Fortis Bank

Persbericht

Brussel/Utrecht, 8 maart 2007
Jaarresultaten 2006

Commerciële focus en ondernemerschap stuwen nettowinst Fortis naar record EUR 4,4 miljard Nieuwe ambitieuze doelstellingen en dividendstijging van 21% bevestigen vertrouwen in duurzame groei


· 2006 nettowinst exclusief resultaat op desinvesteringen +24% naar EUR 4.351 miljoen
· Bankbedrijf: +29% naar EUR 3.149 miljoen, door een aanhoudende commerciële groei en weerspiegeld in toenemende baten (+15%); van deze toename is 74% afkomstig uit activity-based nettorentebaten en netto vergoedingen en commissies
· Verzekeringsbedrijf: +16% naar EUR 1.420 miljoen dankzij solide volumegroei, hogere beleggingsinkomsten en een gezond technisch resultaat in Niet-leven De `embedded value' en de `value added by new business' lagen beide fors hoger op respectievelijk +25% en +26%


· Vierde kwartaal: de nettowinst exclusief het resultaat op desinvesteringen bedroeg EUR 749 miljoen en was daarmee 62% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2005 (EUR 461 miljoen) en 15% onder het cijfer voor het voorgaande kwartaal in 2006 (EUR 884 miljoen)


· Het totale voorgestelde dividend bedraagt EUR 1,40 per aandeel in contanten, een stijging van 21% ten opzichte van EUR 1,16 in 2005. Omdat in september 2006 een interim-dividend van EUR 0,58 per aandeel is betaald, bedraagt het voorgestelde slotdividend EUR 0,82 per aandeel


· Fortis heeft de financiële doelstellingen voor de lange termijn (2004-11) verhoogd:
· Een CAGR (compound annual growth rate) van de nettowinst per aandeel van ten minste 15%; dit houdt in dat er een CAGR van 12% dient te worden gerealiseerd op basis van de voor conjunctuurinvloeden gecorrigeerde winst voor 2006 van EUR 3,8 miljard (2006-11)
· Rendement op eigen vermogen en een RARORAC (risk-adjusted return on risk-adjusted capital) van beide 18,5%

· Gemiddelde operating leverage van ten minste 250 basispunten
· In 2009 moet 30% van de nettowinst buiten de Benelux worden behaald
· Dividend in contanten ten minste stabiel of hoger, in overeenstemming met de langetermijngroei van de winst per aandeel


· Introductie nieuw kapitaalmodel: duidelijke doelstellingen op niveau van de Groep, het Bankbedrijf, het Verzekeringsbedrijf en Algemeen
· Basel II: naar verwachting wordt in 2008 en 2009 de maximaal toegestane aftrek op het wettelijk kapitaal bereikt
Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 1

Kerncijfers Fortis (in EUR miljoen) Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie

Nettowinst exclusief resultaat op desinvesteringen 4.351 3.498 24%
- Bankbedrijf 3.149 2.434 29%
- Verzekeringsbedrijf 1.420 1.225 16%
- Algemeen (218 ) (161 ) 36% Resultaat op desinvesteringen 443
- Assurant (Algemeen) 443 Nettowinst 4.351 3.941 10% Winst per aandeel (in EUR) 3,38 3,07 10% Exclusief resultaat op desinvesteringen 3,38 2,73 24% Dividend per aandeel (in EUR) 1,40 1,16 21% Netto eigen vermogen per aandeel (in EUR) 15,98 14,75 8% Rendement op eigen vermogen (in %) 22,0 20,4 *
*Exclusief desinvesteringen

Fortis CEO Jean-Paul Votron:

`Onze resultaten voor 2006 zijn uitstekend: met deze record nettowinst van EUR 4,4 miljard hebben wij onze doelstelling voor 2009 al overtroffen. Deze uitzonderlijk goede prestatie weerspiegelt een sterke, aanhoudende commerciële groei in het Bank- en Verzekeringsbedrijf, in combinatie met een gunstig ondernemingsklimaat. Sinds wij in januari 2005 onze strategie en doelstellingen bekendmaakten, heeft Fortis twee jaar recordwinsten geboekt met een CAGR (compound annual growth rate) van 34% ­ ruim boven onze doelstelling van 10%.

De afgelopen twee jaar heeft Fortis met succes de belangrijkste focus weer teruggebracht bij de klant. Tegelijkertijd stimuleren wij ondernemerschap ­ een benadering die onze medewerkers duidelijk hebben overgenomen. Gesteund door de internationale herpositionering van ons merk, hebben onze mensen een uitzonderlijke prestatie geleverd bij de uitbouw van de activiteiten en de verhoging van de klanttevredenheid. Zowel onze klanten als onze concurrenten erkennen Fortis als een belangrijke financiële dienstverlener in de Benelux, in Europa en daarbuiten op de door ons geselecteerde terreinen.

Wij hebben ons door deze sterke resultaten niet laten afleiden van onze prioriteiten en de lessen die wij hebben geleerd. Diverse belangrijke acties zijn ondernomen: als steeds internationalere onderneming is het vooral essentieel dat Fortis beheerst groeit. Fortis wil als `riskintermediator' een aantrekkelijk rendement blijven behalen. Om die reden heb ik de risicofunctie naar een hoger niveau in de organisatie getild en tot speciale verantwoordelijkheid van een lid van ons Executive Committee gemaakt. Daarnaast hebben wij onze structuur effectiever toegesneden op een maximale efficiëntie van de organisatie en de balans. Hierdoor kunnen wij onze klanten nog beter van dienst zijn, kunnen wij als één geïntegreerde onderneming grens- en business- overschrijdend optreden en kunnen wij de kosten stevig onder controle houden. Tot slot wil ik hier het belang van de positionering van Fortis aanstippen. De uitrol van onze internationale merkcampagne, de implementatie van gedragswaarden in de hele onderneming en de nadruk op leiderschap zijn in dit opzicht allemaal belangrijke factoren. Wij hebben onze betrokkenheid bij duurzaam ondernemen verder onderstreept door ons aan te sluiten bij de herziene Equator Principles en het Global Compact van de VN, door duurzaam beleid te ontwikkelen binnen onze agri-commodities- en scheepvaartactiviteiten, en door ons in te zetten voor volledige CO2- neutraliteit voor al onze internationale activiteiten per januari 2007. Op deze manier willen wij ons steentje bijdragen aan een oplossing voor klimaatverandering.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 2

Fortis gaat verder op de ingeslagen weg van groei in een uitgebreid Europa en daarnaast ook selectieve groei in Azië en Noord-Amerika. Dat doen wij op basis van drie groeipijlers. Ten eerste versterken wij onze concurrentiepositie in onze bestaande markten aan de hand van ons verbeterde operationele model. Ten tweede investeren wij in groeimotoren via de `export' van beproefde modellen naar nieuwe markten en marktsegmenten. En tot slot willen wij blijven groeien door selectieve waardevermeerderende overnames, vanzelfsprekend op basis van stringente criteria.

Naar aanleiding van het succes van onze strategie in de afgelopen twee jaar zien wij ondanks een mogelijk moeizamer bedrijfsklimaat in de toekomst toch diverse groeimogelijkheden. Om die reden hebben wij dan ook besloten onze financiële doelstellingen voor de langere termijn te verhogen. Wij houden onverminderd vast aan een operating leverage van 250 basispunten en een bijdrage aan de nettowinst van buiten de Benelux van ten minste 30% in 2009. Verder streven wij voor de periode 2004-11 naar een forse 15% CAGR van de nettowinst per aandeel en een gemiddeld rendement op het eigen vermogen van ten minste 18,5%.

Graag wil ik tot slot al onze klanten, medewerkers en aandeelhouders bedanken voor het vertrouwen dat zij in Fortis hebben gesteld. Als CEO van Fortis werk ik continu aan duurzame waardecreatie voor al onze stakeholders, onder meer door Fortis nog steviger op de kaart van toonaangevende financiële dienstverleners te zetten. Deze goede resultaten hebben mij gesterkt in de overtuiging waarmee ik twee jaar geleden bij Fortis begon, namelijk dat Fortis alle ingrediënten voor succes in huis heeft: een uitermate productief multi-channel distributiemodel, uitstekende producten, zeer gemotiveerde medewerkers en een solide financiële discipline. Al deze ingrediënten liggen ten grondslag aan onze nieuwe financiële doelstellingen voor de lange termijn en ik ben er dan ook van overtuigd dat Fortis goed zal blijven presteren. Dat vaste geloof in de toekomst van Fortis wil ik hier graag kracht bijzetten: het doet de Raad van Bestuur genoegen een slotdividend in contanten van EUR 0,82 per aandeel voor te stellen. Hiermee komt het totale dividend voor heel 2006 uit op EUR 1,40, een stijging van 21%."

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 3

Fortis verhoogt financiële doelstellingen voor de lange termijn

Succesvolle implementatie 2004­06

Voor de periode 2004­06 zijn alle doelstellingen ofwel gehaald ofwel op koers, waardoor onze ambitie voor de nettowinst in 2009 binnen een periode van twee jaar is bereikt:
· in 2004­06: een CAGR (`compound annual growth rate') van 34% ten opzichte van de doelstelling van 10% voor de betreffende periode;
· een gemiddelde operating leverage ruim boven de doelstelling van 250 basispunten;
· uitstekende groei (CAGR 32%) in de Benelux door sterke focus op klant en verhoogde efficiëntie;
· de niet uit de Benelux afkomstige winst verdubbelde van EUR 0,4 miljard in 2004 tot EUR 0,9 miljard in 2006 en is daarmee goed voor een groter deel van een groeiende winst: van 15% in 2004 naar 21% in 2006

In diezelfde periode hebben wij bij Fortis een prestatiecultuur ontwikkeld met onder meer een intensief leiderschapsprogramma voor de belangrijkste 3.000 managers van Fortis, de introductie van gedragswaarden (Fortioma's) voor alle medewerkers en een internationalisering van het personeelsbestand: inmiddels is een op de drie medewerkers van Fortis buiten de Benelux werkzaam.

Tot slot hebben wij een nieuwe organisatiestructuur gecreëerd met drie businesses en vijf ondersteunende functies ­ een nieuwe structuur die een goede afspiegeling vormt van ons verbeterde operationele model.

Fortis² legt de lat hoger

Zoals al in augustus 2006 is aangekondigd heeft Fortis zich gebogen over de financiële doelstellingen voor de lange termijn, zoals die in januari 2005 zijn geformuleerd.

