Ingezonden persbericht
Donderdag 8 maart 2007
Jaarcijfers 2006
Friesland Foods realiseert sterke
stijging nettowinst met 22 procent
Sterke verbetering resultaten
· Nettowinst stijgt met 22 procent naar 128 miljoen euro
· Bedrijfsresultaat neemt met 22 procent toe tot 257 miljoen euro
· Stijging netto-omzet en nettowinst vooral in Azië, Afrika en het Midden-Oosten
· Resultaten kaas en ingrediënten stabiel
· Resultaten dagverse zuivelproducten in Nederland, melkpoeder en boter onder
druk gebleven
Netto-omzet stijgt
· Netto-omzet stijgt, voor het eerst sinds 2002, met 6 procent naar 4,7 miljard euro
· Netto-omzet verbetert in bijna alle landen
· Kwaliteit van de omzet neemt verder toe
Versterking financiële positie
· Solvabiliteit stijgt naar 39,6 procent
· Financieringsratio's verder verbeterd
Kasstroom gering afgenomen
· Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele activiteiten gering
afgenomen door hogere belastingafdrachten over voorgaande jaren en een hoger
werkkapitaal
· Investeringen betreffen met name de uitbreiding van de productiecapaciteit van
specialiteiten van Friesland Foods Domo in Borculo, het kleinverpakkingscentrum
van Friesland Foods Cheese in Wolvega en de uitbreiding van de productie- en
verpakkingscapaciteit in Indonesië, Thailand en Vietnam
Dividend gestegen
· Totaal uit te keren dividend neemt met 22 procent toe
· Aantal aandelen A is in 2007 toegenomen met 1.339.587 naar 7.179.950 als
gevolg van omzetting agioreserve A. Deze delen mee in het dividend over 2006
Aantal werknemers neemt af
· Daling aantal werknemers met ruim 1.100 (7 procent), met name door
herstructureringen in Centraal-Europa
Meppel - Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 haar prestaties sterk
verbeterd. De nettowinst is met 22 procent gestegen tot 128 miljoen euro
(2005: 104 miljoen). De netto-omzet nam voor het eerst sinds 2002 toe en is
met 6 procent gestegen tot 4,7 miljard euro (2005: 4,4 miljard). De toename
is volledig toe te schrijven aan autonome groei. De stijging van de
nettowinst is vooral gerealiseerd met de langhoudbare zuivelactiviteiten in
Azië, Afrika en het Midden-Oosten.
Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie: "Friesland Foods heeft in 2006 goed
vooruitgang geboekt. Gerichte aandacht voor groei in strategische markten,
verbetering van de marges en verbetering van de prestaties in de productieketen
hebben geleid tot een sterke stijging van de netto-omzet en nettowinst. De groei is
met name gerealiseerd in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. In deze regio's hebben
we, door de goede marktposities die we innemen, volop kunnen profiteren van de
sterke economische ontwikkeling. Daar ben ik trots op. Want dat maakt Friesland
Foods ook tot die heel bijzondere onderneming. Een Nederlandse zuivelonderneming
met sterke markt- en merkposities in een groot aantal groeimarkten."
De resultaten op het gebied van kaas en industriële activiteiten waren ten opzichte
van 2005 stabiel. De resultaten van dagverse zuivelactiviteiten in Nederland,
melkpoeder en boter zijn ook gedurende 2006 onder druk blijven staan als gevolg
van de moeilijke marktomstandigheden. De aanhoudende retailconcurrentie in West-
Europa en hogere energie- en verpakkingskosten zetten de marges in deze regio
opnieuw onder druk. Nieuwe contracten voor energie konden alleen worden
afgesloten tegen beduidend hogere prijzen. Al deze negatieve factoren konden slechts
gedeeltelijk in de verkoopprijzen doorberekend worden.
De activiteiten in Roemenië en Griekenland ontwikkelen zich positief. Daarentegen is
besloten de activiteiten in Tsjechië en Slowakije te beëindigen bij gebrek aan
voldoende groeiperspectief. In Hongarije waren stevige ingrepen nodig: het
assortiment is gesaneerd en van onrendabele klanten is afscheid genomen. Door deze
rationalisatie daalde de omzet, maar steeg het operationele resultaat.
Friesland Foods Professional wist haar resultaten te verbeteren in de segmenten fast
food, semi-industrie en spuitbussenroom voor consumenten.
De verkopen van de hoofdmerken namen ten opzichte van 2005 toe met 13 procent.
Vooral de omzetstijging van de merken Dutch Lady, Frisian Flag, Peak, Rainbow,
Friso, Frico en Domo was opvallend. De uitgaven voor reclame & promotie zijn met 6
procent gestegen naar 194 miljoen euro.
Resultaat
Het bedrijfsresultaat is met 46 miljoen euro (22 procent) gestegen naar 257 miljoen
euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet (ROS) is gestegen van
4,8 naar 5,5 procent.
