Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Breda, 8 maart 2007
Collages in de expositieruimte van de NBKS
Met een schaar en een pot lijm je eigen werkelijkheid creëren? In de maanden maart en april is bij de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting (NBKS) de presentatie Collages te zien. Hierin is werk bijeen gebracht van vier kunstenaars - Evelyne Hendrikx, Helmie van de Riet, Ans Verdijk en Rieneke de Vries - die in hun werk op diverse manieren gebruikmaken van de aloude kunstvorm Collage.
Het begrip 'collage' is afgeleid van het franse woord 'coller' dat 'plakken' betekent. En dat is dan ook wat de kunstenaars in de NBKS-presentatie Collages met elkaar gemeen hebben. De één doet recht aan deze techniek in de traditionele zin van het woord; met eenvoudige middelen als lijm en papier, komt na schuiven, lijmen en variëren, een werk tot stand. De ander hanteert eveneens een simpele werkwijze van plakken en knippen, maar maakt daarbij gebruik van de hedendaagse middelen zoals de computer en printer. Het resultaat is een tentoonstelling vol details en mogelijkheden voor de bezoeker om af te dwalen in de wereld van de kunstenaar.
Papierparadijs
Kunstenaar Rieneke de Vries combineert twee- en driedimensionaliteit met elkaar in één werk. Sommige werken bestaan uit meerdere lagen met tussenruimtes, andere zijn weer wat platter. Ze gebruikt fotografische beelden die ze maakt in haar naaste omgeving en print deze foto's uit op kwetsbaar dun vloeipapier. Door beelden samen te voegen idealiseert ze de werkelijkheid, creëert als het ware een papierparadijs. De Vries: "Ik heb een haat/liefdeverhouding met de realiteit: esthetiek en idylle zijn van voorbijgaande aard, terwijl onze ideeën hierover vaak hardnekkig zijn. Om deze gegevens telkens weer uit te testen kies ik materialen die ongeschikt zijn voor een langdurig bestaan. Ik wil met heel veel concentratie een sterk beeld maken dat in enkele ogenblikken kapot kan worden gemaakt. Bij elk werk moet de vraag ontstaan: houden ideeën stand?"
Schijnbare abstractie
Ook Evelyne Hendrikx zet de werkelijkheid naar haar hand, maar in haar werk is geen sprake van idealisatie; ze herschikt de realiteit. De basis voor haar werk vormen foto's van architectuur en landschappen. Hendrikx werkt op basis van intuïtie. Er is nooit een plan. Ze reist stad en land af op zoek naar geschikte foto-onderwerpen. Met het computerprogramma Photoshop manipuleert zij vervolgens de beelden zodanig dat ze een balans vindt tussen orde en chaos. Door middel van subtiel knip- en plakwerk ontstaat een schijnbare abstractie, waarmee Evelyne Hendrikx de fotografie ook binnen het bereik van de schilderkunst brengt. Hendrikx: "Ik gebruik ook materiaal uit voorgaande fotobeelden om nieuwe beelden te maken. Mijn fotobeelden gaan over een beweeglijke manier van denken. Ik verzamel, selecteer en orden om de ruis buiten te houden en conventies te vernietigen."
Mail art
Een onderdeel van de presentatie Collages is tevens de 'mail art' van Helmie van de Riet en Ans Verdijk.
Sinds 2004 sturen de twee kunstenaars elkaar werk toe via de post. "De enige regel hierbij was dat het werk door de brievenbus moest kunnen. Verder waren er eigenlijk geen grenzen," aldus Van Riet. "Ans en ik zijn begonnen met elkaar werk te sturen, zodat de ander daar weer op kon reageren. Wat nu in de presentatie Collages getoond wordt, is een reactie op een reactie op een reactie en zo verder. Het is een soort neverendingstory. Het kan maar door blijven gaan. Het ging ons vooral om de spielerei, om de verrassing van iets bijzonders op je deurmat vinden en de spanning om zo'n cadeautje open te mogen maken. Want dat was het elke keer voor mij: een cadeautje. " In de 'kunstpost' zijn veel overeenkomsten in stijl en werkwijze van Ans Verdijk en Helmie van Riet terug te vinden, zoals de bijzondere wijze waarop textiel wordt gebruikt en het verzamelkarakter.
Behalve de 'mail art' zijn er in de NBKS-presentatie ook een aantal zelfstandige werken te zien van Ans Verdijk. Ze maakt gebruik van materiaal dat al een leven achter de rug heeft en geeft het nieuwe bezieling. Verdijk: "Ik wil de betrekkelijkheid van schoonheid en kostbaarheid laten zien in mijn werk. Mensen verzamelen tijdens hun leven allerlei spullen, dingen die als 'kostbaarheden' worden gekoesterd. Als hij of zij verdwijnt, komt de verzameling van dierbare spullen bij een ander terecht die ze een nieuwe functie geeft. Vaak verliest het daarmee ook de waarde die de vorige eigenaar er aan gaf."
De presentatie Collages is te zien van 11 maart tot en met 15 april 2007, di t/m zo van 13.00 tot 17.00 uur (m.u.v. 1e paasdag) en is gratis toegankelijk. Voor meer informatie kunt u terecht bij de NBKS, Reigerstraat 16, 4811 XB Breda, W: www.nbks.nl, T: 076 520 53 33.
In De Wandelgangen van de NBKS is in dezelfde periode de presentatie 'Peelwerken' te zien, met daarin schilderijen op papier van Helma Veugen. Haar werk ontstaat vooral op buitenlocaties, waarbij het natuurgebied De Groote Peel in Ospel regelmatig terugkeert. Allerlei weersomstandigheden, zoals regendruppels die een eigen structuur in de Oost-Indische inkt veroorzaken en de vrieskou die ijskristallen vormt op het papier, verhogen de intensiteit van haar werk. Veugen heeft, door de jaren heen, een heel eigen interpretatie op de landschapsschilderkunst ontwikkeld.
---
Ingezonden persbericht
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/08/E275-collages-in-de-expositieruimte-van-de-nbks.html" title="Collages in de expositieruimte van de NBKS"]