Als gevolg van de uitstekende resultaten van de afgelopen twee jaar in combinatie met de nieuwe organisatiestructuur kan Fortis de strategie ­ uitgroeien tot een toonaangevende Europese financiële dienstverlener ­ bevestigen en versnellen. Wij leggen daarbij sterk de nadruk op de klant, de kwaliteit van onze dienstverlening, groei in het uitgebreide Europa en selectieve expansie in Azië en Noord-Amerika.

Om dit te bereiken bouwt Fortis voort op de volgende drie groeipijlers: Prestatie², Groei² en Uitbreiding²


1. `Prestatie²': in bestaande markten en marktsegmenten richt Fortis zich op de bescherming en versterking van leidende marktposities, schaalvergroting en relevantie voor de klant, meer cross-selling en efficiëntieverbetering. Opbrengsten en kostensynergie ­ door een hoger rendement op de beleggingsportefeuille, de positieve effecten van de nieuwe businesses Insurance en Merchant & Private Banking, en Fortis-brede kostenbeheersing ­ zullen EUR 400 miljoen (EUR 550 miljoen vóór belastingen) aan extra nettowinst opleveren. De onderliggende commerciële groei zal, in combinatie met deze synergievoordelen, in 2011 tweederde van de totale netto winstgroei voor zijn rekening nemen.

Ons verbeterde operationele model ligt ten grondslag aan Prestatie²: Fortis versterkt de stevige positie in de gevestigde markten.
Retail Banking implementeert een gedifferentieerdere grensoverschrijdende distributieorganisatie, toegespitst op drie klantsegmenten: de grootste groep retailklanten (`Mass Retail'), meer bemiddelde particulieren, en (vrije) beroepsbeoefenaren en kleine bedrijven. De business investeert EUR 350 miljoen in een geharmoniseerd, grensoverschrijdend bankplatform en verhoogt de klanttevredenheid met specifieke, op ieder segment afzonderlijk toegesneden diensten. Zo wordt de personal banking-aanpak in 2007 versneld met de toevoeging van 140 nieuwe personal bankers. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 4

Bij Merchant & Private Banking (MPB) wordt via een nieuwe organisatie gewerkt aan de optimalisering van de dienstverlening aan klanten en wordt de internationale expansie gestroomlijnd door een formele coördinatie tussen de business lines die leidt tot integratiesynergie. Voortgaande investeringen in IT, werving van personeel en ontwikkeling zullen bijdragen aan de bestendiging van het marktleiderschap in de Benelux en in specifieke sectoren als Shipping en Commodities. Insurance werkt aan een nieuwe, sterkere organisatie, inclusief nieuwe gedeelde functies die bijdragen aan de uitwisseling van best practices en de implementatie van één verzekeringsstrategie in de hand werken. In de kernmarkten van Insurance (Nederland, België, Europa en Azië) worden strategische initiatieven ontplooid waarmee op internationaal niveau deskundigheid wordt benut en op lokaal niveau schaal wordt vergroot. Verdere investeringen staan op stapel voor multi-channel distributie, product/marktinnovatie, operationele prestaties en een verhoogd serviceniveau.


2. `Groei²': investeren in groeimotoren ­ met andere woorden in specifieke kerncompetenties ­ waarmee wij nieuwe markten betreden, nieuwe bedrijfsactiviteiten ontplooien en onszelf toegang verschaffen tot nieuwe waardeketens. Voor de periode 2006-11 streven wij naar een CAGR groeitempo van deze activiteiten van ten minste 15%;

Met `Groei²' willen wij ons groeitempo naar een hoger plan tillen. Deze pijler is naar verwachting goed voor eenderde van de autonome groei in 2011. Als onderdeel hiervan worden bewezen modellen door de businesses uitgerold naar nieuwe markten en marktsegmenten. Retail Banking zal als onderdeel van `Groei²' bijvoorbeeld het personal banking-concept en bankieren voor (vrije)beroepsbeoefenaren en kleine bedrijven in Polen en Turkije introduceren. Verdere investeringen zijn gepland voor de voortgaande internationale uitbreiding van consumentenkredietactiviteiten ­ met name in Turkije, Polen en Duitsland ­ en in de verdere invoering van `postkantoorbankieren' in Ierland en geselecteerde nieuwe markten. Fortis Investments trekt op haar beurt nieuwe activa aan door een verdere verbetering van het productaanbod en geografische uitbreiding (naar onder andere Turkije, Zuid-Korea, Japan en Indonesië). Bij Merchant & Private Banking (MPB) komt de versnelde groei voort uit schaalgrootte in geselecteerde landen (Turkije, Frankrijk), het inspelen op marktkansen in Polen en de uitrol van MPB-activiteiten in Azië. De business concurreert als internationale, geïntegreerde speler in de sector Energy, Commodities & Transportation (ECT), en speelt in op kansen in de markt voor kapitaalstructuren en bij Clearing, Funds & Custody. Het Onderneming & Ondernemer-model wordt verder uitgebouwd met private banking-diensten voor zakelijke klanten. Insurance, dat in 2006 vijf nieuwe markten betrad (Duitsland, Oekraïne, Rusland, Turkije en India), zal de aanwezige uitgebreide kennis van verzekeringsproducten en distributiemodellen volop benutten. Dat gebeurt op verschillende manieren zoals het uitbreiden van het bankverzekeringsmodel en, in Nederland, door een combinatie van een versterkt intermediair en een uitbreiding van andere distributiekanalen. Fortis Insurance gaat verder innovatieve producten en beproefde concepten naar andere markten brengen: onder andere de beleggingsgerelateerde propositie uit Portugal, de multi- productoplossingen uit België en het Britse affinity-succes. Tot slot bouwen wij in Azië voort aan de uitbreiding van de productportefeuille en de distributiekanalen, op basis van de sterke verwachte groei in de regio.


3. `Uitbreiding2': voortzetting externe groei: doorgaan met selectieve waardevermeerderende overnames. Dergelijke acquisities dienen echter wel aan stringente strategische, capacitaire en financiële investeringscriteria te voldoen. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 5

Voor 2004-11 vertaalt een en ander zich in de volgende financiële doelstellingen voor de lange termijn:


· Een CAGR (`compound annual growth rate) van de nettowinst per aandeel van 15%; dit houdt in dat er een CAGR van 12% dient te worden gerealiseerd op basis van de voor conjunctuurinvloeden gecorrigeerde winst* voor 2006 van EUR 3,8 miljard (2006-11)
· Rendement op eigen vermogen van 18,5% en een RARORAC (risk-adjusted return on risk-adjusted capital) van 18,5% (was 15%)
· Gemiddelde operating leverage van ten minste 250 basispunten
· In 2009 moet 30% van de nettowinst buiten de Benelux worden behaald
· Dividend in contanten ten minste stabiel of hoger, in overeenstemming met de langetermijngroei van de winst per aandeel


*De nettowinst voor 2006 van EUR 4,35 miljard wordt, gecorrigeerd voor conjunctuurinvloeden, EUR 3,8 miljard als de bijzondere waardeverminderingen op leningen worden aangepast voor de verwachte verliezen en na correctie van de inkomsten uit treasury- activiteiten en financial markets bij Merchant Banking (tot EUR 900 miljoen vanwege bijzondere baten uit handel en private equity).

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 6


1. Fortis


1.1. Jaarresultaat 2006 in vergelijking met 2005

Nettowinst ­ Fortis

De nettowinst exclusief gerealiseerde meerwaarden steeg in 2006 met 24% naar EUR 4.351 miljoen. Terwijl het resultaat in het Bank- en Verzekeringsbedrijf verbeterde, eindigde Algemeen lager. De nettowinst was in 2006 10% hoger dan in het voorgaande jaar, dat geprofiteerd had van baten uit de verkoop van Assurant ter waarde van EUR 443 miljoen.

Nettowinst ­ Bankbedrijf

In 2006 bedroeg de nettowinst in het Bankbedrijf EUR 3.149 miljoen, een toename van maar liefst 29%, oftewel EUR 715 miljoen ten opzichte van ultimo 2005. Dit uitstekende resultaat kan worden toegeschreven aan de krachtige commerciële activiteit, de hogere resultaten uit treasury-activiteiten en financial markets, de lagere wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen en een lagere effectieve belastingdruk. De kosten stegen grotendeels als gevolg van de toegenomen investeringen in groei, werving van personeel en de consolidatie van overnames.

Nettowinst ­ Verzekeringsbedrijf

De nettowinst klom in 2006 met 16% naar EUR 1.420 miljoen. In Leven nam de nettowinst met 24% toe naar EUR 924 miljoen en in Niet-leven met 4% naar EUR 496 miljoen. In Leven werd de groei van het resultaat vóór belastingen (11%) gedreven door de hogere beleggingsopbrengsten en hogere meerwaarden. Dit werd voor een deel tenietgedaan door de resultaatgerelateerde commissie die werd betaald aan Retail Banking in België. Een lagere effectieve belastingdruk dankzij de gunstigere samenstelling van de meerwaarden droeg eveneens bij aan de stijging van de nettowinst in Leven. Het technisch resultaat in Niet-leven klom met 7%, voornamelijk dankzij de verbeterde combined ratio. De lagere resultaten bij Brand werden ruimschoots gecompenseerd door het hogere technisch resultaat uit de Nederlandse Ongevallen & Ziekte-activiteiten en het hogere resultaat bij Autoverzekeringen. De nettowinst in Niet-leven steeg met 4%, in lijn met het verbeterde technisch resultaat.

Nettowinst ­ Algemeen

De uitzonderlijk hoge nettowinst in 2005 weerspiegelt het positieve effect van aan Assurant gerelateerde transacties in het eerste kwartaal van dat jaar. Exclusief deze transacties nam het negatieve resultaat toe met EUR 57 miljoen naar EUR 218 miljoen vergeleken met vorig jaar. Deze netto afname was het gevolg van een aantal tegengestelde ontwikkelingen. Gunstig voor de nettowinst waren de boetebetalingen van in totaal EUR 91 miljoen ­ waarvan EUR 13 miljoen in het vierde kwartaal ­ die van groepsentiteiten werden ontvangen in verband met de vervroegde aflossing van leningen en lagere eliminaties van opbrengsten uit eigen aandelen.

