Heliview Marketingservices

Eenderde van de Nederlandse huishoudens beschikt over een multiplay abonnement
08-03-2007

Het gebruik van een multiplay abonnement onder de Nederlandse huishoudens is in 2006 sterk toegenomen. In het laatste kwartaal van 2006 beschikt circa eenderde van de Nederlandse huishoudens over een multiplay abonnement. Dit blijkt uit de ICT Consumer Monitor van Heliview Research. Een onderzoek op kwartaalbasis onder 1.700 Nederlandse huishoudens.

Het aantal huishoudens dat gebruik maakt van een multiplay abonnement (een abonnement met internet, vaste telefonie en/of digitale televisie bij één aanbieder) is van 18% in het eerste kwartaal van 2006 tot 33% in het laatste kwartaal van 2006 toegenomen. Over het algemeen is te zien dat hoe jonger het huishouden, des te vaker men over een multiplay abonnement beschikt.

Daarnaast lijkt met name bij kabelinternetgebruikers het multiplay abonnement in populariteit toe te nemen. Het gebruik van multiplay is hoger bij huishoudens met kabel dan bij ADSL-klanten. Het aantal huishoudens met een kabelinternetaansluiting is nog steeds stijgende, hierdoor is de kans groot dat het gebruik van multiplay ook zal toenemen. De belangrijkste factoren om voor een aanbieder van een multiplay abonnement te kiezen zijn vooral de kosten van het abonnement, gevolgd door de gebruiksintensiteit van het internet.

Onderzoeksbureau Heliview BV is lid van de MOA
(MarktOnderzoekAssociatie).
Netto steekproefomvang: 1.865 respondenten Methode van dataverzameling: online en telefonische afname vragenlijst Publicatie rapport: januari 2007
Onderzoekspopulatie: Nederlandse huishoudens