoort heeft overigens een lange traditie op het gebied van gesloten sportautoâs. De auto waarin Michael Düchting, onze Duitse Donkervoort-dealer, het ronderecord op de Nordschleife van de Nürburgring verbrak, was voorzien van een hardtop. De D8 GT is ontwikkeld op basis van de ervaringen die met deze circuitauto zijn opgedaan. De kans is groot dat we het ronderecord opnieuw kunnen aanscherpen.

Betere wegligging
De D8 GT is gebouwd op hetzelfde chassis als de standaard D8, maar is op een aantal belangrijke punten herzien. Het nieuwe dak van carbon is een structureel onderdeel van chassis/carrosserie wat resulteert in een toename van de torsiestijfheid met 25 procent. Door de toegenomen stijfheid en de nieuwe wielophanging stuurt de D8 GT scherper en nauwkeuriger. Hetzelfde geldt voor de onderstelafstemming die eveneens meer dynamiek biedt. De voorwielophanging is nieuw ontwikkeld, de achterwielophanging aangepast om plaats te bieden aan de grotere 17 inch lichtmetalen velgen, die een gewicht hebben van slechts 6,5 kg. De spoorbreedte aan voor- en achterzijde is vergroot met respectievelijk acht en vier centimeter, wat zorgt voor een soepeler rijgedrag. Ook zijn speciale schokdempers ontwikkeld die niet alleen hydraulisch in hoogte verstelbaar zijn, maar optioneel ook in hardheid. Het remsysteem is voorzien van nieuwe aluminium remklauwen met zes zuigers en schijven met een diameter van 300 mm.

Lichtgewicht
De toepassing van lichtgewicht materialen, waar mogelijk, hebben geleid tot een gewicht van in totaal slechts 650 kg. Het coupédak bestaat bijvoorbeeld uit twee lagen carbon met daartussen een geïntegreerde rolkooi. De lichtgewicht ruiten zijn van polycarbonaat en speciaal voor de Donkervoort D8 GT ontwikkeld door Geplastics. De ruiten zijn voorzien van een keramische laag voor toepassing van ruitenwissers en de achterruit is voorzien van verwarming. De deuren openen opzij en omhoog en zijn eveneens van carbon. De polycarbonaat zijruiten kunnen deels geopend worden.

Aërodynamica
Het grotere snelheidspotentieel van de Donkervoort D8 GT is gerealiseerd door vermindering van de luchtweerstand en verbeterde downforce. De verbeterde Cw-waarde is te danken aan het gladde coupédak en de horizontale winglets aan de linker- en rechterkant, waarin ook de achterlichten zijn geplaatst. De winglets alleen zorgen voor een reductie van de luchtweerstand met 5%. De bodemplaat is volledig gesloten en uitgevoerd in carbon sandwichplaat. Hierdoor werkt de diffusor beter en wordt echte downforce gegenereerd. Dit is een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van de open D8 die bij hoge snelheid iets gevoeliger is voor lift. De bodemplaat van carbon draagt ook een fundamentele bijdrage aan de stijfheid van het chassis. De D8 GT is 30 centimeter langer dan de open D8 maar heeft dezelfde wielbasis. De overhang is toegenomen met 8 centimeter aan de voorzijde en 22 centimeter aan de achterzijde. Dit is vooral gedaan met het oog op verbeterde aërodynamica.

Veiligheid
Extra downforce, meer torsiestijfheid en de nieuwe wielophanging zorgen voor een hoog niveau van actieve veiligheid. Dit maakt hogere bochtsnelheden mogelijk en zorgt voor een scherpere reactie bij het insturen. De geïntegreerde rolkooi en kreukelzones aan de voor- en achterzijde dragen bij aan meer passieve veiligheid. De twee verticale openingen rondom de uitlaat zorgen voor de afvoer van warme lucht van remmen en differentieel en functioneren tegelijkertijd als crashboxen die bescherming bieden bij een aanrijding aan de achterzijde. Samen met de bodemplaat is het chassis bijzonder sterk en moeilijk vervormbaar.

Styling
De agressieve looks van de D8 GT zijn het resultaat van technische verfijningen: vorm volgt functie. Alle elementen van de auto dienen een technisch doel. De bredere neus biedt ruimte aan extra olie- en waterkoelers, de nieuwe geïntegreerde Xenon koplampen geïntegreerd zorgen voor een verbetering van de aërodynamica. Samen geven deze details de auto een geheel nieuw uiterlijk. Een belangrijk stylingelement aan de achterkant is de diffusor, die de luchtstroom optimaliseert en hete lucht van remmen en differentieel afvoert. De grote luchtopeningen fungeren ook als koelkanalen. Andere stylingelementen zijn de aërodynamisch geoptimaliseerde achterspatborden die plaats bieden aan de achterlichten van de auto.

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/09/E064-autorai.html" title="AutoRai"]