De hogere financieringskosten die voortvloeiden uit de acquisitie van FB Verzekeringen van Fortis Bank in het kader van de fusie tot Fortis Insurance Belgium evenals de lagere positieve veranderingen in de reële waarde van de verplicht inwisselbare obligatie (mandatory exchangeable bond) die in aandelen Assurant kan worden geconverteerd (EUR 52 miljoen vergeleken met EUR 76 miljoen vorig jaar) en de hogere kosten voor de promotie van het Fortis-merk hadden een negatieve invloed op het resultaat. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 7


1.2. Vierde kwartaal 2006 in vergelijking met derde kwartaal 2006

Kerncijfers Fortis (in EUR miljoen) K4 2006 K3 2006 Mutatie Nettowinst exclusief resultaat op desinvesteringen 749 884 (15%)
- Bankbedrijf 505 593 (15%)
- Verzekeringsbedrijf 333 367 (9%)
- Algemeen (89) (76) 18% Desinvesteringen
Nettowinst 749 884 (15%) Winst per aandeel (in EUR) 0,58 0,69 (16%) Exclusief resultaat op desinvesteringen 0,58 0,69 (16%) Eigen vermogen per aandeel (in EUR) 15,98 15,41 4%

Bankbedrijf

De nettowinst bedroeg in het vierde kwartaal EUR 505 miljoen, en was daarmee 15% lager dan in het voorgaande kwartaal. Tegenover een batengroei van 9% stonden hogere bedrijfslasten en hogere wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen. De groei van de baten, 9% hield in het vierde kwartaal aan en werd gedreven door de hogere vergoedingen en commissies en verbeterde resultaten uit treasury-activiteiten en financial markets, terwijl de activity-based nettorentebaten met 3% daalden. De bedrijfslasten bestonden voor een deel uit eenmalige lasten zoals een voorziening voor de kosten van vervroegde uittreding ten bedrage van EUR 40 miljoen. De investeringen in groei werden aan het einde van het jaar opgevoerd.

Verzekeringsbedrijf

De nettowinst daalde in het vierde kwartaal met 9%, naar EUR 333 miljoen. Het hogere resultaat in Leven werd als gevolg van seizoensgebonden factoren meer dan tenietgedaan door het lagere resultaat in Niet-leven.

Algemeen

De nettowinst bleef in het vierde kwartaal EUR 13 miljoen achter bij het derde kwartaal als gevolg van ongunstige veranderingen in de reële waarde van de verplicht inwisselbare obligatie (mandatory exchangeable bond) en hogere kosten voor branding. Dit werd voor een deel gecompenseerd door lagere eliminaties van opbrengsten uit eigen aandelen, een boetebetaling voor vervroegde aflossing van leningen en een lagere belastingdruk.
Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 8


1.3. Solvabiliteit

in EUR miljard 31 december 2006 31 december 2005 Netto kernkapitaal 27,1 23,1

Wettelijk vereist minimum 13,7 12,2 Surplus boven wettelijk vereist minimum 13,4 10,9 Surplus boven wettelijk vereist minimum (als %) 98 89

Door Fortis gehanteerd minimum 21,5 19,3 Netto kernkapitaal als percentage van het door Fortis gehanteerd minimum 126 120

Het netto kernkapitaal van Fortis bedroeg EUR 27,1 miljard, oftewel 126% van het door Fortis gehanteerde minimum. In het netto kernkapitaal worden niet-gerealiseerde meerwaarden op de obligatieportefeuille, goodwill en andere immateriële activa en elementen van de `embedded value' niet meegerekend, maar tellen niet-gerealiseerde meerwaarden op vastgoed en hybride Tier-1 leningen wel mee. Ten opzichte van ultimo
2005 steeg het netto kernkapitaal met EUR 4,0 miljard dankzij de ingehouden winst (EUR 2,8 miljard), de herwaardering van aandelen (EUR 1,2 miljard), de uitgifte van een nieuwe hybride lening van EUR 0,5 miljard, de ongunstige ontwikkeling van de reserve valuta omrekeningsverschillen en de terugneming van niet-handelsderivaten en hedge accounting.

De Tier-1 ratio van Fortis Bank daalde van 7,4% per ultimo 2005 (Belgische verslaggevingsprincipes) naar
7,1% ultimo december 2006 (op basis van IFRS). Het positieve effect van de ingehouden winst na dividend, de overgang van FB Verzekeringen naar Fortis Insurance en de overgang van preferente aandelen in Fortis Insurance naar Fortis Utrecht werd meer dan tenietgedaan door het effect van de invoering van IFRS, de toename met 13% van de risicogewogen verplichtingen door de 14% stijging van zakelijke leningen aan klanten, door de groei van toegezegde kredietlijnen aan klanten en het verminderde belang van reverse repo's in de samenstelling van de kredietportefeuille. Het hogere risicodragende vermogen weerspiegelt een combinatie van de jaarwinst na aftrek van dividenduitkeringen door de bank, de uitgifte van nieuwe achtergestelde leningen en de overdracht van FB Verzekeringen.

Nieuw kapitaalmodel Fortis maakt bij de verslaggeving over haar solvabiliteit sinds 1998 gebruik van het NCC-Cap-Floor model. Sindsdien heeft het netto kernkapitaal (NCC) van Fortis altijd tussen het maximum en het minimum gelegen, waarmee de belangen van de aandeelhouders en de obligatiehouders evenwichtig zijn gediend. Hoewel het NCC-Cap-Floor model in de achterliggende jaren bijzonder nuttig is gebleken, waren enige beperkingen van het model aanleiding om een nieuw model op basis van target capital te introduceren.

Fijnmazigheid: het NCC-Cap-Floor model verschaft slechts een groepsbreed beeld en geeft geen inzicht in het kapitaalbeheer op het niveau van het Bankbedrijf of het Verzekeringsbedrijf. Duidelijkheid omtrent kapitaalsurplus: het surplus van het netto kernkapitaal boven het minimum is niet gelijk aan het kapitaaloverschot. Informatieve waarde: zolang het netto kernkapitaal tussen het maximum en het minimum blijft, geeft het model geen informatie over de richting van het kapitaalbeheer. Usance: een model op basis van solvabiliteitsvereiste is in de markt gebruikelijker. Vaststelling beschikbaar vermogen: sinds de invoering van IFRS hanteren toezichthouders een andere definitie van netto kernkapitaal. Beschikbaar vermogen wordt nu enger opgevat dan onder de voormalige definitie van netto kernkapitaal het geval was. Fortis introduceert het nieuwe model op basis van solvabiliteitsvereiste op een toepasselijk moment, want de meeste toezichthouders hebben inmiddels een definitief standpunt ingenomen omtrent de wijze waarop IFRS-cijfers bij de berekening van beschikbaar vermogen dienen te worden gebruikt. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 9

De samenstelling van een model op basis van solvabiliteitsvereiste

Om zich aan de beperkingen van het NCC-Cap-Floor model te onttrekken, heeft Fortis besloten een nieuw model op basis van solvabiliteitsvereiste in te voeren. Het nieuwe model verschaft meer inzicht op het niveau van het Bankbedrijf en het Verzekeringsbedrijf, geeft richting aan toekomstige inspanningen op het gebied van kapitaalbeheer, sluit aan bij de usance in de markt en is in overeenstemming met de wijze waarop toezichthouders vermogen definiëren.

Het nieuwe model is opgebouwd rond drie componenten:

De solvabiliteitsvereiste van het Bankbedrijf is bepaald op een Tier-1 ratio van 7%, waarvan 1% hybride kapitaal;
De solvabiliteitsvereiste van het Verzekeringsbedrijf is bepaald op 225% van het wettelijk vereiste minimum, waarvan 50% hybride kapitaal; De leverage-doelstelling van de Groep (Algemeen) is bepaald op 15%, waarbij het kernvermogen van Algemeen wordt gedeeld door het totale kernvermogen van het Bankbedrijf en het Verzekeringsbedrijf. Dit houdt in dat 15% van de gezamenlijke solvabiliteitsvereiste van het Bank- en Verzekeringsbedrijf door de groep gefinancierd dient te worden.

De drie componenten tezamen resulteren in een doelstelling voor het kernvermogen van de Groep. De wijze waarop de solvabiliteitsvereisten zich verhouden tot de wettelijke vereisten, is gebaseerd op een uitvoerige analyse. De doelstellingen hebben een zodanig niveau dat ze voldoen aan de eisen van de toezichthoudende instanties en aan de voorwaarden die ratinginstituten voor de toekenning van AA-ratings hanteren. Ook interne opvattingen omtrent risico's, die gebaseerd zijn op stressscenario's, hebben bij de bepaling van de solvabiliteitsvereisten een rol gespeeld. De interne opvattingen zijn gebaseerd op het huidige risicoprofiel van de activiteiten van Fortis. Een wijziging in dit risicoprofiel zou tot een wijziging in de doelstellingen kunnen leiden.

Uitgaande van een optimale financiering van het Bankbedrijf en het Verzekeringsbedrijf, met inachtneming van de leverage van 15% voor de Groep als geheel, zijn deze doelstellingen samengevoegd tot één doelstelling voor het kernvermogen van de Groep.

Met dit model heeft Fortis een nieuw en strikt kader voor kapitaalbeheer ingevoerd. Bij een materieel verschil tussen het feitelijke kernvermogen en de doelstelling zal Fortis de vereiste maatregelen treffen om het feitelijke kernvermogen binnen een redelijk tijdsbestek weer in overeenstemming te brengen met de doelstelling.

Per 31 december 2006 is het verschil tussen het feitelijke kapitaal en de solvabiliteitsvereiste in het nieuwe kapitaalmodel van Fortis vergelijkbaar met het kapitaalsurplus boven het middelpunt tussen het minimum en het maximum in het voorheen toegepaste kapitaalmodel. De doelstelling voor het kernvermogen van de Groep bedraagt per 31 december 2006 EUR 17,7 miljard, terwijl het beschikbare kernvermogen een omvang had van EUR 19,5 miljard. Het positieve verschil van EUR 1,8 miljard in het nieuwe model is vergelijkbaar met het surplus boven het middelpunt tussen het minimum en het maximum van EUR 2,9 miljard. Het verschil in de uitkomsten van de twee modellen houdt verband met de aftrek van het in juni 2007 uit te keren slotdividend over
2006, dat binnen het oude model deel uitmaakte van het netto kernkapitaal.

Het kapitaalmodel van Fortis en het niveau van de doelstellingen zijn reeds gepresenteerd aan toezichthouders en ratinginstituten. In de verslaggeving over de solvabiliteits- en vermogenspositie van Fortis vanaf het eerste kwartaal van 2007 zal het nieuwe model de plaats innemen van het voormalige NCC-Cap-Floor model.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 10

Basel II
Fortis maakt goede vorderingen met de invoering van Basel II. Door te kiezen voor de meest geavanceerde benaderingen, geeft Fortis blijk van het belang dat zij hecht aan gedegen risicobeheer. Met betrekking tot kredietrisico is gekozen voor de Advanced Internal Ratings Based Approach (AIRBA), terwijl Fortis op het gebied van marktrisico gebruik zal blijven maken van de benadering Value-at-Risk (VaR). Ten aanzien van de nieuwe laag van operationeel risico heeft Fortis de voorkeur gegeven aan de Advanced Measurement Approach (AMA), die in vergelijking met Basel I aanvullende kapitaalvereisten met zich meebrengt.

