Persbericht
Parijs, 8 maart 2007
Financiele resultaten Accor 2006
Sterke groei van de resultaten in 2006
Netto resultaat met meer dan 50% omhoog
Een Groep met een sterk groeipotentieel
· Winst vóór belastingen en buitengewone lasten: 727 miljoen euro, +28%
· Netto resultaat, aandeel van de Groep: 501 miljoen euro, +51%
· Netto winst per aandeel: 2,23, +44%
· Gewoon dividend: 1,45, +26%
· Verdergaande focus op de twee kernactiviteiten: 68% Hotels en Services
· Optimalisering van de financiële structuur door:
- terugkoop van aandelen voor een bedrag van 700 miljoen euro;
- een buitengewoon dividend van 320 miljoen euro (1,50 euro per aandeel dus in totaal 1 miljard euro in 2007
De raad van bestuur kwam op 6 maart onder voorzitterschap van Serge Weinberg bijeen en heeft de jaarrekening over 2006 vastgesteld.
2005 2006 Verschil Verschil (in miljoen euro) Herzien (1) gerapporteerd like-for-like (2) Omzet 7.136 7.607 + 6,6% + 6,7% EBITDAR 1.906 2.084 + 9,4% + 9,7% EBITDAR marge 26,7% 27,4% + 0,7 pt + 0,8 pt Resultaat voor belastingen 569 727 + 27,7% + 28,7% en buitengewone lasten Netto resultaat, aandeel van de Groep 333 501 + 50,7%(1) Overeenkomstig de IFRS normen wordt het netto resultaat van Carlson Wagonlit Travel in 2005 en 2006 gepresenteerd onder winst vóór belastingen en buitengewone lasten onder een speciale post "Resultaat van de niet aangehouden activiteiten". (2) Like-for-like: bij constante consolidatie en wisselkoersen
De geconsolideerde omzet van Accor steeg de eerste helft van 2006 met 6,6% (gerapporteerd). De like-for-like toename van 6,7% getuigt van de sterke groei van de twee kernactiviteiten van de Groep: Hotels en Services. Deze uitstekende prestatie, met de sterkste groei sinds 1998, kwam tot stand in een gunstig klimaat voor de Services en profiteerde van de opleving van de hotelcyclus in Europa, met name in Frankrijk in het vierde kwartaal.
1/5
De EBITDAR van de Groep bedroeg 2.084 miljoen euro, een stijging van 9,7% ten opzichte van 2005. De EBITDAR marge vertegenwoordigt 27,4% van de omzet en is een record voor Accor.
Deze like-for-like stijging van 0,8 punt werd gegenereerd door de Services én de Hotels. De EBITDAR marge steeg in de Hotels op like-for-like basis met 0,7 punt en weerspiegelt de verbetering van de marges in het hoge en middensegment (0,4 punt like-for-like) en de economy hotels in Europa (+0,6 punt) en de Verenigde Staten (+1,7 punt like-for-like). Bij de Services bedroeg de EBITDAR over het eerste halfjaar 40,8%, een like-for-like stijging dus van
1 punt, die de uitstekende prestaties van deze activiteit op alle markten bevestigt.
De winst vóór belastingen en buitengewone lasten steeg in 2006 like-for-like met 28,7% tot 727 miljoen euro.
De in het kader van het assetmanagement verkregen meerwaarde steeg ten opzichte van 2005 met 89 miljoen euro. Na de waardeverminderingen op activa en herstructureringskosten, hogere belastinguitgaven en het boekhoudkundig effect van de verkoop van niet aangehouden activiteiten (CWT), bedraagt het netto resultaat, aandeel van de groep 501 miljoen euro, een stijging van 50,7% in vergelijking met 2005.
Als gevolg hiervan steeg het netto resultaat per aandeel met 43,9% tot 2,23 euro, tegen 1,55 euro in de eerste helft van 2005, op basis van 225 miljoen aandelen (gewogen gemiddeld aantal aandelen over het hele jaar).
Er zal een gewoon dividend van 1,45 euro, 26,1% meer dan in 2005, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemengde Algemene Aandeelhoudersvergadering van 14 mei 2007. Dit dividend zal op 16 mei 2007 worden uitgekeerd. Dit dividend vormt 63% van de winst na belastingen1, tegen 66% in 2005. Naar verwachting zal dit uitkeringspercentage de komende vier jaar geleidelijk in de richting van de 50% gaan, terwijl de stijging van het jaarlijkse dividend zal blijven doorzetten.
De netto schuld van de Groep bedroeg op 31 december 469 miljoen euro. In de cash flow van deze periode is met name 1.459 miljoen euro uit de verkoop van activa opgenomen. Deze verkoop was het gevolg van de strategie van de groep om zich vooral te gaan richten op Services en Hotels (759 miljoen euro) en van het vastgoedmanagementbeleid (700 miljoen euro). Het aandelenkapitaal daalde met 500 miljoen euro doordat 10,3 miljoen aandelen zijn ingetrokken in het kader van het programma voor de terugkoop van aandelen dat in mei in gang is gezet (gemiddelde prijs: 46,92 euro).
