Time : 12:30:00
Date : 08 March 2007
Sender Name: Aries
Resultaten van het Nationale Kleerkastonderzoek
Bijna 40.000 vrouwen en mannen leggen de binnenkant van hun kleerkast
bloot
Iedereen doet al eens een miskoop en flink wat kleren komen zelden of
nooit de kleerkast uit. Dat zijn de belangrijkste vaststellingen van
de Nationale Kleerkastenquête door e5-mode. Niet alleen vrouwen, maar
ook mannen geven toe dat ze regelmatig kleren kopen die ze daarna
nooit meer dragen.
Zelfbeeld en aangekochte kledij: een verschillend verhaal Het
Kleerkastonderzoek werd online en via een enquêteformulier, dat werd
verdeeld in de e5-mode winkelpunten alsook via enkele damesbladen,
gehouden. Bijna 40.000 mensen antwoordden op het onderzoek. 70
procent van de antwoorden kwamen binnen via de online-enquête en 30
procent via het papieren enquêteformulier. Er zijn geen substantiële
verschillen in de antwoorden uit Vlaanderen en Wallonië.
Het Kleerkastonderzoek toont aan dat ons zelfbeeld niet altijd
strookt met de realiteit in de kleerkast. 64 procent van de vrouwen
is ervan overtuigd dat ze een eigen kledingstijl hebben gevonden. 74
procent zegt te weten welke kleur het best bij hun persoon past.
Helaas voor deze mannen en vrouwen, maar de kleerkast geeft hen al te
vaak ongelijk. Een derde van de vrouwen neemt kleren uit de rekken
die later in het
pashokje helemaal niet bij hun blijken te passen. Heel vaak proberen
vrouwen kleren aan die ze op de mannequinpoppen in de winkel zien
hangen. En 45 procent wil heel graag bijgestaan worden bij het kiezen
van kledij. Uit angst voor een nieuwe miskoop?
Want, wanneer ze thuis voor de spiegel staan, verandert 73 procent
van de vrouwen al eens van outfit nadat ze is aangekleed. Hoor je de
heren nu zachtjes grinniken en opmerkingen maken over de
besluiteloosheid van hun vrouw? Onterecht, want ook 55 procent van de
mannen kleedt zich wel eens opnieuw aan. Misschien op aandringen van
mevrouw omdat ze niet naast een wat mal figuur op straat wil
verschijnen... 90 procent van de vrouwen geeft toe dat ze wel eens een
miskoop
begaan en bij 10 procent gebeurt dit zelfs regelmatig.
Ons lichaam en de gedroomde kledij: een voortdurende strijd De komst
van de kinderen, een wat gastronomischer leven, je af en toe laten
verleiden door zoetigheden... Het leidt allemaal tot probleemzone
nummer 1 bij het figuur van de vrouw: het buikje. 60 procent van de
vrouwen zou graag iets minder rond zijn.
Ook over de heupen (43%) en het achterwerk (31%) maken ze zich wel
eens zorgen. Grote borsten en zware armen zijn een belangrijker
obstakel dan te kleine borsten of te korte benen. Opmerkelijk: 3,8
procent van de vrouwen beweert geen probleemzones te hebben. En maar
liefst één vijfde van de mannen denkt over de
perfecte maten te beschikken.
Maatje meer of op dieet als de zon verschijnt
Nog niet eens een kwart van de vrouwen heeft een maatje 38 of minder.
Eens een vrouw de leeftijd van 35 voorbij is, wordt dit aantal zelfs
gevoelig kleiner.
Bij 56 procent van de vrouwen heeft het boven- en onderlichaam een
andere maat.
Wanneer je mannen naar hun maat vraagt, blijft één derde doorgaans
met de mond vol tanden staan. Ze kennen hun eigen maten immers niet.
Voor vrijwel iedereen die vindt dat ze een maatje teveel hebben,
betekenen de eerste zonnestralen in de lente ook het signaal om te
gaan lijnen. Pas wanneer we de 65 gepasseerd zijn, leggen we ons meer
en meer neer bij onze maten en gewicht. Niet alleen vrouwen leggen
zichzelf vaak een erg streng dieet op. Ook 34 procent van de mannen
let op zijn voeding als de lente zich aankondigt.
31 procent koopt wel eens een maatje te klein, waarbij de helft hoopt
dat dit hen zal stimuleren om af te slanken. En bijna de helft koopt
bewust een maatje te groot, deels voor het comfort en deels om
probleemzones te verdoezelen.
De verborgen verleiders in de winkel
Het overkomt ieder van ons wel eens. Je stapt de winkel binnen met
die ene broek of dat rokje in gedachten en je komt aan de kassa met
nog heel wat andere kledingstukken. 60 procent van de klanten laat
zich regelmatig beïnvloeden door deze verborgen verleiders. En dat
heeft heel wat gevolgen... 90 procent van de dames geeft toe dat ze
achteraf al eens spijt heeft van een aankoop. Impulsief aankoopgedrag
ligt bij 70 procent van hen aan de basis, terwijl ze zich ook af en
toe laten beïnvloeden door een emotioneel moment. Mannen doen
duidelijk veel minder miskopen. Het verschil is heel gemakkelijk uit
te leggen. 62 procent van de heren stapt samen met zijn partner de
winkel binnen, terwijl 70 procent van de vrouwen meestal alleen gaan
shoppen.
Kleren voor één dag
Bij 38 procent van de vrouwen blijven vier op tien kledingstukken
voor altijd in de kast hangen. Slechts 6 procent beweert alles te
dragen wat ze aankopen. Bij de heren is dit 13 procent. 61 procent
van de vrouwen staat 's ochtends vaak vol twijfels voor de
kleerkast omdat ze 'niets heeft om aan te doen'. 76 procent van de
vrouwen koopt af en toe kleren die ze maar één keer dragen.
Werk aan de winkel voor stijlconsulentes
Kortom, uit deze Kleerkastenquête blijkt duidelijk dat de consument
wel denkt dat hij of zij zijn eigen stijl en kleur kent, maar een
blik in de kleerkast vertelt duidelijk een ander verhaal. Heel veel
miskopen blijven jarenlang in de kast hangen en zorgen enkel voor een
hoop frustratie aan het begin van de dag. e5-mode wil deze klanten de
hand reiken. In elke winkel staat voortaan een stijlconsulente ter
beschikking van de klanten. Ze kan de klanten wegwijs maken in de
stijl en het kleurenpallet die het
best bij hen passen.
e5-mode
Joost De Graeve (CEO)
Hoogkamerstraat 1, 9100 Sint-Niklaas
Tel. 03/760.39.11 - fax 03/760.39.10
info@e5-mode.be
Persrelaties:
ARIES
Martine Baetslé en Martine Van Rumst
Kasteeldreef 76, 9120 Beveren
Tel. 03/760.16.26. - fax: 03/760.16.27
martinebaetsle@ariespr.be
en martinevanrumst@ariespr.be