Fortis vertrouwt erop de maximaal toegestane vrijstelling voor het wettelijk vereist kapitaal te zullen realiseren. In vergelijking met Basel I is deze vrijstelling beperkt tot 10% in 2008 en nog eens 10% in 2009.


1.4. Economisch kapitaal en RARORAC

Achtergrond

Bij Fortis gebruiken wij economisch kapitaal als een consequente risico- en vergelijkingsmaatstaf voor alle soorten risico's en alle businesses. Economisch kapitaal fungeert als een graadmeter voor de Value at Risk (VaR). Met een tijdshorizon van één jaar en een betrouwbaarheidsinterval van 99,97% weerspiegelt de VaR met name zeer extreme gebeurtenissen. De methodiek wordt voortdurend verfijnd en bijgestuurd.

Het economisch kapitaal (ECAP) wordt per business voor elk type risico afzonderlijk berekend. Vervolgens bepalen wij het totale economische kapitaal op het niveau van de businesses, op het niveau van het Bank- en Verzekeringsbedrijf en voor Fortis als geheel. De uitkomsten worden voor diverse interne monitoring- en managementprocessen gebruikt. Aangezien het hoogst onwaarschijnlijk is dat alle risico's tegelijkertijd werkelijkheid zullen worden, houden wij bij het optellen van de afzonderlijke risico's rekening met de voordelen van diversificatie. Het totale economische kapitaal op ondernemingsniveau is hierdoor aanzienlijk lager dan de som van de afzonderlijke risico's.

De prestatie maatstaf `risk-adjusted return on risk-adjusted capital' (RARORAC) geeft de relatie weer tussen het risico en het rendement van de diverse activiteiten van Fortis. RARORAC is gelijk aan het risicogewogen rendement gedeeld door het economisch kapitaal zoals gecorrigeerd voor diversificatievoordelen. Het risicogewogen rendement wordt op zijn beurt weer vastgesteld op basis van het nettoresultaat, waarbij wij de voorzieningen voor kredietrisico vervangen door conjunctuurneutrale taxaties van verwachte verliezen.

Ontwikkelingen in 2006

(in miljarden EUR) ECAP RARORAC Jaar Jaar Jaar Jaar


2006 2005 2006 2005 Retail Banking 3,9 3,3 27% 26% Merchant Banking 4,8 3,7 22% 22% Commercial & Private Banking 2,7 2,5 23% 18% Overig Bankbedrijf 1,2 1,4 - - Totaal Bankbedrijf 12,6 10,9 22% 20%

Insurance Belgium 1,5 1,5 35% 30% Insurance Netherlands 1,6 1,9 36% 27% Insurance International 0,6 0,6 33% 35% Totaal Verzekeringsbedrijf 3,7 4,1 35% 30%

Algemeen 0,1 0,1 - -

Totaal Fortis 16,4 15,1 24% 22% Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 11

De RARORAC voor Fortis als geheel is verder toegenomen: van 22% in 2005 naar 24% in 2006. Alle businesses lieten een RARORAC boven de langetermijndoelstelling van 15% zien. In het kader van het nieuwe model voor kapitaalbeheer is de langetermijndoelstelling opgetrokken tot 18,5%.

Het totale economische kapitaal voor de Fortis Groep steeg van EUR 15,1 miljard naar EUR 16,4 miljard, een toename van 9%. Deze toename concentreerde zich in het Bankbedrijf en werd gedeeltelijk gecompenseerd door een afname in het Verzekeringsbedrijf. De stijging binnen het Bankbedrijf hield verband met de algehele groei van de commerciële activiteiten, met name bij Merchant Banking en Retail Banking. De daling in het Verzekeringsbedrijf hing samen met een teruggelopen ALM-risico bij Fortis Insurance Netherlands, dat voornamelijk het gevolg was van een hogere rentecurve en gunstigere diversificatievoordelen.

De RARORAC van Retail Banking gaf in 2006 een lichte verbetering tot 27% te zien. Retail Banking slaagde erin het goede risico-rendementsprofiel in 2006 te behouden, ondanks forse investeringen ter bevordering van de groei. De sterke stijging van de baten werd voornamelijk geneutraliseerd door een toename van het economisch kapitaal.

Merchant Banking realiseerde in 2006 een RARORAC van 22% en vertoonde daarmee een stabiel patroon ten opzichte van 2005. Het percentage van 22% geeft aan dat Merchant Banking de lijn van hoge en beheerste groei in 2006 heeft doorgetrokken: de aanmerkelijke stijging van de risicogewogen nettowinst (+28%, tot EUR 1,15 miljard in 2006) was in overeenstemming met de groei in het risicoprofiel (+32%, tot EUR 4,8 miljard). Dit resultaat kwam voornamelijk tot stand door de toename van aan kredietrisico gerelateerd economisch kapitaal voor Corporate & Institutional Banking en Specialised Finance (in lijn met de groeiende corporate activiteiten) en in mindere mate voor Global Markets (tegenpartijrisico op OTC-derivaten, waaronder het in- en uitlenen van effecten).

De RARORAC van Commercial & Private Banking nam in het vierde kwartaal toe van 5% naar 23%. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van de verbeterde winstgevendheid bij Commercial & Private Banking, die ruimschoots opwoog tegen de toename van het economisch kapitaal. Deze groei van het economisch kapitaal kan volledig worden toegeschreven aan de gestegen bijdrage van de business aan ALM-gerelateerd economisch kapitaal.

Bij Fortis Insurance Belgium liep de RARORAC van 30% tot 35% op. Aangezien het economisch kapitaal heel stabiel bleef, houdt de toename voornamelijk verband met het netto operationeel resultaat van Fortis Insurance Belgium, dat als gevolg van de hogere meerwaarden met 13% steeg.

De RARORAC van Fortis Insurance Netherlands klom van 27% naar 36%. Deze belangrijke stijging kwam tot stand via een hogere nettowinst, voornamelijk dankzij een verbeterd technisch resultaat in Niet-leven, en een daling van het economisch kapitaal als gevolg van een hogere rentecurve en gunstigere diversificatievoordelen.

De RARORAC van Fortis Insurance International lag met 33% opnieuw op een heel hoog niveau. Substantiële winststijgingen in alle landen, het resultaat van uiteenlopende groei-initiatieven, waren de belangrijkste factor. De lichte afname van de RARORAC ten opzichte van 2005 hangt samen met de toepassing van een meer verfijnde berekeningsmethode voor ALM-risico's, die in 2006 is geïntroduceerd.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 12


1.5. Dividend

De Raad van Bestuur zal een totaal dividend in contanten voorstellen van EUR 1,40 per aandeel, een stijging van 21% ten opzichte van het dividend van EUR 1,16 dat in 2005 werd betaald. Aangezien er in september 2006 een interim-dividend van EUR 0,58 per aandeel werd betaald, bedraagt het voorgestelde slotdividend EUR 0,82 per aandeel. In lijn met het dividendbeleid, keert Fortis onder normale omstandigheden een interim-dividend uit van 50% van het jaardividend van het voorafgaande jaar.

Tijdschema slotdividend 2006

23 mei 2007 Algemene vergadering van aandeelhouders
25 mei 2007 Ex-dividenddatum voor aandelen Fortis
25 mei 2007 Start dividendkeuzeperiode
8 juni 2007 Einde dividendkeuzeperiode
14 juni 2007 Betaling slotdividend 2006

Tijdschema interim-dividend 2007
9 augustus 2007 Publicatie halfjaarcijfers 2007
10 augustus 2007 Ex-dividenddatum voor aandelen Fortis
10 augustus 2007 Start dividendkeuzeperiode
29 augustus 2007 Einde dividendkeuzeperiode
6 september 2007 Betaling interim-dividend 2007


1.6. FTE-ontwikkelingen

Bij Fortis traden in 2006 meer mensen in dienst dan er vertrokken. Er zijn in totaal 10.562 FTE's bijgekomen (9.318 FTE's door werving en 1.244 door acquisities) en 7.921 FTE's vertrokken. Eind 2006 was 33% van het personeelsbestand werkzaam buiten de Benelux.

In FTE's 31 december 2006 31 december 2005 Fortis 56.886 54.245 Bankbedrijf 43.575 40.937 Verzekeringsbedrijf 13.106 13.083 Algemeen 205 225

Benelux 38.169 37.814 Buiten de Benelux 18.717 16.431

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 13


2. Bankbedrijf

Kerncijfers ­ Bankbedrijf (in EUR miljoen) Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie

Totale baten 10.324 8.991 15% 2.446 2.246 9%

Totale kosten 6.315 5.603 13% 1.759 1.549 14%

Winst voor belasting 3.851 3.179 21% 597 679 (12%)

Nettowinst exclusief resultaat op desinvesteringen 3.149 2.434 29% 505 593 (15% ) Desinvesteringen - - - - Nettowinst 3.149 2.434 29% 505 593 (15% )


- Kosten-batenverhouding 61,2% 62,3% 71,9% 69,0%
- Operating leverage 2,1%
- Kredietschadeverhouding (basispunten) 1) 7 10 15 3
- Tier-1 ratio 7,1% 7,4%
- FTE's 43.575 40.937 6% 43.578 43.015 1%
1) Op jaarbasis, berekend als % van de gemiddelde kredietrisicogewogen verplichtingen.

Analyse


· Alle businesses dragen bij aan stijging met 29% van de nettowinst in het Bankbedrijf, naar EUR 3.149 miljoen

· Totale baten 15% hoger, naar EUR 10,3 miljard; 74% van deze groei is afkomstig van activity-based nettorentebaten en nettocommissies
· Vermogen onder beheer klimt naar EUR 191 miljard, een toename van 16%, grotendeels door netto- instroom van EUR 17 miljard
· Autonome operating leverage komt op 370 basispunten
· Gunstig kredietklimaat leidt tot uitzonderlijk lage kredietschadeverhouding van 7 basispunten

In 2006 bedroeg de nettowinst in het Bankbedrijf EUR 3.149 miljoen, een toename van maar liefst 29%, oftewel EUR 715 miljoen ten opzichte van 2005. Dit uitstekende resultaat kan worden toegeschreven aan de krachtige commerciële activiteit, de hogere resultaten uit treasury-activiteiten en financial markets, de lagere wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen en een lagere effectieve belastingdruk. De kosten stegen grotendeels als gevolg van de toegenomen investeringen in groei, werving van personeel en de consolidatie van overnames.