De belangrijkste financiële ratio's zijn sterk verbeterd en getuigen van een solide financiële positie. De verhouding vreemd vermogen / eigen vermogen2 bedroeg op 31 december 2006 11,3%. De ratio kasstroom uit operationele activiteiten / aangepaste netto schuld bedroeg 22,2%, een stijging van 5,4 punten in vergelijking met eind 2005 Het rendement op investering, afgemeten aan de ROCE3, vertoont een stijgende lijn en bereikte op 31 december 2006 een historisch hoogtepunt van 11,9% (10,7% op 31 december 2005).
Verdere focus op de twee hoofdactiviteiten: Hotels en Services
Accor gaat zich nog meer richten op de twee kernactiviteiten. In 2006 heeft de Groep de participaties in Compass, Carlson Wagonlit Travel, en een deel van de aandelen Club Méditerranée van de hand gedaan. Geleidelijk aan voltooit de Groep het programma voor de afstoting van niet strategische belangen, in het bijzonder met de verkoop van het belang in Go Voyages in februari 2007 voor
1 Winst na belastingen = Winst voor belastingen en buitengewone lasten Opeisbare belasting van het boekjaar Minderheidsbelangen.
2 De kasstroom uit operationele activiteiten is de kasstroom uit operationele activiteiten vóór buitengewone lasten en de mutatie werkkapitaal. De ratio kasstroom uit operationele activiteiten / aangepaste netto schuld wordt berekend volgens de methode van de belangrijkste rating agencies. De netto schuld wordt aangepast op basis van de 8% correctie op de toekomstige minimum huren en de kasstroom wordt gecorrigeerd met de afschrijvingen op deze huren.
3 EBITDA als een percentage van de aanschaffingswaarde van de vaste activa, verhoogd met de behoefte aan werkkapitaal.
2/5
281 miljoen euro. Accor heeft over de afgelopen 15 maanden in totaal voor 1 miljard euro aan niet-strategische participaties verkocht.
Optimalisering van de financiële structuur
Na in 2006 500 miljoen euro aan de aandeelhouders te hebben uitgekeerd zal de Raad van Bestuur tijdens de gecombineerde Algemene Aandeelhoudersvergadering een voorstel doen om voor een bedrag van 700 miljoen euro aan aandelen terug te kopen en in te trekken en een buitengewoon dividend van 1,50 euro per aandeel uit te keren (320 miljoen euro), in totaal dus 1 miljard euro.
Trends voor begin 2007
In januari en februari 2007 steeg de totale RevPar van de hotels in het hoge en middensegment in Europa met 13,2%, in de economy hotels in Europa met 8,4% en in de economy hotels in de Verenigde Staten met 2,0%.
In dezelfde periode steeg de omzet van de Services op like-for-like basis met 14,5 %.
Deze sterke toename van de activiteit bevestigt de tendens die zich in het vierde kwartaal van 2006 zowel in de Services als in de Hotels voordeed.
Een Groep met een sterk groeipotentieel
Een nieuw business model in de Hotels
Een merkstrategie
· 2006: een duidelijkere profilering van Novotel en Ibis
· 2007: lancering van het niet gestandaardiseerde economy hotelmerk All Seasons herpositionering van Sofitel
Aan de segmenten en de regio's aangepaste eigendomsstructuren
· Voor 3,2 miljard euro aan vastgoed verkocht tussen 2005 en februari 2007
· De verkoop van nog eens 1,9 miljoen euro aan vastgoed staat op het programma voor de periode van maart 2007 tot december 2008
En sterk ontwikkelingspotentieel in beide hoofdactiviteiten
Een investeringsplan van 3 miljard euro over de periode 2006-2010 is goed van start gegaan
Services: een plan voor externe groei van 500 miljoen euro, waarvan 100 miljoen reeds in 2006 is geïnvesteerd
Hotels: een plan voor uitbreiding met meer dan 200.000 kamers, voor 2,5 miljard euro
· Reeds 22.000 nieuwe kamers in 2006
· Afspraken voor 77.000 kamers, waarvan er 30.000 in 2007 worden geopend
Naast dit investeringsplan twee belangrijke acquisities in de Services, die voldoen aan de rendementscriteria van de Groep
· Aankoop van 50% van Accor Brazilië (Services) voor 154 miljoen euro
· Aankoop van Kadéos (cadeaubonnen) voor 210 miljoen euro, begin 2007
3/5
Een nieuw economisch model in de Hotels
De groep gaat steeds meer in de richting van een nieuw businessmodel dat gebaseerd is op een merkstrategie en op aan het segment en de regio's aangepaste eigendomsstructuren.
Merkstrategie
Deze strategie berust op een duidelijker profilering van de merken, zoals dit in 2006 reeds gebeurde in de Europese reclamecampagnes voor Novotel en Ibis.