De post grond- en hulpstoffen en handelsgoederen is gering toegenomen tot 2,9
miljard euro. De toename met 96 miljoen euro (3 procent) is het gevolg van het
hogere verkoopvolume. In 2006 is er 6,9 miljard kilo melk verwerkt waarvan 5,3
miljard kilo afkomstig is van Nederlandse leden-melkveehouders. Als gevolg van het
gestegen aanbod van melk van de leden-melkveehouders is de melkaanvoer in
Nederland met 95 miljoen kilo toegenomen ten opzichte van 2005. Op basis van de
geschatte ontwikkeling van de uitbetaalde melkprijzen van de index-ondernemingen
in 2006 is in de jaarrekening uitgegaan van een melkprijs van 31,17 euro per 100
kilogram melk (inclusief 5,374 procent BTW). Ten opzichte van de marktconforme
melkprijs 2005 betekent dit, gecorrigeerd voor verschillen in vet- en eiwitgehaltes
---
van de melk, een daling van 0,66 euro (inclusief BTW) per 100 kilogram melk (2,1
procent).
De personeelskosten zijn gestegen met 3 procent naar 439 miljoen euro. Dit is
voornamelijk het gevolg van hogere pensioenlasten. Het aantal medewerkers nam
met 1.126 af tot 15.312. In Centraal-Europa verminderde het personeelsbestand met
900 personen als gevolg van herstructureringen. Door de toename van de omzet nam
in Zuidoost-Azië, met name in Vietnam en Thailand, het aantal medewerkers juist toe
met 184 personen.
De kosten voor reorganisaties bedragen 24 miljoen euro (2005: 16 miljoen). Het
betreffen voornamelijk herstructureringen bij Friesland Foods Cheese en Friesland
Foods Central Europe.
De belastinglasten zijn toegenomen met 8 miljoen euro naar 63 miljoen euro. De
belastingdruk is gedaald van 31 procent naar 28 procent van de winst voor belasting
als gevolg van een gunstiger mix van belastingtarieven.
De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen tot 128
miljoen euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet is uitgekomen op 2,7
procent (2005: 2,4 procent).
Kasstroom
De netto-kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2006 235 miljoen euro
(2005: 243 miljoen). Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele
activiteiten gering afgenomen door hogere belastingafdrachten over voorgaande jaren
en een hoger werkkapitaal als gevolg van hogere voorraden en handelsvorderingen
door de toegenomen omzet.
De investeringen in materiële activa zijn met 19 miljoen euro afgenomen naar 166
miljoen euro. De belangrijkste investeringen betreffen de uitbreiding van de
productiecapaciteit van specialiteiten van Friesland Foods Domo in Borculo, het
kleinverpakkingscentrum van Friesland Foods Cheese in Wolvega en de uitbreiding
van de productie- en verpakkingscapaciteit in Indonesië, Thailand en Vietnam.
Financiële positie verbeterd
De balanspositie van Friesland Foods is in 2006 opnieuw verbeterd. De solvabiliteit
(aansprakelijk vermogen als percentage van het balanstotaal) is gestegen naar 39,6
procent (2005: 38,2 procent). De nettoschuld is met 7 miljoen euro afgenomen tot
574 miljoen euro. Dit ondanks de investering in de uitbreiding van het belang in
dochteronderneming PT Frisian Flag Indonesia met 21,9 procent tot 78,1 procent.
De financiële kengetallen zijn verder verbeterd. Aan de normen van financiers wordt
ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld ten opzichte van het
bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief
bijzondere baten en lasten niet meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2006 bedroeg
deze ratio 1,4 : 1 (2005: 1,7 : 1). Bovendien moet de ratio bedrijfsresultaat voor
afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten ten
opzichte van de rente (rentedekking) tenminste 3,5 : 1 zijn. Ultimo 2006 bedroeg
deze ratio 12,8 : 1 (2005: 11,0 : 1).
Dividend gestegen
Het totaal uit te keren dividend op aandelen A en B is ten opzichte van 2005 gestegen
met 22 procent. Per aandeel A bedraagt het dividend 2,39 euro (2005: 2,57 euro).
Per (certificaat van) aandeel B bedraagt het dividend 6,81 euro (2005: 5,32 euro).
---
Het op aandelen A uit te keren dividend heeft, evenals in 2005, het statutair
vastgestelde maximum bereikt. De daling van het dividend per aandeel A is te
verklaren door de omzetting van de agioreserve A in aandelen A. Op basis van het
uitgekeerde dividend A keert Zuivelcoöperatie Friesland Foods aan de leden-
melkveehouders 0,33 euro exclusief BTW per 100 kilo melk uit (2005: 0,29 euro
exclusief BTW).
Ontwikkeling per regio
In Europa nam de netto-omzet in het verslagjaar fractioneel toe tot 3,6 miljard euro.