De nettowinst bedroeg in het vierde kwartaal EUR 505 miljoen, en was daarmee 15% lager dan in het voorgaande kwartaal. Tegenover een batengroei van 9% stonden hogere bedrijfslasten en hogere wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen. De bedrijfslasten bestonden voor een deel uit eenmalige kosten zoals een voorziening voor de kosten van vervroegd vertrek ten bedrage van EUR 40 miljoen. De investeringen in groei werden aan het einde van het jaar opgevoerd. Ongeveer de helft van de toename ten opzichte van het derde kwartaal had betrekking op structurele kosten. De bijzondere waardeverminderingen piekten in het vierde kwartaal, maar de kredietkwaliteit bleef goed, getuige de lagere risicovolle leningen. De groei van de baten hield in het vierde kwartaal aan en de omzetgroei van 9% werd gedreven door de hogere vergoedingen en commissies en verbeterde resultaten uit treasury-activiteiten en financial markets. De rentebaten daalden daarentegen als gevolg van de lagere ALM-resultaten. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 14

De totale baten over heel 2006 stegen met 15%, van EUR 8.991 miljoen ultimo 2005 naar EUR 10.324 miljoen. Deze toename kan op het conto worden geschreven van de sterke klantenactiviteit, de substantieel hogere bijdrage van treasury-activiteiten en financial markets en de opname van overgenomen bedrijven. Exclusief het effect van acquisities was de autonome groei, met 12% op jaarbasis, nog altijd fors.

De positieve ontwikkeling van de eerste negen maanden hield ook in het laatste kwartaal van 2006 aan. De totale baten kwamen 9% hoger uit dan in het derde kwartaal, op EUR 2.446 miljoen, gedreven door een sterke toename van de netto-commissies en vergoedingen, de verbeterde resultaten bij Treasury en financial markets en de hogere gerealiseerde meerwaarden. De nettorentebaten waren lager als gevolg van een aantal eenmalige meevallers in het derde kwartaal en de vlakke rentecurve.

De nettorentebaten op rentemargeproducten bedroegen EUR 5.087 miljoen over het jaar 2006, een toename van 11% ten opzichte van 2005, oftewel van 7% inclusief de invloed van acquisities. De groei was vooral te danken aan de sterke commerciële activiteit en verbeterde ALM-resultaten. De forse volumegroei werd voor een deel tenietgedaan door krimpende marges. Het onderliggende kredietvolume (exclusief reverse repo's) nam ten opzichte van ultimo 2005 met 14% toe. De nettorentebaten uit ALM profiteerden van de hogere korte rentetarieven, de gestegen ingehouden winst en een licht hogere duration van het eigen vermogen.

De totale leningen aan klanten bedroegen EUR 288 miljard, 3% hoger dan ultimo 2005. De solide onderliggende groei van 14% werd enigszins verhuld door een daling van de reverse repo's bij klanten. De toename van de leningen was te danken aan de groei van de hypothekenportefeuille bij Retail Banking (+15% hoger dan ultimo 2005, naar EUR 57 miljard), van leningen bij Commercial & Private Banking (+14% naar EUR 62 miljard) en van leningen bij Corporate & Institutional Banking en Specialised Finance (+ 37% naar EUR 49 miljard).

Door deze sterke onderliggende volumegroei kwamen de kredietrisicogewogen verplichtingen eind 2006 uit op EUR 222 miljard, 12% hoger dan eind 2005. De totale risicogewogen verplichtingen, inclusief de marktrisicogewogen verplichtingen van EUR 18 miljard, bedroegen eind 2006 EUR 240 miljard, een toename van 13% ten opzichte van 2005.

De nettorentebaten op rentemargeproducten daalden in het vierde kwartaal naar EUR 1.264 miljoen, en kwamen daarmee 3% lager uit dan in het derde kwartaal. De licht hogere nettorentebaten bij alle businesses werden meer dan tenietgedaan door de lagere ALM-resultaten. Ruim de helft van deze afname kan worden verklaard door eenmalige meevallers in het derde kwartaal en de resterende daling was het gevolg van de afvlakking van de rentecurve. Onderliggende leningen aan klanten (exclusief reverse repo's) namen met 1% toe ten opzichte van het kwartaal ervoor, in lijn met een groei van 1% van kredietrisicogewogen verplichtingen naar EUR 222 miljard ultimo 2006.

Het vermogen onder beheer kwam eind 2006 uit op EUR 191 miljard, 16% hoger dan eind 2005. De netto- instroom bereikte een recordbedrag van EUR 17 miljard over heel 2006; daarvan kwam EUR 7 miljard binnen bij Private Banking en EUR 10 miljard bij Fortis Investments. De groei bij Private Banking was grotendeels het gevolg van de uitbreiding van het netwerk en cross-selling aan klanten van Commercial Banking en Trust. De forse netto-instroom bij Fortis Investments kan worden verklaard door de sterke nadruk op de diversificatie van de distributiekanalen, waarbij in landen als Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland onder externe institutionele klanten grote successen werden geboekt.

Netto commissies en vergoedingen bedroegen EUR 2,764 miljoen, een stijging van 21% ten opzichte van
2005. Van deze groei komt 4% op het conto van overnames. Het Bankbedrijf profiteerde van een nieuwe resultaatgerelateerde commissie van EUR 83 miljoen bij Fortis Insurance Belgium uit de verkoop van verzekeringsproducten via het bankkanaal. Zelfs wanneer deze inkomsten buiten beschouwing worden gelaten, stegen de netto commissies en vergoedingen autonoom met 13%. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 15

Deze gezonde groei werd gerealiseerd dankzij vergoedingen voor vermogen onder beheer (+18%) en effectentransacties (+24%). De vergoedingen uit vermogensbeheer profiteerden van een toename van de netto-instroom en de vermogenswaarden. Dit resulteerde in substantieel hogere vergoedingen. De groei van de commissies uit effectentransacties was te danken aan de sterk verhoogde activiteit op de beurzen.

De netto commissies en vergoedingen herstelden zich in het vierde kwartaal, naar EUR 696 miljoen, dankzij de robuuste marktactiviteit waardoor commissies uit effectentransacties na de seizoensdaling in het derde kwartaal weer stegen. Vergoedingen voor vermogensbeheer namen toe door de groei van het beheerd vermogen die werd gegenereerd door een sterke netto-instroom en gunstige marktontwikkelingen.

De meerwaarden op de beleggingsportefeuille bedroegen in 2006 EUR 530 miljoen, een stijging van EUR
33 miljoen, oftewel 7% ten opzichte van 2005. Terwijl de meerwaarden in 2005 grotendeels voor rekening kwamen van obligaties, waren ze in 2006 event-driven en voornamelijk afkomstig uit aandelen. Hierdoor daalde de effectieve belastingdruk.

De gerealiseerde meerwaarden van EUR 168 miljoen op de beleggingsportefeuille in het vierde kwartaal kunnen voornamelijk worden toegeschreven aan de verkoop van aandelen Banksys, in combinatie met de meerwaarden op de aandelen- en obligatieportefeuilles.

Treasury-activiteiten en financial markets lieten over het jaar 2006 een batengroei van 26% zien, naar EUR 1,384 miljoen. Deze activiteiten profiteerden van de sterke handelsresultaten, de hogere marktwaarde van financiële marktinstrumenten en resultaten uit private equity, en de sterke seizoensgebonden effectenfinancieringsactiviteiten in het tweede kwartaal. De bate van EUR 180 miljoen hield verband met een non-qualifying hedge op een deel van de hypotheekportefeuille en werd grotendeels tenietgedaan door een eenmalige boetebetaling van EUR 91 miljoen binnen het concern voor de vervroegde aflossing van een lening en de negatieve herwaardering van derivatenposities. Deze boetebetaling werd als bate verwerkt bij Algemeen, waardoor het effect op concernniveau werd geneutraliseerd.

In het vierde kwartaal stegen de baten uit de treasury-activiteiten en financial markets zeer sterk naar EUR
182 miljoen, van EUR 66 miljoen in het derde kwartaal. Deze toename kan grotendeels worden verklaard door de veranderingen in de reële waarde van de non-qualifying hedge in het derde en vierde kwartaal. Terwijl er in het derde kwartaal een verlies van EUR 74 miljoen werd geboekt, was er in het vierde kwartaal sprake van een bate van EUR 34 miljoen. De negatieve invloed van de stijgende korte rente op Global Markets en de dalende marktwaarde van de credit hedging-portefeuille als gevolg van de strakkere credit spread werden ruimschoots gecompenseerd door de solide klantenactiviteit en de goede handelsresultaten bij Merchant Banking in het vierde kwartaal.

De Overige baten voor heel 2006 kwamen uit op EUR 272 miljoen, gelijk aan 2005. Werd er in 2005 geprofiteerd van een buitengewone terugbetaling uit het Belgische Beschermingsfonds voor deposito's, in
2006 ging er een positieve invloed uit van de hogere inkomsten als gevolg van de doorberekening van kosten aan het Verzekeringsbedrijf.

Het gunstige kredietklimaat resulteerde in zeer lage wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen in
2005 en 2006, voornamelijk als gevolg van een netto vrijval bij Merchant Banking in beide jaren. Bij Commercial Banking verbeterden de bijzondere waardeverminderingen dankzij de sterke onderliggende kredietkwaliteit en Overig Bankbedrijf profiteerde van de vrijvallende voorzieningen in verband met Belgolaise. De wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen voor Retail Banking namen jaar-op-jaar toe. Dit weerspiegelde de hogere kredietvoorzieningen die verband hielden met de integratie van de acquisities in Duitsland en Turkije. De onderliggende kredietkwaliteit bij Retail Banking bleef echter goed.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 16

Wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen stegen in het vierde kwartaal naar EUR 90 miljoen, van het zeer lage niveau van EUR 18 miljoen in het derde kwartaal. Deze stijging was het gevolg van de fors lagere vrijval van voorzieningen bij Merchant Banking en nieuwe kredietvoorzieningen bij Commercial Banking voor specifieke accounts in België en Nederland.

De kredietschadeverhouding (als percentage van de gemiddelde kredietrisicogewogen verplichtingen) bedroeg op jaarbasis 7 basispunten. Dit was in lijn met de verwachtingen en onder de 10 basispunten voor heel 2005. De kredietschadeverhouding voor 2006 was aanzienlijk lager dan de verwachte kredietschadeverhouding van rond de 25 basispunten over de cyclus.

