Trends in grafimedia doorgrondt grafimediabranche


08.03.2007 / 18:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting kenniscentrum goc

Stichting kenniscentrum goc

Nieuw rapport beschrijft ontwikkelingen en verbanden
Trends in grafimedia doorgrondt grafimediabranche

Trends in grafimedia. Onder die titel heeft Kenniscentrum GOC de belangrijkste ontwikkelingen in en om de grafimediabranche inzichtelijk gemaakt. De nieuwe publicatie is een aanvulling op Grafimedia in cijfers, de jaarlijkse co-productie van Koninklijke KVGO en Kenniscentrum GOC met kerncijfers van de branche. Trends in grafimedia combineert de informatie van verschillende onderzoeken en schetst aan de hand daarvan de consequenties voor de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs in de grafimediabranche.

Het rapport telt 52 pagina's, is rijk geïllustreerd en toegankelijk opgesteld. Dat maakt het ook goed leesbaar voor wie minder in de materie is ingevoerd. Onderzoeker Jos Teunen en beleidscoördinator Alex de Boer van Kenniscentrum GOC hebben de actuele situatie, de trends en de thema's Onderwijs en Ontgroening & vergrijzing in vier hoofdstukken beschreven. Daarmee maken zij glashelder hoe de branche ervoor staat, wat we kunnen verwachten en hoe bedrijven op ontwikkelingen kunnen anticiperen om een sterke positie te blijven behouden.

Paradoxale arbeidsmarktsituatie
Het rapport ontzenuwt ook hardnekkige stellingen over ontwikkelingen die de branche zouden bedreigen. Bijvoorbeeld de invloed van internet en van buitenlandse concurrentie. Trends in grafimedia geeft aan dat printmedia wel langzaam haar dominante positie verliest door de opkomst van internet, maar toch een stevige plaats naast andere mediavormen behoudt. Positief is bovendien dat de markt voor drukwerk nog steeds groeit. En over buitenlandse concurrentie vermeldt het rapport:'Er wordt een aanzienlijk pakket aan grafische producten voor de Nederlandse markt in het buitenland geproduceerd. Maar de grafische productie in Nederland die bestemd is voor de buitenlandse markt is nog steeds groter. (...) Individuele bedrijven kunnen behoorlijk last hebben van buitenlandse concurrenten. Voor de branche als geheel heeft de internationalisering van de markt echter een positief saldo.'
Minder positief is het rapport over de werkgelegenheidsontwikkeling: 'Het paradoxale van de huidige en toekomstige arbeidsmarktsituatie in de grafimedia is dat er sprake is van zowel overschot als tekort aan gekwalificeerd personeel. In de komende jaren zullen voor grafische productiefuncties moeilijk kandidaten te vinden zijn. Naast de kwantitatieve knelpunten die dat oplevert, zijn er allerlei kwalitatieve knelpunten die samenhangen met vergrijzing, marktveranderingen en technologische ontwikkeling.'

Opleidingstraditie
In de twee thematische hoofdstukken beschrijven Teunen en De Boer de ontwikkelingen in het onderwijs en de gevolgen van de ontgroening en vergrijzing van de branche. Onder meer wordt ingegaan op oorzaken en gevolgen van de tanende keuze van jongeren voor grafimedia-opleidingen. Ook stelt het rapport: 'De opleidingstraditie binnen bedrijven zelf is door het sterk teruglopen van het leerlingwezen (BBL) voor een gedeelte verloren gegaan. Bovendien was deze opleidingstraditie sterk gericht op het snel inzetbaar maken van instromend personeel en niet op mobiliteit of loopbanen van het gehele personeel. Het succes waarmee bedrijven hun innovaties kunnen doorvoeren, wordt steeds meer afhankelijk van de inzetbaarheid van oudere werknemers. Dat bekent dus investeren in hun opleiding.'

Trends in grafimedia is gratis beschikbaar voor leden van KVGO, NDP en VRN. Voor niet-leden kost de publicatie 20,- euro. Het boekje kan per e-mail worden besteld via info@goc.nl, met als onderwerp Trends in grafimedia en met vermelding van de eigen adresgegevens. Het rapport is als pdf te downloaden op www.goc.nl


------

Noot voor de redactie,