De toename is met name gerealiseerd in Nederland, Griekenland, Roemenië en
België. Als gevolg van herstructureringen nam de omzet in Tsjechië, Slowakije en
Hongarije af. Het bedrijfsresultaat steeg met 2 miljoen euro tot 162 miljoen euro. Als
percentage van de netto-omzet is het bedrijfsresultaat constant gebleven met 4,5
procent. Het resultaat in Europa blijft onder druk staan als gevolg van het lage
prijsniveau van consumentenproducten in met name Nederland en Duitsland en de
lage opbrengsten voor boterproducten. De exportrestituties op kaas, condensmelk en
mager- en volmelkpoeder zijn verder gedaald.
In Azië is de netto-omzet met 20 procent gestegen naar 873 miljoen euro (2005: 729
miljoen). Het bedrijfsresultaat nam met 60 procent toe tot 99 miljoen (2005: 62
miljoen). Het bedrijfsresultaat als percentage van netto-omzet nam toe van 8,5 naar
11,3 procent. De vestigingen in Indonesië, Vietnam, Thailand en Maleisië presteerden
belangrijk beter. Belangrijkste redenen voor de resultaatverbetering zijn efficiency
maatregelen en het kunnen doorberekenen van de gestegen energie- en
inkoopprijzen in de verkoopprijzen.
In de overige regio's nam de netto-omzet met 15 procent toe tot 314 miljoen euro
(2005: 273 miljoen). De belangrijkste landen zijn Saoedi-Arabië en Nigeria. Het
bedrijfsresultaat nam hier toe met 62 procent tot 36 miljoen euro (2005: 22 miljoen)
met name als gevolg van hogere volumes. Hier nam het bedrijfsresultaat als
percentage van netto-omzet toe van 8,1 naar 11,5 procent.
Vooruitzichten
In 2007 wordt Friesland Foods geconfronteerd met de versnelde afbouw van
restituties door de Europese Unie met circa 30 miljoen euro. Verder ligt het
consumentenprijsniveau in West-Europa, met name voor de standaardproducten, nog
altijd op een te laag niveau en is het onzeker of de marges gedurende 2007 verbeterd
kunnen worden. Verwacht wordt dat de markt in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten
en West-Afrika blijft groeien. Vooralsnog liggen de grondstofprijzen als gevolg van de
hoge vraag vanuit groeimarkten op een hoog niveau. Het uiteindelijke effect hiervan
op de marges is nog onduidelijk. De ontwikkeling van de valuta blijft een onzekere
factor. Over de resultaatverwachting voor 2007 wordt dan ook geen uitspraak
gedaan.
---
Kerncijfers 2006
in miljoenen euro's, tenzij anders aangegeven
2006 2005
Resultaten
Netto-omzet 4.675 4.419
Bedrijfsresultaat 257 211
Nettowinst 128 104
Dividend 45 36
Balans
Balanstotaal 2.651 2.580
Aansprakelijk vermogen 1 1.050 986
Eigen vermogen 926 862
Nettoschuld 2 574 581
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 5,5 4,8
Nettowinst als % netto-omzet 2,7 2,4
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 15,4 13,9
Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 39,6 38,2
Kasstroom
Netto kasstroom uit operationele activiteiten 235 243
Investeringen in grond, gebouwen,
installaties en immateriële activa 166 185
Afschrijvingen op gebouwen,
installaties en immateriële activa 126 121
Per aandeel van EUR 46,00 (in euro's)
Gewone winst per aandeel 12,92 10,74
Voorgesteld dividend per aandeel A 2,39 2,57
Voorgesteld dividend per aandeel B 6,81 5,32
Personeel (gemiddeld aantal fte's)
Aantal werknemers 15.312 16.438
Melk
Melkverwerking wereldwijd in miljard kg 6,9 6,6
Melkaanvoer van leden Friesland Foods in miljard kg 5,3 5,2
Ledenbedrijven in Nederland 9.721 10.184
1 Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen en perpetuele obligatielening.
2 De nettoschuld betreft overige langlopende rentedragende schulden en schulden aan
financiers minus liquide middelen.
---
Status accountantscontrole
De in dit persbericht gepresenteerde verkorte financiële overzichten zijn gebaseerd op
de opgemaakte jaarrekening per 31 december 2006. Ingevolge artikel 2: 395 BW
melden wij dat onze accountant Deloitte Accountants B.V. bij de opgemaakte
jaarrekening een goedkeurende accountantsverklaring heeft verstrekt. Voor het
inzicht dat is vereist voor een verantwoorde oordeelsvorming omtrent de financiële
positie en de resultaten van Koninklijke Friesland Foods N.V. en voor een toereikend
inzicht in de reikwijdte van de controle van Deloitte Accountants B.V. dient dit
persbericht te worden gelezen in samenhang met de jaarrekening waaraan dit is
ontleend, alsmede met de door Deloitte Accountants B.V. daarbij op 2 maart 2007
verstrekte accountantsverklaring.
Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit
voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.
Wereldwijd telt Friesland Foods 15.300 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet 4,7 miljard euro. De onderneming heeft een
coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de
melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow,
Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en
Fristi.