De totale kosten bedroegen EUR 6.315 miljoen voor heel 2006 en lagen daarmee EUR 712 miljoen of 13% hoger dan in 2005. Wordt het effect van acquisities buiten beschouwing gelaten, dan ligt de toename op slechts 8% op jaarbasis en komt de autonome operating leverage uit op 370 basispunten. De kosten- batenverhouding voor 2006 verbeterde met 1% naar 61,2%. Exclusief het effect van acquisities kwam de kosten-batenverhouding in 2006 uit op 59,8%, een verbetering van 2% ten opzichte van 2005.

De personeelskosten stegen met 8% naar EUR 3.625 miljoen over het jaar 2006. Herstructureringskosten van EUR 110 miljoen hielden verband met activiteiten ter verhoging van de kwaliteit van het management in
2005 en met de kosten van vervroegd vertrek ten bedrage van EUR 40 miljoen die in het vierde kwartaal van
2006 werden geboekt. Wanneer beide jaren voor deze bijzondere voorzieningen worden gecorrigeerd, stegen de personeelskosten met 10% jaar-op-jaar, voor een deel als gevolg van acquisities. Autonoom zijn de personeelskosten met 5% gestegen door werving en incidentele loonstijgingen, die gedeeltelijk werden gecompenseerd door bijzondere vrijvallen in ziektekostenverzekeringen en pensioenvoorzieningen.

De personeelskosten stegen in het vierde kwartaal met EUR 36 miljoen oftewel 4% ten opzichte van het derde kwartaal, naar EUR 956 miljoen, als gevolg van de kosten van vervroegd vertrek (EUR 40 miljoen) die in het vierde kwartaal van 2006 werden geboekt.

In het Bankbedrijf groeide het totale aantal FTE's met 6% naar 43.575 eind 2006, een stijging van 2.638 FTE's ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ongeveer de helft van deze groei kan worden toegeschreven aan autonome werving ter ondersteuning van de sterke commerciële activiteit bij Commercial & Private Banking en Merchant Banking.

Overige kosten bedroegen EUR 2.690 miljoen voor heel 2006, een stijging van 20% ten opzichte van 2005. Deze toename was voor een deel het gevolg van de integratie van acquisities. De autonome groei komt daarmee op 15%, in lijn met de batengroei. De overige kosten stegen voornamelijk door investeringen in de technologische infrastructuur, consultancy, branding en andere initiatieven ter ondersteuning van onze groeiplannen voor de lange termijn.

De overige kosten bestonden in het vierde kwartaal voor een groot deel uit eenmalige kosten en een forse intensivering van de investeringen en bedroegen in totaal EUR 803 miljoen, een stijging van EUR 174 miljoen ten opzichte van het derde kwartaal. De consolidatie van het in Houston gevestigde Cinergy, Marketing & Trading bracht EUR 13 miljoen aan extra kosten met zich mee vergeleken met het kwartaal ervoor. Ongeveer de helft van de resterende kostenstijging van EUR 161 miljoen kan worden toegeschreven aan de versnelde investeringen in onze groeistrategie, voornamelijk in marketing en branding, verbetering van de technologische infrastructuur, het uitrollen van consumer finance in Duitsland en de uitbreiding van de distributiekanalen in Turkije. De kostenstijging kan verder worden verklaard door grote eenmalige uitgaven die in het vierde kwartaal werden verantwoord.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 17

In 2006 bedroeg de effectieve belastingdruk 18%, en was daarmee 5% lager dan in 2005. Deze daling hield verband met de opbouw van de handelsbaten en hogere belastingvrije meerwaarden afkomstig uit aandelen. De oprichting van een treasurycentrum begin 2006 heeft ook bijgedragen aan de lagere effectieve belastingdruk.


2.2. Ontwikkelingen Bankbedrijf per business (zie voor meer informatie het Financial & Operational Review)


2.2.1. Retail Banking

Kerncijfers ­ Retail Banking Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie

Nettowinst (in EUR miljoen) 1.090 862 26% 214 208 3%

Kosten-batenverhouding 65,4% 65,8% 71,5% 70,6% Operating leverage 0.7%

FTE's 17.030 14.186 20% 17.030 16.874 1%

Bij Retail Banking klom de nettowinst tot boven de EUR 1 miljard, naar EUR 1.090 miljoen voor heel 2006 ­ een stijging van 26% ten opzichte van 2005. Deze sterke toename werd gedreven door een 15% batengroei dankzij hogere commissies, gestegen inkomsten uit ALM-activiteiten en een lagere belastingdruk. De totale lasten namen met 14% toe, wat neerkomt op een operating leverage voor 2006 van 65 basispunten, ondanks forse investeringen in groei. Exclusief de consolidatie van Consumer Finance Duitsland en Retail Bank Turkije lag de totale batengroei met 11% ruim boven de kostenstijging van 6%. Dit kwam neer op een autonome operating leverage van 570 basispunten.

De nettowinst liet in het vierde kwartaal een lichte stijging zien ten opzichte van het derde kwartaal, naar EUR 214 miljoen. De batengroei van 10% en de lagere mutatie in waardeverminderingen werden deels tenietgedaan door een kostenstijging van 12% en een 6% hogere effectieve belastingdruk.


2.2.2. Merchant Banking

Kerncijfers ­ Merchant Banking Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie

Nettowinst (in EUR miljoen) 1.348 1.007 34% 139 231 (40%)

Kosten-batenverhouding 52,1% 57,5% 81,0% 69,8% Operating leverage 11,1%

FTE's 4.995 4.159 20% 4.995 4.749 5%

De nettowinst liet in 2006 een zeer sterke groei zien van 34% naar EUR 1.348 miljoen. Deze groei was grotendeels te danken aan een forse stijging van de totale baten van 19% naar EUR 2.744 miljoen, wat neerkwam op een operating leverage van 11%. Alle business lines profiteerden van de aanhoudend sterke commerciële activiteit die leidde tot een forse groei van 24% in zakelijke kredieten, verhoogde cross-selling en uitzonderlijk goede handelsresultaten en resultaten in de private equity-portefeuille.

Snelgroeiende specifieke producten en klantsegmenten bij Merchant Banking zoals Energy, Commodities & Transportation (ECT), Structured Products en Securities Financing slaagden erin hun leidende posities binnen Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 18

de Benelux verder te versterken en in Azië en Noord-Amerika uit te breiden. Deze duurzame niches waren in 2006 in toenemende mate de motor achter de groei van Merchant Banking en zijn nu goed voor meer dan 50% van de totale baten. ECT genereerde 19% van de totale baten, dienstverlening aan hedgefunds en andere institutionele beleggers 27%, en structured products en complexe financieringsoplossingen voor financiële instellingen namen 9% voor hun rekening.

Totale baten bedroegen in het vierde kwartaal EUR 505 miljoen, een stijging van 2% ten opzichte van het kwartaal ervoor. De groei werd ondersteund door een stijging van 2% van de netto rentebaten op rentemargeproducten en van 3% in netto commissies en vergoedingen. Het handelsresultaat bleef stabiel. De hogere lasten, voornamelijk als gevolg van personeelswerving en integratiekosten die verband hielden met overnames, en de lagere vrijval van voorzieningen voor bijzondere waardeverminderingen deden de nettowinst op kwartaalbasis met 40% dalen.


2.2.3. Commercial & Private Banking

Jaar Kerncijfers ­ Commercial & Private Banking 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie

Nettowinst (in EUR miljoen) 671 460 46% 113 152 (26%)

Kosten-batenverhouding 60,0% 61,7% 66,2% 62,9% Operating leverage 3,5%

FTE's 8.024 6.119 31% 8.024 7.810 3%

In 2006 bedroeg de nettowinst EUR 671 miljoen en lag daarmee 46% hoger dan in 2005. De totale baten stegen met 20% naar EUR 2.502 miljoen. Daarvan was 15% autonoom dankzij een sterke toename van de netto rentebaten (15%), de netto commissies en vergoedingen (20%) en de verbeterde resultaten uit ALM- activiteiten. Met een stijging van de autonome kosten van 6% beliep de autonome operating leverage 9%.

De nettowinst daalde met EUR 39 miljoen naar EUR 113 miljoen in het vierde kwartaal van 2006: de hogere commissie-inkomsten werden meer dan tenietgedaan door een hogere verandering in bijzondere waardeverminderingen en de stijgende totale kosten. De totale baten klommen met 14% ten opzichte van het derde kwartaal; de netto rentebaten lieten een stijging van 2% zien en de netto commissies en vergoedingen een stijging van 12%. De volumes herstelden zich na het traditioneel zwakke derde kwartaal. De batengroei kan verder op het conto worden geschreven van de verbeterde resultaten uit ALM-activiteiten. De totale kosten stegen met 20% op kwartaalbasis als gevolg van extra marketingkosten, investeringen in IT-projecten en een aantal eenmalige lasten.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 19


3. Verzekeringsbedrijf

Kerncijfers ­ Verzekeringsbedrijf Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie (in EUR miljoen)

Nettowinst exclusief resultaat op desinvesteringen 1.420 1.225 16% 333 367 (9% )
- Leven 924 748 24% 245 203 21%
- Niet-leven 496 477 4% 88 164 (46% )
- Algemeen

Desinvesteringen

Nettowinst 1.420 1.225 16% 333 367 (9% )

Operating leverage (4,3% ) FTE's 13.106 13.083 0% 13.106 13.094 0%

Leven
Bruto verzekeringspremies 9.147 8.256 11% 3.283 1.954 68% Beleggingscontracten zonder discretionaire winstdeling 2.978 3.225 (8% ) 984 653 51% Bruto-instroom 12.125 11.481 6% 4.267 2.607 64%

Technisch resultaat 638 691 (8% ) 171 166 3% Operationele marge 811 858 (5% ) 220 216 2%

Niet-leven
Bruto verzekeringspremies 5.033 4.775 5% 1.080 1.163 (7% )

Technisch resultaat 573 537 7% 91 183 (50% ) Operationele marge 606 576 5% 116 183 (37% ) Combined ratio 96,1% 96,0% 101,4% 93,8%

Analyse


· Nettojaarwinst 16% hoger naar EUR 1.420 miljoen, gedreven door sterke resultaten in Leven · Bruto-instroom Leven stijgt met 6% naar EUR 12,1 miljard; vermogen onder beheer 8% hoger, naar EUR 91 miljard

· Forse groei van de value added by new business (+24%) en de embedded value (+27%)
· Bruto verzekeringspremies in Niet-leven klimmen met 5% naar EUR 5,0 miljard met een stabiele combined ratio van 96,1%

Het Verzekeringsbedrijf heeft in 2006 weer een uitstekend resultaat geboekt en zijn positie in vrijwel alle markten verstevigd. Naast zijn leidende marktpositie in verschillende Europese markten is de positie in een aantal landen in Azië verder versterkt. De samenwerkingsverbanden van Fortis Insurance met vooraanstaande lokale spelers in Europa en Azië leveren een belangrijke bijdrage aan de instroom van buiten de Benelux, en in Duitsland, Rusland, Oekraïne en Turkije zijn in 2006 nieuwe activiteiten opgestart en bedrijven overgenomen; in 2007 zal Fortis Insurance operationeel zijn op de Indiase markt.

