Jaarresultaten: nieuwe strategie Maxeda leidt tot sterke
resultaten
Amsterdam, 8 maart 2007
Het was een belangrijk jaar voor het nieuwe Maxeda. Een jaar vol nieuwe ambities,
groeikansen en stijgende marktaandelen. Een jaar ook van "A Passion to Serve". Een jaar
van meer omzet, scherper inkopen, kosten en werkkapitaal besparen en beter
samenwerken. Kortom: een jaar van vooruitgang.
Financiële hoogtepunten 2006/07:
· Netto omzet (incl. omzet concessionairs) is met 5,2% gestegen. Omzet exclusief nieuw
geopende winkels is gestegen met 2,7%
· Operationele EBITDA is toegenomen met 20,4% tot EUR 295 miljoen
· EUR 160 miljoen bruto is geïnvesteerd in vaste activa
· Het werkkapitaal is met EUR 96 miljoen verbeterd
Maxeda is snel aan het veranderen. De nadruk ligt op het behalen van retail leiderschap
voor iedere winkelketen door een gerichte strategie die op krachtige wijze wordt
geïmplementeerd. De omzet van Maxeda in de bestaande winkels nam toe en er zijn
daarnaast 77 nieuwe winkels geopend. In Nederland hebben bijna alle winkelketens en
productcategorieën van Maxeda marktaandeel gewonnen. Zij verbeterde haar marges door
scherper in te kopen en een beter kortingenbeheer. Er zijn kosten bespaard en de
kasstromen zijn krachtig beheerd. Ook heeft Maxeda in de gehele groep synergie
mogelijkheden benut.
Maxeda heeft geïnvesteerd in duurzame lange termijn groei. Zij heeft haar onderneming
geïnternationaliseerd: 40% van de winkels bevinden zich inmiddels buiten Nederland. Ook
heeft zij EUR 160 miljoen geïnvesteerd in belangrijke projecten zoals een nieuw HEMA-
distributiecentrum, IT-systemen voor DIY, nieuwe winkels en verbouwingen. Verder heeft
Maxeda geïnvesteerd in krachtiger management en een betere organisatie.
Maxeda heeft de filosofie van "A passion to serve" ingevoerd. Het uitwisselen van `best
practices' is inmiddels een belangrijk element van de nieuwe bedrijfscultuur. De
communicatie, medewerkerstevredenheid en beloning & waardering programma's zijn
verbeterd. Ook heeft Maxeda geïnvesteerd in een nieuwe pensioenregeling in het belang
van alle betrokkenen. Er zijn synergieprojecten gestart om gezamelijk in te kopen. Bij V&D
en Bijenkorf zijn met succes nieuwe Maxeda "shop-in-shops" geïntroduceerd. Op korte
termijn zal Maxeda een nieuw Smile!-programma invoeren bedoeld om de tevredenheid van
collega's en klanten te verhogen.
Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter: "Maxeda is aan het veranderen. De succesvolle
implementatie van onze nieuwe strategie, de investeringen in duurzame lange termijn groei
en onze filosofie van "A passion to serve" hebben geleid tot sterke financiële resultaten. Wij
zijn blij met de vooruitgang voor alle belanghebbenden maar we gaan niet
achteroverleunen. Er zijn nog steeds veel kansen. Daarom kijken wij uit naar een nieuw
belangrijk en enerverend jaar voor Maxeda. Ik wil graag al onze collega's bedanken omdat
ze in 2006 het verschil hebben gemaakt."
ze in 2006 het verschil hebben gemaakt."
Pagina: 2/2
Ronald van der Mark, CFO: "Onze gerichte strategie en de positieve economische situatie
hebben geleid tot sterke operationele bedrijfsresultaten. Door onze gunstige kaspositie zijn
we in staat geweest investeringen te doen in projecten die een duurzame groei op lange
termijn zullen brengen. Maxeda heeft veel vooruitgang geboekt met het strategisch en
financieel versterken van haar winkelketens. We bekijken ook hoe we het volledige
potentieel van iedere formule verder kunnen ontwikkelen op de langere termijn."
* De in dit persbericht genoemde financiële resultaten (februari 2006 januari 2007) zijn niet gecontroleerd en zijn gebaseerd
op grondslagen die op bepaalde aspecten afwijken van de grondslagen in de statutaire jaarrekening. De belangrijkste
verschillen betreffen de verwerking van de pensioenen en de waardering van de voorraad. Een concept-jaarrekening is nog
niet opgesteld. Om het inzicht te bevorderen hanteert Maxeda bepaalde alternatieve financiële prestatie-indicatoren, zoals
Operationele EBITDA. Operationele EBITDA is het bedrijfsresultaat voor bijzondere resultaten en voor belastingen, interest en
afschrijvingen.
Einde bericht
Noot aan de redactie,
Maxeda