Time : 12:30:00
Date : 08 March 2007
Sender Name: Aries

Resultaten van het Nationale Kleerkastonderzoek

Bijna 40.000 vrouwen en mannen leggen de binnenkant van hun kleerkast bloot

Iedereen doet al eens een miskoop en flink wat kleren komen zelden of nooit de kleerkast uit. Dat zijn de belangrijkste vaststellingen van de Nationale Kleerkastenquête door e5-mode. Niet alleen vrouwen, maar ook mannen geven toe dat ze regelmatig kleren kopen die ze daarna nooit meer dragen.

Zelfbeeld en aangekochte kledij: een verschillend verhaal Het Kleerkastonderzoek werd online en via een enquêteformulier, dat werd verdeeld in de e5-mode winkelpunten alsook via enkele damesbladen, gehouden. Bijna 40.000 mensen antwoordden op het onderzoek. 70 procent van de antwoorden kwamen binnen via de online-enquête en 30 procent via het papieren enquêteformulier. Er zijn geen substantiële verschillen in de antwoorden uit Vlaanderen en Wallonië.

Het Kleerkastonderzoek toont aan dat ons zelfbeeld niet altijd strookt met de realiteit in de kleerkast. 64 procent van de vrouwen is ervan overtuigd dat ze een eigen kledingstijl hebben gevonden. 74 procent zegt te weten welke kleur het best bij hun persoon past.

Helaas voor deze mannen en vrouwen, maar de kleerkast geeft hen al te vaak ongelijk. Een derde van de vrouwen neemt kleren uit de rekken die later in het
pashokje helemaal niet bij hun blijken te passen. Heel vaak proberen vrouwen kleren aan die ze op de mannequinpoppen in de winkel zien hangen. En 45 procent wil heel graag bijgestaan worden bij het kiezen van kledij. Uit angst voor een nieuwe miskoop?
Want, wanneer ze thuis voor de spiegel staan, verandert 73 procent van de vrouwen al eens van outfit nadat ze is aangekleed. Hoor je de heren nu zachtjes grinniken en opmerkingen maken over de besluiteloosheid van hun vrouw? Onterecht, want ook 55 procent van de mannen kleedt zich wel eens opnieuw aan. Misschien op aandringen van mevrouw omdat ze niet naast een wat mal figuur op straat wil verschijnen... 90 procent van de vrouwen geeft toe dat ze wel eens een miskoop
begaan en bij 10 procent gebeurt dit zelfs regelmatig.

Ons lichaam en de gedroomde kledij: een voortdurende strijd De komst van de kinderen, een wat gastronomischer leven, je af en toe laten verleiden door zoetigheden... Het leidt allemaal tot probleemzone nummer 1 bij het figuur van de vrouw: het buikje. 60 procent van de vrouwen zou graag iets minder rond zijn.
Ook over de heupen (43%) en het achterwerk (31%) maken ze zich wel eens zorgen. Grote borsten en zware armen zijn een belangrijker obstakel dan te kleine borsten of te korte benen. Opmerkelijk: 3,8 procent van de vrouwen beweert geen probleemzones te hebben. En maar liefst één vijfde van de mannen denkt over de
perfecte maten te beschikken.

Maatje meer of op dieet als de zon verschijnt
Nog niet eens een kwart van de vrouwen heeft een maatje 38 of minder. Eens een vrouw de leeftijd van 35 voorbij is, wordt dit aantal zelfs gevoelig kleiner.
Bij 56 procent van de vrouwen heeft het boven- en onderlichaam een andere maat.
Wanneer je mannen naar hun maat vraagt, blijft één derde doorgaans met de mond vol tanden staan. Ze kennen hun eigen maten immers niet. Voor vrijwel iedereen die vindt dat ze een maatje teveel hebben, betekenen de eerste zonnestralen in de lente ook het signaal om te gaan lijnen. Pas wanneer we de 65 gepasseerd zijn, leggen we ons meer en meer neer bij onze maten en gewicht. Niet alleen vrouwen leggen zichzelf vaak een erg streng dieet op. Ook 34 procent van de mannen let op zijn voeding als de lente zich aankondigt.

31 procent koopt wel eens een maatje te klein, waarbij de helft hoopt dat dit hen zal stimuleren om af te slanken. En bijna de helft koopt bewust een maatje te groot, deels voor het comfort en deels om probleemzones te verdoezelen.

De verborgen verleiders in de winkel
Het overkomt ieder van ons wel eens. Je stapt de winkel binnen met die ene broek of dat rokje in gedachten en je komt aan de kassa met nog heel wat andere kledingstukken. 60 procent van de klanten laat zich regelmatig beïnvloeden door deze verborgen verleiders. En dat heeft heel wat gevolgen... 90 procent van de dames geeft toe dat ze achteraf al eens spijt heeft van een aankoop. Impulsief aankoopgedrag ligt bij 70 procent van hen aan de basis, terwijl ze zich ook af en toe laten beïnvloeden door een emotioneel moment. Mannen doen duidelijk veel minder miskopen. Het verschil is heel gemakkelijk uit te leggen. 62 procent van de heren stapt samen met zijn partner de winkel binnen, terwijl 70 procent van de vrouwen meestal alleen gaan shoppen.

Kleren voor één dag
Bij 38 procent van de vrouwen blijven vier op tien kledingstukken voor altijd in de kast hangen. Slechts 6 procent beweert alles te dragen wat ze aankopen. Bij de heren is dit 13 procent. 61 procent van de vrouwen staat 's ochtends vaak vol twijfels voor de kleerkast omdat ze 'niets heeft om aan te doen'. 76 procent van de vrouwen koopt af en toe kleren die ze maar één keer dragen.

Werk aan de winkel voor stijlconsulentes
Kortom, uit deze Kleerkastenquête blijkt duidelijk dat de consument wel denkt dat hij of zij zijn eigen stijl en kleur kent, maar een blik in de kleerkast vertelt duidelijk een ander verhaal. Heel veel miskopen blijven jarenlang in de kast hangen en zorgen enkel voor een hoop frustratie aan het begin van de dag. e5-mode wil deze klanten de hand reiken. In elke winkel staat voortaan een stijlconsulente ter beschikking van de klanten. Ze kan de klanten wegwijs maken in de stijl en het kleurenpallet die het
best bij hen passen.

e5-mode
Joost De Graeve (CEO)
Hoogkamerstraat 1, 9100 Sint-Niklaas
Tel. 03/760.39.11 - fax 03/760.39.10
info@e5-mode.be

Persrelaties:
ARIES
Martine Baetslé en Martine Van Rumst
Kasteeldreef 76, 9120 Beveren
Tel. 03/760.16.26. - fax: 03/760.16.27
martinebaetsle@ariespr.be
en martinevanrumst@ariespr.be