De nettowinst nam in 2006 met 16% toe, naar EUR 1.420 miljoen. Leven was goed voor een stijging van 24% naar EUR 924 miljoen en Niet-leven klom met 4% naar een nettowinst van EUR 496 miljoen. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 20

In Leven was de groei van het resultaat vóór belastingen (+11%) het gevolg van de verbeterde beleggingsresultaten en hogere meerwaarden, die voor een deel werden tenietgedaan door de resultaatgerelateerde commissie die werd betaald aan Retail Banking in België. Een lagere effectieve belastingdruk droeg verder bij aan de nettowinstgroei. Deze was het gevolg van een gunstigere samenstelling van de meerwaarden.

Het technisch resultaat in Niet-leven nam met 7% toe. Het hogere technisch resultaat bij Ongevallen & Ziekte op de Nederlandse markt en de verbeterde prestaties bij Motorrijtuigen compenseerden ruimschoots de lagere resultaten bij Brand. De nettowinst in Niet-leven steeg met 4%, in lijn met het hogere technisch resultaat.

De nettowinst daalde in het vierde kwartaal met 9% naar EUR 333 miljoen. De hogere resultaten bij Leven werden meer dan tenietgedaan door de (seizoensgebonden) lagere resultaten bij Niet-leven.

De kosten stegen in 2006 met 7% als gevolg van nieuwe productie, overgenomen distributieactiviteiten en integratiekosten. De kosten in Nederland bleven nagenoeg stabiel terwijl de volumes groeiden. In België stegen de kosten door de integratie van Fortis AG en FB Verzekeringen. De kosten van de internationale activiteiten kwamen eveneens hoger uit als gevolg van de voortzetting van de internationale groeistrategie van Fortis Insurance en de acquisitie van Outright (overgenomen door Fortis UK), die in het jaarresultaat werd verantwoord.

De verzekeringsactiviteiten van Insurance Belgium, Insurance Netherlands en Insurance International werden gebundeld onder het leiderschap van één CEO. Door de nieuwe organisatie zal Fortis Insurance in staat zijn om de kerncompetenties en middelen beter op elkaar af te stemmen en om grensoverschrijdende synergie te creëren. Fortis Insurance verwacht baat te hebben bij de uitwisseling van best practices en de versterking van het lokale karakter van de business ter ondersteuning van de groeistrategie. Het Verzekeringsbedrijf formuleert een strategie die zich richt op product/marktinnovatie, multi-channel distributie, uitmuntende operationele prestaties, internationale expansie en een organisatie die in staat is om vooruit te lopen op ontwikkelingen in de verzekeringsbranche.

Leven

De bruto-instroom in Leven kwam in 2006 uit op EUR 12.125 miljoen, een stijging van 6% ten opzichte van 2005. De Leven-activiteiten profiteerden in het vierde kwartaal van een uitzonderlijk omvangrijk collectief levencontract in Nederland waarbij een bedrag van EUR 710 miljoen was gemoeid. Exclusief dit contract stond tegenover de groei in Nederland (3%) en België (4%) een lagere instroom in Portugal als gevolg van de bewuste keuze van Fortis om zich in dat land sterker te richten op rendement dan op productie. De bruto- instroom bedroeg in het vierde kwartaal EUR 4.267 miljoen, een groei van maar liefst 64%. Wanneer bovengenoemd verzekeringscontract buiten beschouwing wordt gelaten, steeg de instroom in Leven met 36% dankzij de traditionele eindejaarsrally die zich in alle landen voordeed en met name in België bijzonder sterk was.

Het resultaat vóór belastingen steeg in Leven met 11% naar EUR 1.161 miljoen, waarbij de onderliggende winstgevendheid in alle businesses verbeterde. Fortis Insurance Belgium ondervond de gevolgen van de resultaatgerelateerde commissie van EUR 75 miljoen die in 2006 voor het eerst werd betaald aan Fortis Bank Belgium. Grotere volumes in vermogen onder beheer, hogere meerwaarden en de lagere effectieve belastingdruk tilden de nettowinst naar EUR 924 miljoen, een stijging van 24%. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 21

Marktconforme Embedded Value

Insurance Insurance Insurance Insurance in EUR miljoen Totaal Belgium Netherlands International Embedded Value ultimo 2005 10.830 4.094 5.612 1.124

Wijzigingen beginstand (208) (130) (58) (20)

Embedded Value begin 2006 10.623 3.964 5.554 1.105 Bereikte vermeerdering gedurende het 2.898 1.442 1.248 208 jaar

Gecumuleerde waarde ultimo 2006 13.521 5.406 6.802 1.313 Mutatie jaar-op-jaar 27% 36% 22% 19%

Uitkering dividend aan Fortis (1.214) (573) (553) (88)

Embedded Value ultimo 2006 12.307 4.833 6.249 1.225

De Embedded Value van de levensverzekeringsactiviteiten geeft extra informatie over de waarde van de bestaande portefeuille en de waarde van de nieuwe productie.

De cijfers voor 2006 zijn berekend volgens de European Embedded Value (EEV)-grondslagen. De overgang op de marktconforme waardering van de Embedded Value, waarmee in 2005 een begin werd gemaakt, is hiermee afgerond. De Value Added by New Business (VANB) is berekend volgens dezelfde marktconforme benadering die voor de berekening van de totale Embedded Value (EV) werd gebruikt.

Na correctie voor de wijzigingen beginstand nam de Embedded Value toe met 27% naar EUR 13,5 miljard vóór dividend. Deze stijging is grotendeels het gevolg van een sterke VANB, hogere rentetarieven en een forse toename van de aandelenkoersen.

Na de dividenduitkering aan Fortis bereikte de Embedded Value ultimo 2006 een bedrag van EUR 12,3 miljard.

Value added by new business - Traditionele Methode (1)

Marge op nieuwe in EUR miljoen VANB (2) PVNBP (3) productie Jaar Jaar Jaar Jaar Jaar Mutatie Jaar 2005 Mutatie 2006 2005 2006 2006 2005 Insurance Belgium 240 164 46% 4.760 4.837 (2%) 5,04% 3,39% Insurance Netherlands 50 45 9% 2.051 2.044 0% 2,42% 2,22% Insurance International 84 91 (8%) 3.705 3.346 11% 2,26% 2,72% Insurance Totaal 373 300 24% 10.516 10.227 3% 3,55% 2,94%

(1) Een look-through benadering is toegepast op de nieuwe resultaatgerelateerde commissie tussen Fortis Insurance Belgium en Fortis Retail Bank Belgium; dit houdt in dat er in de EV en de VANB geen rekening is gehouden met eventuele betalingen in het kader van deze commissieregeling
(2) VANB: Value Added by New Business (3) PVNBP: Present Value of New Business Premiums Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 22

Value added by new business* - Marktconforme Methode (1)

Marge op nieuwe in EUR miljoen VANB (2) PVNBP (3) productie FY 2006 FY 2006 FY 2006 Insurance Belgium 189 5.169 3,66% Insurance Netherlands 85 2.344 3,64% Insurance International 103 3.822 2,69% Insurance Total 377 11.335 3,33%


* Een look-through benadering is toegepast op de nieuwe resultaatgerelateerde commissie tussen Fortis Insurance Belgium en Fortis Retail Bank Belgium; dit houdt in dat er in de EV en de VANB geen rekening is gehouden met eventuele betalingen in het kader van deze commissieregeling

De Value Added by New Business (VANB) wordt berekend volgens dezelfde marktconforme benadering die wordt gebruikt voor de berekening van de totale Embedded Value (EV). De nieuwe productie in Leven wordt gemeten aan de hand van de (marktconforme) Present Value of New Business Premiums (PVNBP). De VANB en de PVNBP 2006 zijn, ter vergelijking, ook berekend volgens de traditionele methode.

Op traditionele basis steeg de VANB met 24% van EUR 300 miljoen naar EUR 373 miljoen, grotendeels als gevolg van de grotere volumes bij Insurance International en hogere gemiddelde marges. Deze hogere marges kwamen voornamelijk voor rekening van de stijgende beleggingsmarges bij Insurance Belgium uit de risicopremies op aandelen en vastgoed. De marktconforme VANB steeg verder, naar EUR 377 miljoen, ondanks het feit dat de margestijgingen onder de marktconforme benadering niet direct worden verantwoord. Dit kwam neer op een toename van 26% ten opzichte van 2005 als gevolg van andere wijzigingen, zoals met name de daling van de vermogenskosten. De totale marge op nieuwe productie bleef sterk op 3,33%.

Niet-leven
Bruto verzekeringspremies in Niet-leven stegen met 5% naar EUR 5.033 miljoen. Deze groei was te danken aan de hogere volumes bij International en Belgium, die de lichte daling in Nederland als gevolg van het besluit om niet deel te nemen aan de prijzenoorlog bij ziektekostenverzekeringen meer dan goedmaakten. Alle productcategorieën droegen bij aan de volumegroei op jaarbasis. Door de aanhoudend sterke groei bij Belgium, dat het beter deed dan de markt, en de succesvolle affinity-marketingstrategie in het VK stegen de bruto verzekeringspremies bij het Schadebedrijf met 7%. De bruto verzekeringspremies bij Ongevallen & Ziekte lieten een stijging van 3% zien dankzij de sterke groei in de zorg in België en de reclamecampagne voor gezondheidsproducten in Portugal.