In 2007, lanceert Accor All Seasons, een keten van niet gestandaardiseerde hotels in het economy segment, die centraal in de steden en in de belangrijkste centra van bedrijvigheid gelegen zijn. Eenvoud, kwaliteit, gastvrijheid en interactiviteit vormen de kenmerken van deze keten, die het aanbod van Accor in het 2-sterrensegment moet aanvullen. De nieuwe keten gaat van start in Frankrijk en wordt vervolgens uitgebreid naar de rest van Europa, vooral via franchising en de omvorming van bestaande hotels. In 2010 kunnen in deze keten 10.000 kamers geopend zijn. Er zijn nu reeds 19 franchisecontracten gesloten en 12 hotels van Accor zullen van merk veranderen.
Sofitel is nu gepositioneerd in het internationale luxe hotelsegment en combineert de "French Touch" met de nieuwste trends. Dit komt tot uiting in de nieuwe visuele identiteit van deze keten. Om van dit concept te profiteren wordt de Sofitel portefeuille van 200 hotels teruggebracht tot een homogeen park van 120 hotels (uitbreiding niet inbegrepen) in de grote steden in de wereld en toeristische bestemmingen in het hoge segment.
Aan de segmenten en de regio's aangepaste eigendomsstructuren
In het kader van deze zogenaamde "Asset Right"-strategie, waarbij de eigendomsstructuur wordt aangepast aan de risicoprofielen en de winstgevendheid van de verschillende segmenten en regio's, kan een aanzienlijke winst gemaakt worden op verkopen.
Vanaf 2005 tot eind februari 2007 heeft de vastgoedmanagementstrategie van Accor meer dan 3,2 miljard euro opgeleverd (433 hotels) en voor de periode van maart 2007 tot december 2008 wordt nog 1,9 miljard euro (376 hotels) verwacht. Voor de periode 2008-2009 is de Groep voornemens verandering te brengen in de eigendomsstructuur van nog eens 550 hotels. Eind 2009 zal Accor in totaal 80% van het hotelbestand hebben geherstructureerd.
Nu Accor zich gaat richten op de exploitatie van de hotels verbetert het rendement op investering en worden de cashflowschommelingen dankzij de variabele leasecontracten en managementcontracten teruggedrongen.
Een sterk ontwikkelingspotentieel in beide hoofdactiviteiten
Een investeringsplan van 3 miljard euro over de periode 2006-2010 is goed van start gegaan en het rendement op investering zal naar verwachting meer dan 15% bedragen.
Services: een plan voor externe groei van 500 miljoen euro
In 2006 is voor meer dan 94 miljoen euro aangekocht:
· op het gebied van human resources, met de aankoop van Commuter Check in de Verenigde Staten en Serial in Italië
· op het gebied van marketingservices, met aankopen in India en Duitsland, voornamelijk gericht op cadeaucheques
4/5
Hotels: een plan voor uitbreiding met meer dan 200.000 kamers, voor 2,5 miljard euro
In lijn met het plan voor 200.000 nieuwe kamers tussen nu en 2010 zijn er in 2006 bijna 22.000 nieuwe kamers bijgekomen, voornamelijk in de opkomende landen (meer dan 60%), in hotels in het midden- of economysegment (86%), en in het kader van management- of franchisecontracten (90%).
Er staan nu alweer 77.000 kamers op stapel. Ook door de merken nieuw leven in te blazen, partnerschappen met vastgoedondernemingen te sluiten en de ontwikkelingsteams van de Groep te uit te breiden kan het expansieplan worden versneld.
Accor is voornemens om 2,5 miljard euro te investeren, waarvan 1,2 miljard in Europa en 1,1 miljard in de opkomende landen, en streeft naar een rendement op investering van 15% in 2010.
Naast dit investeringsplan twee belangrijke acquisities in de Services
Eind 2006 heeft Accor zijn positie in Brazilië verstevigd door de aankoop van 50% van Accor Brazilië voor 197 miljoen euro (waarvan 154 miljoen betrekking heeft op Services).
Begin deze week is Accor Services met de aankoop van Kadéos (PPR groep) voor 210 miljoen euro in Frankrijk marktleider geworden op het gebeid van cadeaubonnen en cadeaucheques. Door deze aankoop worden de posities van Accor in een zeer sterk groeiende markt versterkt, zowel in het zakelijke als in het particuliere segment in Frankrijk en de rest van Europa.
PERSCONTACTEN INVESTEERDERSCONTACTEN
Armelle Volkringer Arnaud Leblin Eliane Rouyer Anthony Pallier Directeur Communicatie en Directeur Persbetrekkingen Directeur Investeerdersbetrekkingen Externe Betrekkingen Tel.: +33 (0)1 45 38 84 85 Investeerdersbetrekkingen en Tel.: +33 (0)1 45 38 84 85 Financiële Communicatie Tel.: +33 (0)1 45 38 86 26 Tel.: +33 (0)1 45 38 86 33
5/5
---- --
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/08/S123-financiele-resultaten-accor-2006.html" title="Financiele resultaten Accor 2006"]