Trends in grafimedia doorgrondt grafimediabranche
08.03.2007 / 18:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting kenniscentrum goc
Stichting kenniscentrum goc
Nieuw rapport beschrijft ontwikkelingen en verbanden
Trends in grafimedia doorgrondt grafimediabranche
Trends in grafimedia. Onder die titel heeft Kenniscentrum GOC de belangrijkste
ontwikkelingen in en om de grafimediabranche inzichtelijk gemaakt. De nieuwe publicatie
is een aanvulling op Grafimedia in cijfers, de jaarlijkse co-productie van Koninklijke
KVGO en Kenniscentrum GOC met kerncijfers van de branche. Trends in grafimedia combineert
de informatie van verschillende onderzoeken en schetst aan de hand daarvan de
consequenties voor de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs in de grafimediabranche.
Het rapport telt 52 pagina's, is rijk geïllustreerd en toegankelijk opgesteld. Dat
maakt het ook goed leesbaar voor wie minder in de materie is ingevoerd. Onderzoeker Jos
Teunen en beleidscoördinator Alex de Boer van Kenniscentrum GOC hebben de actuele
situatie, de trends en de thema's Onderwijs en Ontgroening & vergrijzing in vier
hoofdstukken beschreven. Daarmee maken zij glashelder hoe de branche ervoor staat, wat we
kunnen verwachten en hoe bedrijven op ontwikkelingen kunnen anticiperen om een sterke
positie te blijven behouden.
Paradoxale arbeidsmarktsituatie
Het rapport ontzenuwt ook hardnekkige stellingen over ontwikkelingen die de branche zouden
bedreigen. Bijvoorbeeld de invloed van internet en van buitenlandse concurrentie. Trends
in grafimedia geeft aan dat printmedia wel langzaam haar dominante positie verliest door
de opkomst van internet, maar toch een stevige plaats naast andere mediavormen behoudt.
Positief is bovendien dat de markt voor drukwerk nog steeds groeit. En over buitenlandse
concurrentie vermeldt het rapport:'Er wordt een aanzienlijk pakket aan grafische
producten voor de Nederlandse markt in het buitenland geproduceerd. Maar de grafische
productie in Nederland die bestemd is voor de buitenlandse markt is nog steeds groter.
(...) Individuele bedrijven kunnen behoorlijk last hebben van buitenlandse concurrenten.
Voor de branche als geheel heeft de internationalisering van de markt echter een positief
saldo.'
Minder positief is het rapport over de werkgelegenheidsontwikkeling: 'Het paradoxale van
de huidige en toekomstige arbeidsmarktsituatie in de grafimedia is dat er sprake is van
zowel overschot als tekort aan gekwalificeerd personeel. In de komende jaren zullen voor
grafische productiefuncties moeilijk kandidaten te vinden zijn. Naast de kwantitatieve
knelpunten die dat oplevert, zijn er allerlei kwalitatieve knelpunten die samenhangen met
vergrijzing, marktveranderingen en technologische ontwikkeling.'
Opleidingstraditie
In de twee thematische hoofdstukken beschrijven Teunen en De Boer de ontwikkelingen in het
onderwijs en de gevolgen van de ontgroening en vergrijzing van de branche. Onder meer
wordt ingegaan op oorzaken en gevolgen van de tanende keuze van jongeren voor
grafimedia-opleidingen. Ook stelt het rapport: 'De opleidingstraditie binnen bedrijven
zelf is door het sterk teruglopen van het leerlingwezen (BBL) voor een gedeelte verloren
gegaan. Bovendien was deze opleidingstraditie sterk gericht op het snel inzetbaar maken
van instromend personeel en niet op mobiliteit of loopbanen van het gehele personeel. Het
succes waarmee bedrijven hun innovaties kunnen doorvoeren, wordt steeds meer afhankelijk
van de inzetbaarheid van oudere werknemers. Dat bekent dus investeren in hun opleiding.'
Trends in grafimedia is gratis beschikbaar voor leden van KVGO, NDP en VRN. Voor
niet-leden kost de publicatie 20,- euro. Het boekje kan per e-mail worden besteld via
info@goc.nl, met als onderwerp Trends in grafimedia en met vermelding van de eigen
adresgegevens. Het rapport is als pdf te downloaden op www.goc.nl
------
Noot voor de redactie,