Het technisch resultaat in Niet-leven klom met 7% naar EUR 573 miljoen als gevolg van volumegroei en een stabiele combined ratio van 96,1%. Deze uitstekende resultaten kunnen op het conto worden geschreven van Ongevallen & Ziekte en Motorrijtuigen in Nederland, die de lagere resultaten bij Brand meer dan compenseerden. De Nederlandse Ongevallen & Ziekte-activiteiten hebben een uitzonderlijk sterke combined ratio van 82,5% dankzij selectieve acceptatie en een gunstig schadeverloop. Fortis als geheel liet een lichte stijging zien van de combined ratio bij het Schadebedrijf, naar 98,4%. Het verbeterde technisch resultaat bij Motorrijtuigen kon de hogere schadefrequentie bij Brand niet geheel goedmaken. Het resultaat bij Fortis Corporate Insurance bleef sterk. De nettowinst groeide dankzij deze gunstige ontwikkelingen met 4% naar EUR 496 miljoen.

De storm Kyrill heeft in januari 2007 in West-Europa grote schade aangericht. Het totaal van de schadeclaims voor de Niet-leven-activiteiten van Fortis in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk wordt nu geschat op rond de EUR 70 miljoen vóór belasting.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 23

3.2. Resultaten Verzekeringsbedrijf per business (voor volledige informatie zie het Financial & Operational Review)

3.2.1. Insurance Belgium

Kerncijfers ­ Verzekeringsbedrijf België Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie (in EUR miljoen)

Nettowinst 553 488 13% 133 146 (9% ) Bruto-instroom Leven 5.474 5.280 4% 1.813 1.299 40% Bruto verzekeringspremies Niet-leven 1.270 1.164 9% 295 311 (5% ) Combined ratio 99,0% 97,1% 98,3% 100,2%

Operating leverage (7,0% ) FTE's 5.182 5.003 4% 5.182 5.129 1%

De nettowinst bij Fortis Insurance Belgium is in 2006 sterk toegenomen, tot EUR 553 miljoen. Die stijging van 13% ten opzichte van 2005 werd behaald ondanks de EUR 83 miljoen aan resultaatgerelateerde commissie aan Fortis Retail Banking, waarmee in 2006 voor het eerst is begonnen. Dat laatste bedrag werd ruimschoots gecompenseerd door de hogere netto gerealiseerde meerwaarden en de lagere belastingdruk (vanwege de samenstelling van de meerwaarden). In vergelijking met het derde kwartaal kwam de nettowinst voor het vierde kwartaal 9% lager uit. In het derde kwartaal werd namelijk geprofiteerd van een zeer lage belastingdruk.

De totale instroom bedroeg EUR 6.744 miljoen in 2006, een stijging van 5% ten opzichte van 2005. Bij Leven was de instroom 4% hoger en bij Niet-leven 9%. Volgens de laatste marktprognoses van Assuralia, de Belgische beroepsvereniging voor verzekeringsondernemingen, klom het marktaandeel individueel leven van Fortis Insurance Belgium van 20% in 2005 naar 28% in 2006. In de Niet-levenmarkt groeide het marktaandeel van 13% naar 14%.

De kosten pakten 9% hoger uit. De volumegroei en de kosten van de integratie van Fortis AG en FB Verzekeringen waren hier debet aan. Diezelfde volumegroei lag tevens ten grondslag aan de stijging van het aantal FTE's van 5.003 naar 5.182. Bij Interparking, onderdeel van Fortis Real Estate, nam het aantal FTE's toe met 76 als gevolg van acquisities in Spanje en nieuwe parkeerplaatsen bij Duitse stations (onderdeel van een nieuwe deal met Deutsche Bahn). Het aantal FTE's bij de verzekeringsactiviteiten steeg overeenkomstig de wervingsdoelstellingen met 103. Deze uitbreiding hangt samen met de aanhoudend sterke groei van de business.

Fortis Insurance Belgium werd ook in 2006 weer uitgeroepen tot `best service provider' in het ICMA- onderzoek onder verzekeringsmakelaars (december 2006). Uit deze bekroning blijkt duidelijk dat de fusie tussen Fortis AG en FB Verzekeringen en de daarmee samenhangende integratie-inspanningen niet ten koste zijn gegaan van de concurrentiepositie of commerciële focus van Fortis Insurance Belgium.

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 24

3.2.2. Insurance Netherlands

Kerncijfers ­ Verzekeringsbedrijf Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie Nederland
(in EUR miljoen)

Nettowinst 624 534 17% 150 155 (3% ) Bruto-instroom Leven 3.437 2.635 30% 1.380 632 * Bruto verzekeringspremies Niet-leven 1.943 1.969 (1% ) 372 397 (6% ) Combined ratio 90,6% 92,2% 102,5% 86,2%

Operating leverage (0,6% ) FTE's 4.210 4.652 (10% ) 4.210 4.258 (1% )

Bij Fortis Insurance Netherlands kwam de nettowinst op EUR 624 miljoen uit, 17% hoger dan het toch al goede resultaat voor 2005. Deze solide performance kwam voor rekening van een uitstekende combined ratio Niet-leven, een sterke ontwikkeling bij Leven, strenge kostenbeheersing en een lagere gemiddelde belastingdruk ­ en werd deels tenietgedaan door lagere meerwaarden.

De totale nettowinst was het vierde kwartaal iets lager: EUR 150 miljoen, nog altijd een verdubbeling van het nettowinstcijfer voor hetzelfde kwartaal van 2005. Tegenover de verbeterde prestaties bij Leven stonden de nadelige seizoenseffecten bij Niet-leven.

De totale bruto-instroom Leven en Niet-leven klom met 17% naar EUR 5.380 miljoen. Inbegrepen in dat cijfer is een bijzonder collectief levencontract ter waarde van EUR 710 miljoen in het vierde kwartaal. Zonder dit contract ging het totale premie-inkomen met slechts 1% omhoog. De bruto-instroom kwam bij Leven het vierde kwartaal 6% hoger uit dan het kwartaal daarvoor, als het bijzondere collectieve contract buiten beschouwing wordt gelaten.

De kosten bleven goed onder controle. Er werd geprofiteerd van de integratie van Fortis ASR, die in 2006 werd afgerond. Ondanks loonstijgingen, volumegroei en het feit dat SOS International (een hulpverleningsorganisatie die wereldwijd hulp coördineert aan gestrande reizigers) in het vierde kwartaal voor het eerst werd geconsolideerd, daalden de kosten met 1% naar EUR 553 miljoen. Exclusief de met SOS samenhangende uitgaven, waren de kosten 3% lager.

Het aantal FTE's bedroeg eind 2006 4.210, 5% minder dan jaarultimo 2005 (4.416) en zonder de 236 FTE's die nu onder Group Resources vallen.

3.2.3. Insurance International

Kerncijfers ­ Insurance International Jaar 2006 Jaar 2005 Mutatie K4 2006 K3 2006 Mutatie (in EUR miljoen)

Nettowinst 243 203 20% 50 66 (24% ) Bruto-instroom Leven 3.214 3.566 (10% ) 1.074 676 59% Bruto verzekeringspremies Niet-leven 1.820 1.642 11% 413 455 (9% ) Combined ratio 100,1% 100,1% 102,9% 97,3% Operating leverage (4,8% ) FTE's 3.714 3.428 8% 3.714 3.707 0%

Voor Fortis Insurance International was ook 2006 weer een uitstekend jaar. De nettowinst snelde 20% omhoog naar EUR 243 miljoen (tegen EUR 203 miljoen in 2005). Deze fors hogere winst (+63% naar EUR 85 miljoen) kwam op het conto van het levenbedrijf en met name van de activiteiten in Azië. Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 25

Bij Niet-leven klom de nettowinst met 5% dankzij aanhoudend effectieve underwriting en goed risicobeheer. De kosten stegen naar EUR 411 miljoen door de verdere implementatie van de strategie en de voortgaande investeringen in de groei. In vergelijking met het derde kwartaal daalde de nettowinst bij Niet-leven in het vierde kwartaal als gevolg van seizoensfactoren met 24%.

In 2006 is aanzienlijke voortgang geboekt met het aanboren van nieuwe markten. Zo werd met twee partners ­ Industrial and Development Bank of India (IDBI) en Federal Bank ­ een joint venture-overeenkomst getekend, met als doel een nieuw verzekeringsbedrijf op te zetten dat in 2007 van start gaat.

Fortis heeft in 2006 in Rusland een nieuwe levensverzekeringsmaatschappij opgericht. De nieuwe onderneming werkt met een geavanceerd IT-systeem dat ook door de Chinese joint venture Taiping Life wordt gebruikt. Het productaanbod bestaat uit overlijdensrisicoverzekeringen, kapitaalverzekeringen en pensioenverzekeringen.

Fortis heeft verder twee levensverzekeraars verworven, één in Oekraïne en één in Duitsland. Deze nieuwe aanwinsten beginnen in 2007 met de verkoop van levensverzekeringsproducten onder het Fortis-merk. In Duitsland wordt de afzet van verzekeringsproducten ondersteund met het Credit4Me-concept. In Oekraïne wordt hetzelfde IT-systeem gebruikt als bij Taiping Life en in Rusland.

Tot slot heeft Fortis in maart 2007 aangekondigd een meerderheidsbelang van meer dan 50% te zullen verwerven in PCI, een verzekeraar met een beursnotering in Hongkong.

Voor meer informatie over de jaarresultaten voor 2006 verwijzen wij u naar het "Financial and Operational Review", onze "Analyst Presentation" en "Consolidated Quarterly Financial Report".

Deze documenten vindt u op onze website: www.fortis.com

Persconferentie, Brussel
8 maart, 11.00 uur CET
Webcast: www.fortis.com
Inbelnummers:

+44 207 365 18 32 (Verenigd Koninkrijk)
+32 2 400 3463 (België)

+31 20 713 2790 (Nederland)

Investor Day, Brussel
9 maart, 10.00 uur CET
Webcast: www.fortis.com
Inbelnummers:

+44 207 365 18 43 (Verenigd Koninkrijk)
+32 2 400 6875 (België)

+31 207 132 936 (Nederland) Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 26

Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren. Wij bieden onze particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het intermediair en via andere distributiepartners. Met een marktkapitalisatie van EUR 42,4 miljard (28/2/2007) behoort Fortis tot de twintig grootste financiële instellingen van Europa. Onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in 50 landen en de toewijding en de professionaliteit van onze 60.000 medewerkers stellen ons in staat om mondiale kracht te combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale dienstverlening. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com.

Perscontacten:

Brussel: +32 (0)2 565 35 84 Utrecht: +31 (0)30 226 32 19

Investor Relations:

Brussel: +32 (0)2 565 53 78 Utrecht: +31 (0)30 226 32 20

Fortis Jaarresultaten 2006 | 8 maart 2007 | 27


---- --

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/08/S055-jaarresultaten-2006-van-fortis.html" title="Jaarresultaten 2006 van Fortis"]